En installasjon i skogen

Tenk deg at du er på tur i skogen en formiddag i mars. Det er iskaldt. Snøen ligger dyp og sola filtreres mellom trærne.

Så ser du plutselig dette:

Det du ser mellom trærne er et vakkert dekket bord: Hvit duk, blonder, gammelt porselen, vinglass, roser, blankt bestikk og tente stearinslys, -over alt tente stearinslys i staker, på bordet og i vakre islykter på bakken. Rundt om står gjestene og ser på, men ingen er egentlig til stede.

Fredag formiddag var det noen som hvisket meg i øret at jeg burde ta en tur inn i skogen. Først en time senere kom jeg meg av gårde, og jeg ble målløs da jeg så lysene blafre mellom trærne. Ikke et menneske var å se, og det var nesten litt nifst å snuble over dette tablået midt inne i skogen.

På et tre kunne jeg lese hvem kunstnerne er: en gruppe elever i 10. klasse ved Kvernhuset ungdomsskole, skolen jeg jobber på. Siste årstrinn har en fri oppgave, og når kunst- og håndverklæreren er den samme som norsklæreren, kan det bli som dette.

Jeg synes egentlig det er litt frekt å fotografere en sånn installasjon. Den skal betraktes der den står, og når den er borte, så er det borte, og alt er over. Men jeg kunne ikke dy meg. Elevene hadde vært i skogen for å rigge den opp fra klokka 6.30. om morgenen, og allerede klokka 12.30. ble den rigget ned. På en kald hverdag er det ikke mange som går på tur i skogen i det tidsrommet, så jeg bare måtte dele det med deg.

Den var rett og slett for flott til et så flyktig liv.

8 responses to “En installasjon i skogen

  1. Dette var utrolig flott. Helt nydelig, og samtidig med et viktig budskap. Jeg ble virkelig grepet både av bildene, teksten og settingen og skulle veldig gjerne ha sett det i virkeligheten. Flinke elever og flink lærer! Du har rett: Det er for bra til et så flyktig liv.

  2. Jeg også er imponert. Og imponert over fotografen, som fikk det med seg…

  3. Det var da godt at du fik taget billederne! Mange installationskunstnere lægger stor vægt på at få «dokumenteret» deres værker, som det hedder, fordi de ellers ikke kan gøre sig gældende i medierne.

    Jeg synes denne 10.klasse installation er meget smuk og jeg synes at den både viser noget smukt om kvindens arbejde – jeg mener, det er jo en smuk dug, et dejligt bord! – og så viser den noget om at det ikke passer på det sted. Der er noget helt galt!

    Dukkernes placering siger kunstnerne er gennemtænkt, jeg kan se, at de står lidt væk fra bordet og ligesom holder sig i baggrunden. Det er en underdanig «dukke» som har dækket bord; men smukt er det alligevel.

  4. Tilbaketråkk: En installasjon i skogen « Livet leker

  5. elisabethdl

    Dette var en oppgave som var imponerende og usedvanlig kreativt løst.

    Takk for at du delte!

  6. Hyggelig at du likte det, Ingunn. Flinke elever og flink lærer, – og det er hun virkelig, – læreren altså. Kreativ så det holder, utdanna både som lærer og i et annet kreativt yrke.

    Fint at du likte bildene, 9na, – men jeg er ikke fornøyd selv. I dag har jeg bestemt meg: Jeg vil ha et speilreflekskamera.

    Det er det, Hanne.

    Kunstnerne vil selvfølgelig fotodokumentere sine installasjoner, dax2, – men inne i mitt hode tenker jeg at de er flyktige og bare skal sees så lenge de er oppe. Det lages selvfølgelig mye bra i skolen, både gjennom tekster og andre uttrykksformer. Synd at ikke fler får gleden av å se det elevene produserer.

    Det synes jeg også, elisabethdl

Legg igjen en kommentar

