E fyller opp sin egen streikekasse

Vi streiker fortsatt. Været er fint, og vi har det i og for seg greit. Likevel føles det veldig feil å være hjemme. Jeg er betalt for å gjøre en jobb. I stedet går både elevene og jeg her og driver dank, mens vi har mer enn nok å gjøre på skolen.

Sånn er det å streike, og det er vel omtrent sånn det skal være. Senere i dag skal jeg på streikemarkering i sentrum, og så er det streikevakt på skolen igjen.

Jeg regner med at de fleste elevene nyter de uventede fridagene. For dem som går i tiende klasse er det nok en nytelse med bismak. De skal opp til muntlig eksamen i neste uke, og nå går de glipp av viktige dager sammen med lærerne sine. De siste dagenes pep-talk har stor betydning. Kanskje går de glipp av hele eksamen også; men igjen: Det er konsekvensene av en streik.

Noen velger å utnytte tida til annet enn soling og bading. E går i tiende klasse et annet sted i byen. Hun er alltid i beit for penger, og nå så hun sitt snitt. Siden skolen er stengt, kunne hun utnytte dagene til noe nyttig. I dag tidlig sto hun på døra vår klokka åtte, – og i hele dag har hun sittet trofast og malt gjerdet, – opp og ned, opp og ned med penselen. Det blir det noen kroner av, og vi kan bruke tida vår på noe annet.

10 responses to “E fyller opp sin egen streikekasse

  1. Hehe, det var jo en fryktelig produktiv 10.-klassing :o) Godt å se at tiden blir brukt til noe fornuftig da!!

  2. Kan du sende en av dem hit for å klippe gresset?

  3. Så flot! Hun er dygtig, imponerende at hun kan tage den udfordring op. Jeg håber hun også får talt lidt, mens hun arbejder, eller i pauser og bagefter; det er vigtigt at kunne sætte ord på situationen. For hende må det også være meget tilfredsstillende at kunne tjene penge selv 🙂

  4. Det er en mærkelig situation at være strejkeramt – det har jeg også prøvet en del gange på min arbejdsplads. Nu er vi blevet lockouted, hvis ikke parterne kan blive enige om en ny overenskomst inden den 1. juli – men det er jo vilkårene, som du også skriver.
    Hvor er det fint, at den unge pige bruger tiden på at male og tjene penge 🙂

  5. Jeg er også i streik, men Bibliotekarforbundet er et lite forbund, så vi er bare to som har streikevakt. Dermed blir vaktene lange og kalde (sånn er det her i «verdens nordligste by» – vi har hatt streikevakt i sluddbyger under denne tiden). Og når jeg ikke sitter streikevakt er jeg på streikekontoret. Streik er ikke fri, det er jobb for forbundet! 😉

  6. Den jenta jobba fort, Småbyliv, – så det kan nok hende vi spør henne igjen en gang.

    Det rekker hun nok ikke. 9na, – for nå tror jeg streiken er over om et kvarter, – og da må hun på skolen. Muntlig eksamen venter.

    Talt fikk hun ikke, Donald, – bare betalt 🙂

    Jeg har heldigvis ikke mer enn en gang tidligere, Madame, og jeg håper jeg slipper igjen.

    Hos oss er vi mange nå, Elin, femti bare på min skole. Det betyr at det blir langt mellom streikevaktene. I morgen skal jeg på i to timer. Selvfølgelig er det ikke fri. Unio eier arbeidstida vår. Likevel er det ikke til å komme fra at vi har puslet med både det ene og det andre i heimen disse dagene. Det er jo ikke nødvendig at vi sitter her og lider. Likevel vil vi aller helst i jobb igjen, – etter at vi har fått en god avtale.

  7. Hos oss er alle medlemmer i BF tatt ut, ble det allerede første dag. Men pga. ferier og permisjoer er vi per dags dato kun to som er i streik (vi var tre første dag). Siden vi er så få går vi alle vaktene sammen, hver dag. I tillegg er jeg HTV hos oss, dermed blir det litt utenom streikevakter også, som kontakt med presse, skrive srtikler osv. Og holde kontakten med kontaktperson i YS sentralt.

  8. Og nå er det over. Håper det blir lenge til neste gang vi skal streike.

  9. Med tanke på at det er 12 år siden sist mitt forbund tok ut noen i streik, så er ikke faren om ny streik med det første overhengende. 😉

  10. Og godt er det!

Legg igjen en kommentar

