Store hjerter

M sliter med en fryktelig sjalusi. Hvorfor, vet jeg ikke, – men hun er jo ikke alene om å romme den følelsen. Det skal ingen ting til før sjalusien kommer på banen. Det holder at vi gir C en klem, at han får sine kjøttkaker før henne eller får litt ros for noe han har mestret. Øyeblikkelig er hun der og krever oppmerksomhet. Denne sjalusien er så sterk, at vi har måttet snakke med henne om hva det er for slags følelese, hvordan den virker på andre og hva hun kan gjøre med den. Om ikke annet, så har det gitt henne en god begrepsforståelse. I en alder av seks år vet hun virkelig hva ordet sjalusi innebærer.

Det er ikke like lett for oss å håndtere det. Noen ting regulerer vi. Ved senga ligger det for eksempel en liste over hvem sin tur det er til å bestemme kveldslektyre, men vi kan ikke regulere alt på den måten. Uten den lista vil M bestemme bestandig, og uansett hvor sjelden broren får slippe til, så mener hun at det egentlig var hennes tur igjen. Selv om hun tar feil, så er det jo like vondt for henne. Tårene renner og hun mener virkelig at vi prioriterer C, at ingen er glad i henne og at hun aldri får slippe til.

Heldigvis har hun stadig lettere for å håndtere sjalusien sin. For en stund siden kjøpte vi et klesplagg til C, uten at hun fikk noe som helst. Hun sto og trippet ved siden av meg. Jeg så at det rev og slet i henne, og alt i ett sa hun: Det er ikke jeg som skal ha noe i dag, og jeg er IKKE sjalu i det hele tatt!

På badet i dag kom C først opp av badekaret, og fordi han kom først opp, fikk han også klippet neglene sine først. Det var grusomt for lillesøsteren hans. Hun gråt og mente at jeg ikke brydde meg noe om henne, – bare om C. Stakkars C! Med en så sterk lillesøster må han nesten alltid vente til sist. Og det var da jeg fortalte henne hvor store og romslige hjertene våre er. At vi kan elske mange på en gang, og at det er så mye kjærlighet at ingen behøver få mindre enn noen annen.

Hun trodde nok på meg. Enda så liten hun er, har hun et hjerte med plass nok til to brødre, en lillesøster, en mor og en far, tanter og onkler, fettere og kusiner, – og jammen sier hun ikke at hun har litt kjærlighet til meg også. Forhåpentligvis vil det store hjertet hennes etter hvert fortrenge den vonde sjalusien.

7 responses to “Store hjerter

  1. Ikke lett det der nei… Dere gjør henne en skikkelig tjeneste med å ta det opp.

  2. jeg tror ikke retfærdihed hjælper hende af med denne ubehagelige følelse. Det er godt at snakke om det, men hun har også behov for at mærke at der sker ikke noget farligt selvom hendes bror får noget hun ikke får. Hun får jo en masse belønning i form af opmærksomhed når de voksne prøver at behandle alle lige. Og når hun siger at I elsker kun hendes bror og ikke hende selv tror hun på det hun selv siger, plus at hun bliver belønnet for det ved at de voksne siger at de elsker hende. Hvis hun får lov til at mærke efter, så kan det være at hun også opdager alternativerne, at måske har det ikke noget med kærlighed at gøre om man kommer først eller får en eller anden ting

  3. Det er ikke en nem følelse at kæmpe med.
    Godt I er der for hende.

  4. Hun er lett å snakke med, 9na. En klok liten person.

    Rettferdigheten hjelper der og da, Frida. Men det viktigste med den er å konkretisere at det faktisk var hun som valgte bok sist hun sov hos oss, og at det faktisk er brorens tur denne gangen. Hun er ennå så liten at følelsen av urettferdighet er sterkere en det faktum at hun ikke er urettferdig behandlet. Når hun ser på listen hvem det er sin tur, så kommer jo ikke følelsen. Da er det riktig. Jeg er helt enig at hun virkelig føler det hun føler, men bare akkurat i det øyeblikket det skjer. Hun er på en måte midt i følelsene sine, og klarer ennå ikke rasjonalisere. Hvis hun FØLER seg urettferdig behandlet, så hjelper det lite hva vi sier akkurat der og da. Etterpå klarer hun å reflektere. I det følelsesladede øyeblikket hun sier: «Dere er bare glade i C», så føler hun det og derfor mener hun det. Et kvarter etterpå føler hun det ikke, og da mener hun det heller ikke. Det er ikke lett å forklare dette, men jeg observerer det nøye og med interesse. Vi har til sammen hatt fem barn her i huset, og dette er første gang vi opplever en unge som er så plaget av sjalusi. Det er fint å se hvordan hun utvikler seg, og det overrasker meg at hun faktisk kan ha så stor distanse til det, at hun klarer å spøke med sin egen sjalusi. Hun er til og med selvironisk. Det får meg til å tro at dette skal gå bra. Det er nesten et større problem at voksne som ikke kjenner henne godt, sender negative signaler til henne når hun viser denne sjalusien. Det er jo ikke noe sympatisk trekk, og det kan gi henne mye negativ feed back.

    Det er mange som er der for henne, Losarinas mor.

  5. ÅÅÅ det var nyyydelig sagt!! Den skal jeg låne til mine barnebarn om det problemet dukker opp.. noe jeg tror det gjør.. men små barn er jo veldig selvsentrerte da og har ikke ennå klart for seg rekkefølga i alt men det kommer seg nok tror jeg hehe særlig sånn som du snakker med dem!! 🙂

  6. Seks år og så angsten for ikke at blive elsket – jamen det er da forfærdeligt! Men jeg ved at man godt kan sige til to børn at man elsker dem begge to. Og det er godt hvis hun kan vise at hun elsker sin bror og «C».

    Som du siger er det også anstrengende for C og jeg tror faktisk at man er nødt til at snakke meget mere om det end de par gange, hvor det bryder ud i lys lue. Min broder huggede mine lommepenge da vi var børn og først ved min mors kiste kunne han tale om det. Jeg vidste jo godt at det var ham men har aldrig talt med ham om hvor jaloux han var (han var iøvrigt storebroder og fik meget opmærksomhed).

  7. Vi prater jo med ungene våre om det som skjer hele tiden, når det skjer. Det skal nok gå fint. Det er ikke smertefritt å leve verken for den ene eller den andre.

Legg igjen en kommentar

