Våronna

Et gammelt vatteppe, et juletre, knust betong, mursten, et juletre i to deler, en bunke gamle PC-skjermer, julepapir, et ødelagt tørkestativ, en gammel parasoll, et utspist fuglenek, noen knuste blomsterpotter, gammel embalasje, – og i tillegg kvist og kvas fra planter og trær – alt dette og mye, mye mer fant vi i hagen vår da vi startet våronna i dag tidlig.

Jeg skjønner ærlig talt ikke hvor det kommer fra alt sammen, men hver vår ser hagen vår ut som en mødding. Det er bare å brette opp ermene og sette i gang. Hengeren vi hadde fått låne var ganske stor, men den kunne godt vært enda større uten å være for stor. I løpet av et par timer var den så full at Thv måtte spenne fast innholdet med en presenning for å komme seg helskinnet til søppelfyllinga.

Selv om været ikke har vært helt på topp, har vi hatt en deilig dag ute. Da all driten var plassert i hengeren, kunne vi konsentrere oss om det som skal bli vår grønne hage. Thv klatret opp på en stige og ga sin kjære drue årets første frisørtime. Plommetreet fikk også en omgang med saksa. Jeg bøyde meg over blomsterbeddene og fjernet visne vekster fra i fjor. Under alt det døde var det allerede antydninger til nytt liv.

C og M drev med sitt, og i dag fikk de lov til å sykle alene i gata for første gang. Da de syntes det meste var kjedelig, ble de utfordret til å ta en klatretur opp i stigen. De lot seg ikke be to ganger, og begge to klatret helt opp i andre etasje.

Da vi hadde kastet det som kastes skulle, kjørte Thv av sted for å tømme lasset. Jeg kostet og feide oppkjørsla, og så var det tid for å pynte litt både ute og inne.

En diger gren fra plommetreet ble oppgradert til påskepynt,. Jeg har lenge tenkt at jeg skulle herme etter våre tyske naboer nede i gata, og nå gjorde jeg det. Det ble riktig fint, synes jeg.

Nå er det relativt presentabelt ute. Jeg sier relativt, for det er fortsatt mer enn nok å ta seg til for den som har lyst. Jeg har lyst. Veldig lyst. Hagearbeid er det beste jeg vet, og nå er vi i hvert fall igang.

5 responses to “Våronna

  1. men dere kasta ikke kosedyna, sant?

  2. Det er da dejligt at få haven ryddet. Jeg tror vi alle har brug for et sted at lægge ting, indtil de skal smides ud, men somme tider er der rigtig meget! Uha.
    Du har pyntet pænt op og taget nogle dejlige billeder af hele situationen med børnene, som kravler op ad stigen – jeg kan fornemme glæden og energien! Det ser festligt ud med blommegrenen, der er pyntet og påskelilier eller hyacinter og tulipaner i vinduet.

  3. Jeg trodde han kasta den, men pappa’n din sier den er arkivert, Marthe.

    Her har det blitt riktig mye denne vinteren, Donald. Vi har fått ny peis, og emballasje til ny peis, riving av gammel og alt det medførte fikk hagen vår til å se ut som en mødding. Men nå er det pent.

  4. Puh, det er bra. Den ble midlertidig degradert til utendørs pga kattepiss tror jeg, men jeg liker kosedyna 🙂

  5. Vi gir den noen omdreininger i vaskemaskin og tørketrommel, så lukter vi på den og hvis den lukter bra, – gir vi den til deg 🙂

Legg igjen en kommentar

