Sykkel med tre eller sju gear?

Jeg vurderer å kjøpe meg ny sykkel. Sånne vurderinger kan ta både både vinter og vår for meg, og det har ingen umiddelbar hast. Bak i hagen står min gamle DBS, – en skikkelig gammeldags, svart husmorvariant. Jeg fikk den for 21 år siden, da Henrik var baby, og da er det kanskje ikke så rart at den er litt slitt. Hvis jeg skal fortsette å ha den, må den leveres inn for en overhaling. Den startet sitt liv med tre gear. Nå har den ingen. Bremsene er farlig dårlige og alt knirker og knaker. Rusten er den absolutt ikke. Det er en DBS, må vite!

Til uka skal jeg sykle den ned til sykkelbutikken, sånn at de kan fortelle meg hva det vil koste å få satt på nye gearnav og ellers gi den en ansiktsløftning. Så må jeg veie for og imot, men jeg gjetter vel på at det ender med at de tar den gamle i innbytte, og så kjøper jeg en ny.

Denne for eksempel:

Det store spørsmålet er hvor magne gear jeg skal ha, og det kan kanskje du hjelpe meg med. Jeg er en tung, gammel dame. Til gjengjeld er byen vår ganske flat. Foreløpig har jeg ikke syklet på jobben (Det burde jeg gjøre), men i sommerhalvåret sykler jeg i butikken, på biblioteket og på tur når vi skal trekke litt luft. Med tre gear må jeg gå av i de tunge bakkene, – men det må jeg kanskje med sju også?

Som vanlig handler det om penger. Man må faktisk betale 2000 kroner mer for de fire ekstra gearene. Det er mange penger. På den annen side har jeg alltid synes at den gamle sykkelen var tung å trå i de lengste bakkene.

Hva tenker du?

Jeg har også vurdert å se etter en tilsvarende kvalitetssykkel i Sverige eller Danmark, – særlig i Danmark har jeg sett mange sykler jeg liker godt. Hvis vi nordmenn er født med ski på bena, så er danskene født med en sykkel i mellom dem. De kan sykler! Mon tro hva det ville koste der.

Ellers står det mellom den røde her over og denne skikkelige nostalgiske. De koster det samme. Jeg klarer ikke bestemme meg for hvilken som er finest.

Hva synes du?

Reklame

29 responses to “Sykkel med tre eller sju gear?

  1. 7 Gear – så kan du klare de værste bakker selv om det blæser! 😀

    Det er alle pengene værd og jeg er sikker på at du bliver glad for det. Nu venter jeg bare på, at alle de andre er enige med mig, hehe…… 😉

  2. Jeg syns begge var pene men den røde likte jeg best med den brede, flate (ja hva heter den nå den som går ned fra styret..)

  3. Brun er best. Dessuten er den feilen med bremsen nesten ufiksbar, og da jeg gikk på videregående og skulle fikse den typen brems på min sykkel fikk jeg beskjed at det kosta over 1000 kr å fikse. Og det er 8 år siden

  4. Jeg kjøpte den øverste, røde med 3 gir for to uker siden, og har brukt den hver dag siden. Den er ekstremt lett å sykle, selv tunge, utrente meg klarer å tråkke opp bakkene. Til gjengjeld hender det jeg savner et ekstra gir når det går fort i nedover- eller bortoverbakker, for å få litt ekstra tråkkemotstand. Men alt i alt er den helt suveren å bruke. Jeg er forelska.

  5. Absolutt 7 gear. Og den nederste modellen. Den er enda kulere fordi den er enda mer damete enn den øverste. Dypere ned der man skal skritte over kan være fordel. Flott bysykkel og det er vel det du skal ha… Skal du sykle i marka trenger du vel heller en offroader…

  6. Å nei det var jo den øverste som var dypest der man skritter over… Tja valget er ikke lett.

  7. hilde-marie agerup-faller andreassen

    hadde spurt på verkstedet ved jernbanestasjonen jeg…de kan alt og er svært rimelige….dessuten hjelper du vanskeligstilte med jobb….

  8. annalovinda

    jeg fikk en gang lakket sykkelen, skiftet bremser, overgått osv for 500 kr. i danmark. Hvis du gidder ta med deg sykkelen til en liten by i danmark (eller en forstad til København som jeg gjorde) er det billigere enn i norge…

  9. Brun og 7 gir, penest fasong på brun, og forskjellen på tre og syv gir er mildt sagt stor. Henrik sier du må ta vare på den gamle for den vil han ha!

  10. Jeg skjønner nå at jeg skal ha sju gear, – men du må huske på, Jens, – at jeg sykler ikke i all slags vær sånn som du gjør. Jeg har bil også, nemlig.

    Det ser ut til at noen liker den røde (Den finnes også i sort og hvit) og ander den brune. Jeg tror jeg går for den brune.

    Hvis du skal ha den gamle, Henrik, kan det bli dyrt for deg. Jeg skal sjekke hva det koster å få reparert bremser og satt inn et nytt gearnav. Planen var jo egentlig at jeg skulle gjøre det og så bruke den selv, – men så sier flere, blant annet søstera di, at det fort blir veldig dyrt.

    Hvor var dette, annalovinda? Det er ikke noe bry å ta med sykkelen til Danmark. Det gjør vi hele tiden, i hvert fall når vi skal til København.

