Frekk påstand om homofili og seksuelle overgrep

Allerede før klokka ti i formiddag har jeg klart å hisse meg opp så jeg freser, og det handler om den samme saken som jeg har hisset meg opp over før. Det lover godt for en ellers strålende, solfylt lørdag.

Lokalavisa har vært ute og spurt menighetsrådsleder John Golding i vår hjemlige katolske kirke om hvilke tanker han gjør seg rundt overgrepsavsløringene i den katolske kirke. Golding har både fornuftige og kloke tanker rundt temaet, omtrent som jeg regnet med. Men så skjer det (- eller så skjer det ikke! Av egne, vonde erfaringer vet jeg at man aldri skal stole på sitater i avisa,- og jeg ber derfor om unnskyldning om Golding er sitert feil. Puh! Da var alle forbehold tatt.)

Journalisten og Golding snakker om hvorvidt sølibatsregelen kan være årsak til at noen katolske prester forgriper seg på barn. Dette avviser heldigvis Golding. Der er vi på linje, han, jeg og forskningen. I kjølvannet av den siste tidens hendelser, har vi nemlig fått vite at forskning IKKE finner at det er flere overgripere blant menn i sølibat enn blant andre menn. Likevel gjentas dette om og om igjen som en mulig årsak, – men altså ikke i lokalavisa nå i dag. Pussig at man ikke drar inn alle de kvinner og menn som lever i ufrivillig sølibat; de utgjør en stor prosentdel av befolkningen. Skulle de også være potensielle overgripere? Det henger jo ikke på greip dette her! Problemer av denne typen er sammensatte, og det går neppe an å peke på en faktor og si at der ligger problemet.

Men tilbake til det Golding sa, det som ga meg et hissig adrenalinkick på morgenkvisten:

– Jeg tror at mennesker med homofil legning kan bli tiltrukket av det katolske presteskapet, for her er det mye barne- og ungdomsarbeid.

OK, – så var vi der. Unge katolikker med en gryende homofil identitet kaster seg inn i presteskapet fordi det vil sette dem i kontakt med barn de kan ha frivillig eller ufrivillig sex med! Det er jo det samme som å si at homofili i seg selv borger for overgrep.

La oss leke litt med sitatet ovenfor ved å bytte ut det katolske presteskapet med noe annet. Det vil syngliggjøre hvor fordomsfullt og frekt dette utsagnet faktisk er:

– Jeg tror at mennesker med homofil legning kan bli tiltrukket av det katolske presteskapet/ungdomsskolen/fotballklubber/skytterlag, for her er det mye barne- og ungdomsarbeid.

Det kan virke som om desperasjonen etter å finne en forklaring på overgrepene er så stor at hensyn til fakta, pietet og anstendighetsfølelse må vike. Vi mennesker er utrolig sammensatte, – og våre handlinger kan sjelden forstås med enkle forklaringer, verken biologiske eller sosiologiske.

Men hva man kan tillate seg å invitere barn med på,- det vet de fleste av oss.

14 responses to “Frekk påstand om homofili og seksuelle overgrep

  1. God morgen!

    Jeg reagerte på det samme i morges. I beste fall er dette slurv fra journalisten. For meg kan det virke litt sånn. Bytter man «homofil» med «pedofil», blir det logikk i det.

    Dersom Golding virkelig mener dette, er det helt forferdelig og bør ikke stå uimotsagt.

