Sosial rivstart

Påskeferien er i gang, og planene er få og små. Det er sånn vi vil ha det. Likevel blir det sjelden så stille her som vi har tenkt oss, – og det er i grunnen helt i orden.

I går var vi bedt på fest, og det passet meg bra. En skulle tro vi så nok til hverandre på jobben, vi jentene, at vi får ferdigpratet der. Men sånn er det ikke. Når vi jobber er det lite rom for å skravle i fred og ro. Vi fyker hit og dit, og det blir høyden til at vi deler en tekopp og et par knekkerbrød. I går var tekoppen byttet ut med vinglass, og knekkebrøda med en treretters middag. Det var ikke noe dårlig bytte.

I dag var det vår tur til å dekke bordet. Thv har bursdag i dag, og da passet det bra å invitere deler av familien. Marthe og Aksel bor på hytta, og de kom inn for å spise med oss. Willam kom fra Oslo, og han blir til i morgen. Det gjør de to små også. Og så var mamma her, selvfølgelig.

Jeg hadde planlagt en riktig gammeldags middag, rene matkulturhistorien skulle det være i dag: Benløse fugler, ertestuing og poteter til hovedrett; sagopudding med rød saus til dessert. Jeg tror det falt i smak. I hvert fall var det verken smitt eller kule igjen av sagopuddingen da vi gikk fra bordet.

Det ble en rivstart på ferien, og fortsatt har vi morsomme ting på lista vår. I morgen blir det utedag, uansett vær. Hagen skal gjøres klar for den sommersesongen vi håper er rett rundt hjørnet.

4 responses to “Sosial rivstart

  1. Gratulerer med gemalen. Vi holder oss hjemme enda vi, å forsere råtten snø i Skjærviken for å komme på utedo frister ikke.

  2. Beinlause fuglar? Kva er det? Kanskje eg er for ung til å hugse det. Du har forresten fått ei lenke på min blogg. Han har endeleg våkna frå dvalen, men eg slit litt med innhaldet.
    Glad påsk!

  3. Det holder jeg med dere i, 9na.. Her hos oss har eldstedatteren og kjæresten invadert hytta. De skriver og jobber. Vi har heldigvis innedo, selv om den er av det enkleste slaget. Jeg er aldri frista av hytta på denne tida av året. Hytte ved sjøen er et sommerfenomen for meg. Det skal garneres med varmt vær og sosialt liv. Derfor har jeg begynt å leke med tanken om et torp i Sverige, et sånt som ligger i Bakkebygrenda, et sted der det er folk hele året.

    Benløse fugler, Valk, – det er kjøttkaker, men av et litt annerledes slag. Du finner dem i store, gamle kokebøker. Man tager vanlig kjøttdeig og sper med egg, potetmel og melk på vanlig vis. Så krydrer du med malt ingefær og allehånde. Kakene formes som avlange fuglebryst, men du må huske på å legge en liten klype stekt bacon eller flesk midt inne i hver og en av dem, før de stekes i smør og etterkokes i 20 minutter i brun saus. Det er veldig godt. Jeg tror navnet er av det forlorne slaget. Folk hadde mindre å rutte med i gamle dager. Kanskje hadde de ikke råd til rypebryst, – og så laget de disse i stedet.

    Jeg vil gjerne inn på siden din, men du har glemt å lenke.

  4. Å nei! Det er http://www.skranglebein.wordpress.com.

    Takk for oppklaringa. Kanskje eg må lage det ein gong.

Legg igjen en kommentar