  11. Jeg har aldrig haft mere end tre gear, så jeg har ingen erfaringer, Hege. Dog vil jeg ikke undvære en fodbremse – jeg havde engang en cykel, hvor der kun var håndbremse, og det kunne jeg ikke vænne mig til.
    Begge cyklerne herover er smarte, synes jeg 🙂

  12. Enig, Madame, – fotbrems må den ha, – og det har begge disse.

  13. Vel så viktig som antall gir er vekten på syklen. Ta den letteste av dem.

  14. I am also in the market for a bike, and I think 6-7 gears is enough. We have hills like in Norway here, and it IS not unfortunately flat like lovely Danmakr,

  15. De veier omtrent det samme, Anne.

    It would be interesting to know the Australian price of a bike like the one I want to buy, Amanda.

  16. Eg elskar min DBS Spinova. Har ein Nakamura (?) på hytta, kan ikkje måla seg med DBS-en. DBS-en har 21 gear, det er heilt greitt. Gamle damer (eg er 55) set pris på demping i sete og styre. Så er det viktig å finna seg eit godt sykkelverkstad. Trur ikkje eg hadde teke sjansen på ein utanlandsk sykkel, kva med reservedelar? Uansett: Lykke til! Sykling er det gode liv.

  17. Men hva er nå en norsk sykkel, Cilla. DBS produserer jo ikke lenger i Norge. Da jeg var i sykkelbutikken i dag, fortalte de at de kunne reparere min gamle. Det ville komme på mellom 2 og 3 000 kroner å få nytt gearnav og alt det andre. Hvis forbremsen er ødelagt, må jeg imidlertid leve med den. Det finnes ikke reservedeler å få til en sykkel som er over 20 år gammel.

    Men det blir nok DBS.

  18. Oi, 2000-3000 kroner for reparasjon? Det var ikke småtteri. Til sammenlikning kostet min røde DBS 2400 kroner, og da lønner det seg jo slett ikke å gå for reparasjon.

  19. Birgit kjøpte en svart Skeppshult original som
    hun er meget fornøyd med. 3 gir. Ligger på ca
    4000.- Pent brukt ca 2-3 lapper.
    Sjekk på Blocket!

  20. Minst 2000, mente han, Hanne, – og det kunne bli mer.

    Men det er nettopp poenget, Nabo. Den sykkelen jeg har mest lyst på koster også 4000 med 3 gear. Det er når man skal ha sju gear at prisen aksellererer.

    Jeg tror jeg har bestemt meg. Det blir kjøp i neste uke.

  21. kamelryttersken

    Likte den brune best. Litt sånn gammel damesykkel over den, mens den røde er mer sånn moderne og ikke fullt så kul. Men det er nå min mening.
    Har en DBS Kilimanjaro, stor og tung med 21 gir. Bruker bare de 6 – 8 øverste, ellers leier jeg sykkelen i motbakkene.

  22. Not sure which type of bike you are looking for, but the cheapest I can get is around Aus$130.00 and this is for something made in China, with 6 – 18 gears, but the better brands are from Aus$300 upwards. What is the price in NOK?

  23. ok I now c the prices mentioned in the subsequent posts

  24. Jeg liker også den brune best. Jeg tror jeg har bestemt meg for den, men jeg får alltid så vondt i lommeboka. Ser på det i løpet av uka.

  25. Tilbaketråkk: Kunden fra Helvete på tur i Himmelen | Livet leker

  26. Hei.
    Hva koster den nederste sykelen og hvor er den fra?

    Hilsen Tina

  27. Nå er dette en stund siden, men endte du opp med å kjøpe DBS urban? Jeg vurderer nemlig å kjøpe den, vakler mellom den og en Nakamura. Begge har noenlunde samme spesifikasjoner, bortsett fra at DBS´en har brems i navet/pedalbrems, og ikke felgbrems/pedalbrems. Jeg har skjønt det er mindre vedklikehold når det ikke er felgbrems. Begge har 7 gear. Nakamuraen er dyp rød, noe jeg syns er veldig fint, meeeen, setet er sort (fantastisk sete dog, bedre enn dbs sitt faktisk), styret er brunt, og kurven er lysebrun/gul (akkurat som en vanlig strikke-kurv ser ut). Matchet jo ikke veldig bra.

    Er du fornøyd med DBS´en? Jeg har ikke hatt sykkel på 17 år, så jeg er mild sagt svimmel. Skal sies at jeg har fått prutet kraftig på begge sykler, særlig på dbs. Jeg får DBS urban til 5700 inkl hjelm og sykkelpumpe (lås og lykt er allerede på). I tillegg 3 gratis service. Ny pris på DBS er 6500 for sykkel alene.
    Nakamura koster 4999,- uten noe som helst, får den for 5200 inkl lås, hjelm, pumpe, osv.

    Så 500 kr i forskjell som for all del er penger, men det går kanskje bort i vedlikehold til bremseklosser likevel? Hjelp! 🙂

    • Nå husker jeg ikke hva sykkelen min heter, men jeg endte altså opp med DBS, – den jeg har vist p bildet i posten her. Tenk at det er to år siden. Jeg tok den med flest gear, og jeg har ikke angret ett sekund. Jeg sykler ikke veldig mye, men når jeg sykler, så står den klar. Foreløpig har jeg ikke hatt en eneste reparasjon av den. Alt funker. Ingen ting ruster. Den andre sykkelen vet jeg ikke noe om, men min er toppers. Lykke til med valget.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s