Bursdagsvotter

Egentlig hadde jeg tenk å strikke en jakke til meg selv og en genser til Thv, – men det blir bare votter, votter og flere votter. Jeg har fått dilla. Nå for tiden strikker jeg tradisjonelle votter fra ulike gamle oppskrifter. Disse er fra boka Selbuvotten som jeg fikk av Marthe til jul. Som før nevnt, er ikke vottene i disse bøkene særlig gode. Det kan se ut som om folkloristdamene som har studert de gamle vottene på museene ikke har så stor strikkeerfaring. På disse ble for eksempel tomlene alt for trange, og jeg måtte ta dem opp og legge til noen masker før jeg var fornøyd.

Det er et stort arbeid å strikke sånne votter. Garnet er tynt, og på disse brukte jeg pinner nr 2, – noe som betyr at de har like mange masker som en liten barnegenser. Jeg strikket dem i bursdagsgave til en kollega som nettopp fylte femti år, og nå håper jeg hun er fornøyd.

6 responses to “Bursdagsvotter

  1. Hei!! Jeg har også strikket noen sånne votter i løpet av vinteren!! Skjønner hva d mener i forhold til mønsterne!! Men de du viser er fantastisk vakkre da!! Fantastisk gave!! Hilsen AnneK

  2. De er nyydelige!!! Heldige kollega!

  3. Takk for det, Quiltefia og 9na.

  4. Så utrolig flotte de er!! Du er flink! Jeg er dypt imponert over alle som klarer å strikke mer enn et sitteunderlag i tovet ull! (Og har sitteunderlaget flere farger og har et mønster er jeg dødsimponert da også! 🙂

  5. Det er meget smukke vanter, du strikker Hege – så spændende med de traditionelle norske mønstre!

  6. Tusen takk, Madame.

Legg igjen en kommentar