  2. Ja,man kan jo lure på om kirken er i ferd med å bli invadert av homofile gudsbespottere…Som kommer for å bedrive sodomi med uskyldige kardinaler og biskoper som er besatt av homodemonene som har infiltrert den katolske kirke. At homoseksuelle synes barne rumper er toppen av deres perverse lyster skyldes sikkert at de homofile lever i en verden fyllt med synd og perversiter som f.eks utøvelse av homofil praksis og dermed bryter de gud og pavens påbud om hvordan man skal leve,i stedet for å la seg underkaste terapi og djevelutdrivelse for å få bukt med sine forferdelige handlinger. Slike mennesker vil jo alle som en bedrive pedofili så snart de får muligheten,det ligger jo i deres perverse natur.
    Og joda,Golding mener virkelig det han sier,det er jo helt i tråd med holdningene disse menneskekjærlige gamle menn som er nærmere gud enn alle oss andre har,og som de gir utrykk for gjennom sine metoder for å få bukt med alle slags perversiteter som homofili,pedofili,seksuell omgang med kondom og onani . Bare det at de i det hele tatt kan sette homofili og pedofili i samme bås er jo en skam og viser deres sanne natur. Fy for skam!

  3. La oss håpe det var a slip of the tongue, – og at han bare ikke hadde tenkt seg om. Å få utsagnene sine på prent i avisa, kan vekke noen og enhver av oss.

    Det var da voldsomt, canjak. Du overgår visst meg i hissighet. Jeg tror de fleste som tilhører den katolske kirke, enten de er legfolk eller prester, er som alle oss andre. Overgrep mot barn blir dessverre begått i alle slags miljøer, og man skal være forsiktig med å tro seg fri. Vi forventer bare mer av den som roper høyt om synd og skam, – og så blir vi altså skuffet igjen og igjen. Likevel er det interessant at det rulles opp såpass mange saker i et kristent miljø, og jeg håper noen forsøker å studere fenomenet på nært hold, sånn at vi kan få vite litt mer om hvilke mekanismer som har utløst dette. Skyldes det en eller annen skjult kultur, for eksempel? Dette er jo et relativt lukket miljø.

  4. Leser idag på VGnett at Påven, «Ratzinger ba om så mye «faderlig omsorg som mulig» for Kiesle…?!?! Dette er allerede hva bl.a Christopher Hitchens og Stephen Fry diskuterte emot den katolske kirken i debatten, «Is the Catholic church a force for good in the world» på BBC-world 2009. «Århundrets» viktigste debatt!!!

    Påven har selv sagt, i en av hans få uttalanden om dette «It,s a very severe crisis, wich involves us in the following. In the need for applying for these wictims, the most loving pastoral care“… Christopher Hitchens svar, «they already had that! And this is not accepting»!!! Her i Norge så ser vi akkurat samme mønster!

    Ifølge Georg Müller er verken homofile prester, kvinnelige prester eller sølibatet tema for den offisielle katolske kirken.

    – Men den katolske kirke er vel ikke ukjent med homofile prester?

    – Jeg vil ikke utelukke at det finnes. Men prestene har strenge lover om å leve i sølibat, sier han.”

    Sjekk, The Intelligence Squared Debate, Christopher Hitchens and Stephen Fry vs The Catholics

    Is the Catholic church a force for good in the world? BBC-world, 2009.

    http://www.youtube.com/watch

    http://www.youtube.com/watch

    http://www.youtube.com/watch

    http://www.youtube.com/watch

    Sjekk også disse linkene og les boka, God Is Not Great, How Religion Poisens Everything. The Hour: Interview with Christopher Hitchens.

    The Hour: Interview with Christopher Hitchens (Part 1-2)

    http://www.youtube.com/watch

  5. Takk for kommentaren, PC. Disse lenkene la du faktisk opp hos meg for ikke så veldig mange dagene siden. Interessant likevel.

  6. Det er faktisk meget interessant at læse, Hege! Her i Danmark har en af vores mest kendte tidligere biskopper, Jan Lindhardt, udtalt til pressen, at han mener, årsagen til overgrebene er cølibatet, de katolske præster er underlagt.
    Men du fortæller om forskning på området – og det var nyt for mig – tak!

  7. Her var det jeg leste det:

    http://www.dagbladet.no/2010/04/08/magasinet/religion/den_katolske_kirke/11152401/

    Egentlig kan det vel ikke kalles forskning,- men heller statistikk. Hvor mange prosent/promille av menn i sølibat har begått overgrep, – hvor mange prosent/promille av andre menn har gjort det?

