Klar for mars, – veldig klar!

Ni dagers vinterferie er over, og det gjorde godt i en gammal skrott. Jeg liker disse korte feriene. Av en eller annen merkelig grunn rommer de mer av alt enn den lange sommerferien. Når man har mindre tid, blir alt mer konsentrert. Mest av alt har jeg lata meg, – både her hjemme og i Stockholm, -men jammen har jeg ikke retta alle elevartiklene (fem om dagen, uansett hvor jeg har vært) og fått skikk på hus og heim. Jeg liker å føre regnskap over arbeidstida mi, – og i løpet av denne uka har jeg jobba nøyaktig 15 timer spredd utover ni dager. Det betyr at jeg egentlig bare har hatt ferie i tre dager. Det føles ikke sånn, og jeg liker godt å flette fritid og arbeidstid inn i hverandre på denne måten.

I dag har vi hatt arbeidsdag her hjemme både Thv og jeg. Merkelig at det skal være så annerledes å jobbe hjemme enn å jobbe på jobben. Jeg lurer på om de som har hjemmekontor også føler det sånn. Vi har forberedt oss, rettet og ført karakterer. Utpå ettermiddagen føk vi av sted til hver vår skole for å sette prikken over i-en. På jobben min er det nesten alltid folk, men ikke i dag. Det var like greit, så fikk jeg jobba mer. Etter et par timer var alt klart for hele uka, og nå står kurven min ferdig pakka og klar til å bli med meg opp i klasserommet i morgen tidlig.

Det skal bli deilig.

Og om fire uker er det påskeferie.

4 responses to “Klar for mars, – veldig klar!

  1. Ja, det er sjovt som korte ferier kan være oplivende, og man kan få meget fra hånden – sådan har jeg det også 🙂

  2. alt er relativt:-) For meg med vanlig kontorarbeid hadde dette vært en lang ferie. Kort ferie er torsdag til søndag 🙂

  3. Det gjør godt å late seg litt innimellom:).På mine barns skole mener de gode og inspirerende lærerne at det er dette som holder dem gode og inspirerende. Lange permisjonsordninger vurderes av rektor, for å holde på spiriten.

    Ellers fornøyelige betrakninger om «hjemmekontorjobbingen», synes jeg:) Jeg kan love deg at min mann, som har tviholdt på sin selvstendige status og hjemmekontor i snart femten år, fortsatt nyter å ikke forlate huset om morgenen …

    Noe annet er det med en hektisk journalist som meg. Og med meg er det nok som med Anne, en kort ferie rommer nok ikke alt dette, dessverre. Det begrenser seg til ENTEN å late seg, ELLER å flette jobbrelatert fremdrift inn i timene.

  4. Sånn er det, Madame.

    De fleste har det vel sånn, Anne. Vi lærere følger ungene, og da blir det flere friuker i året.

    Jeg tror ikke jeg hadde egnet meg for hjemmekontorjobbing, Ingelin. Den største gleden for meg på jobben er jo folka mine, – lærere og elever. Jeg liker meg best når det koker litt rundt meg. Men ikke alltid. Det er utrolig deilig å ha noen fridager. Vi lærere er en priviligert yrkesgruppe. Det er et faktum. Det er få som i strøre grad kan jobbe fleksibelt enn vi kan. Antallet årstimer er som hos andre folk, – jeg vet det, – for jeg teller timer. Det betyr noen hektiske dager og perioder. I dag har jeg for eksempel jobba i ti timer, – men vi har så mange pauser, friuker og langhelger at det kompenserer for det. Noen liker å ha jobben spredd utover. De synes det blir for stressende med skippertaka. Jeg hører til dem som liker det. Når jeg er i gang er jeg i høyt gear, og da er det bare å kjøre på. Sykefraværet er også relativt lavt i skolen, så vidt jeg har forstått, – og det forundrer meg i tilfelle ikke. Det er lettere å strekke strikken litt når du vet at det ligger en friuke og venter der framme.

Legg igjen en kommentar

