Lue på boks

Jeg rota rundt i noen skuffer i stua, og plutselig snublet jeg over denne boksen. Jeg husket med en gang hva den inneholdt, for jeg hadde selv stappet det nedi for omtrent nitten år siden. Det var da min svigermor døde, og vi ryddet opp etter henne. Som kjent kaster vi ikke noe her i huset, men noen ganger er det en utfordring å tenke ut hvor og hvordan vi skal ta vare på alt. Hvordan tar man for eksempel vare på et eldgammelt stykke tekstil? Så lufttett som mulig, tenkte jeg, og stappet den ned i en filmboks, og der har den ligget til jeg fant den igjen nå. Jeg åpnet boksen og trakk innholdet forsiktig ut. Det lille stoffstykket beholdt fasongen fra boksen, og det var så vidt jeg vået å brette den ut. Det er skjøre saker.

Boksen inneholdt en bitte, bitte liten dåpslue. Hvor gammel den er, vet jeg ikke, men jeg har alltid tenkt at den er veldig gammel. Den har rosa bånd, og i våre dager betyr det at den sist ble brukt av ei jente. Det er ikke like sikkert at det var sånn da lua var ny, men jeg vet i hvert fall at verken Thv eller brødrene hans har brukt den.

For å få fotograferte lua, tredde jeg den på en diger lyspærelampe. Jeg vil verken vaske eller stryke den, til det er den for skjør. Vi får heller tåle at den er litt krøllete. Midt oppå er det en revne, og den har virkelig sett sine beste dager.

Foran har den en blonde i flere lag. Den ser heklet ut, men jeg er jammen ikke sikker. Stoffet ellers er flortynt og gjennomsiktig. Er det dette som heter musselin? Aller penest er den bak. Der har noen brodert en sirkel og bitte små blader.

Nå er luen stappet tilbake i boksen sin. Kanskje blir den liggende der i nitten år til.

11 responses to “Lue på boks

  1. Hilde-Marie Andreassen

    den burde vært tegnet og skrevet av. tenk om den kunne kopieres. finnes omtrent ingen av dem!

  2. Prøv å rette den ut så mye som mulig og putt den inni en lufttett foto ramme?

  3. Nå har jeg jo dokumentert den her, Hilde-Marie.

    Jeg har tenkt den tanken, 9na. Jeg mener å huske at jeg hadde et annet gammelt klesplagg i ramme på veggen sånn på åttitallet en gang. Men jeg er litt alergisk mot dill og dall, – og en blondelue på veggen er avgjort i kategorien for dill og dall. Foreløpig får den ligge der den ligger.

  4. Tilbaketråkk: Lue på boks « Livet leker

  5. Og forresten. Jeg er ikke så sikker på at filmrullboks er stedet å ha noe litt skjørt…

  6. http://www.si.edu/encyclopedia_SI/nmah/antqtext.htm

    2. It is preferable to store textiles flat, subject to minimum abrasion, folding, and pressure. If folding is necessary, avoid sharp folds by padding at the points of folds with strips of washed unbleached muslin or old sheets.

  7. Takk for nyttige lenker, Marthe. Jeg tenkte nok at det ikke var den optimale oppbevaringsmetode å ha den i en boks. På den annen side er den luftett, ingen møll slipper til, og den tar liten plass. Hva skulle jeg ellers gjøre? Vi er jo ikke noe museum heller, – selv om man av og til kan få det inntrykket.

    🙂

  8. Forresten. Er broderiet bak med tambursøm (for jeg har nemlig akkurat kjøpt meg en tamburnål, og er derfor plutselig ekstra tamburinteressert)

  9. Jeg skal se etter.

  10. Tilbaketråkk: Haren med øyne av rav og magien ved å holde fast i noe | Livet leker

Legg igjen en kommentar