    Men her er i hvert fall en interessant tekst som også refererer til forskning på katolske prester som har begått overgrep.

    http://www.minerva.as/2010/04/08/let%e2%80%99s-talk-about-sex-pave/

  8. Ikke bare prester og biskoper som er faren i kirken,det er sex-snusk i alle kristne org,fra Kfum /Kfuk til sjelesørgere.
    Jo lenger fremme i kirken de sitter,desto faligere er de,både med tunge og praktiske øvelser.
    Hykleri hele gjengen.

  9. Er dette noe du vet eller er det noe du tror, ola? Hvis nå de som kan noe om sånt forteller deg at det ikke er mer seksuelt misbruk i kristne menigheter enn det er i andre miljøer,- hva tenker du da? Lommemannen er ikke katolsk prest. Ingen av de lærerne som har blitt tatt for seksuelt misbruk av elever den senere tid er katolske prester.

    Det kan hende sannheten er en annen enn den du tror.

  10. Tilbaketråkk: Floken i nettet: Bidrar hemmelighold og sølibat til overgrep?

  11. Her henger ikke ting sammen Hege, sjokkerende… Jeg håper også journalisten bare hadde en dårlig dag på jobben…

  12. La oss håpe det, 9na, -men samtidig synes jeg så ofte jeg hører koblingen homofili og seksuelle overgrep. Folk slenger det nok ut av seg uten å tenke på hva de sier, men samtidig får vi inntrykk av at overgrepene innenfor religiøse miljøer oftere er rettet mot gutter enn jenter. Hva betyr det? Hvis det er sånn at fortvilte religiøse homofile søker tilflukt i sølibat og presteskap, så synes jeg det høres logisk ut. Men at de skulle begå overgrep av den grunn, kan jeg ikke forstå. Det må være mer sammensatt enn som så. Gi meg et kurs, anyone!

  13. godt inlegg. er medlem i katolsk menighet selv og jeg har full tillitt til styret i min menighet. det er veldig faa prester som begaar slike ting, men det er en veldig alvorlig situasjon at prester gjoer slik. jeg tror personlig uten aa ha forsket paa det eller noen ting at soelibat gjoer mennesker ekstra desperate etter seksuell omgang. det maa respekteres at religioese regler paabyr soelibat for prester. men jeg ser ikke noe galt i at en katolsk prest gifter seg, og det hender at katolikker faar spesialtillatelse til aa bli prest som gifte. jeg hadde en prest i min menighet som hadde et vanlig liv med sin kone og barn. jeg synes han som prest, har godt av aa ha et vanlig familieliv ogsaa. det er den beste presten jeg har hatt og jeg stoetter fullt ut at man kan gifte seg som prest.

    det gode med soelibatet er at naar en mann velger dette framfor aa gifte seg som er en veldig stor glede, ser gleden i aa foelge guds ord er viktigere. da virker det som han bryr seg mer om aa vaere prest. men boer fordeom aapne mer for gifte prester.

  14. Takk for kommentaren, klj. Jeg kan se at det er en del fordeler med at prestene lever i sølibat. På den måten kan de vie hele sin energi til menigheten, og det må være et pluss. Samtidig ville det sikkert også være en fordel om presten hadde flere av de samme referanserammene som sine sognebarn. Det ville sikkert gi ham et videre perspektiv og større forståelse for den hverdagen de står i. Antagelig er det fordeler og ulemper enten man opprettholder sølibatet eller ikke. Jeg var klar over at sølibatet ikke er en absolutt regel for katolske prester.

    Nå trodde jeg også at sølibatet også handlet om kirkens økonomi. Det er mer kostbart å ha prester som er gift. Dessuten vil en gift prest ha arvinger, – men dette er kanskje et gammeldags perspektiv?

Legg igjen en kommentar

