Sven Vintappares hus

Vi ble litt overrasket da vi fant hotellet. På nettet hadde vi sett et aldeles nydelig rom, og i vårt stille sinn tenkte vi at de sikkert hadde fotografert det peneste, og at vi ville få noe annet. Det har vi opplevd før.

Sånn var det ikke. Det er ikke noe annet, nemlig. Hotellet er ett rom smalt, og vi tror det er en suite, tre små og ett stort rom. Vi har det store, og det var akkurat like nydelig som det så ut på nettet.

Det er som å bo i Stockholm på 1600- tallet, og det var akkurat hva jeg ønsket meg. Bad hadde de neppe den gangen, men det har heldigvis vi, men bare så vidt. Riktig nok har det både granittfliser og varme i gulvet, men det er bitte, bitte lite. Det er kanskje det eneste jeg er litt skuffet over nå i vinterkulda. Jeg skulle så gjerne krøpet ned i et glovarmt badekar sånn på slutten av dagen.

I taket er det bjelker. På gulvet er det brede bord. Vi har fire vinduer og kan studere naboene uten blygsel, – eller litt blyge er vi, kanskje. På den enen siden ser vi folk som jobber. På den andre siden holder noen på å flytte inn i en leilighet. Ulempen er at de ser oss også, men vi har da liftgardiner.

Fargene er duse og fint avstemte. Gulfargen på dørene er ulikt noe jeg har sett tidligere, en varm, myk farge som passer godt til interiøret. Og så er det merkelig å låse døra til rommet med en nøkkel som ser ut som om den er et par hundre år gammel. Hvor er nøkkelkortet?

Vi har nesten alltid bodd i gamle hus med skjeve gulv, men så skjeve som dette har jeg aldri vært borte i. Huset ligger i en bakke, og siden 1607 da det ble bygd, har det tydeligvis rent sakte, sakte nedover bakken. Det er så skjevt at man blir litt sjøsjuk. Da jeg reiste meg fort opp i går, tok jeg overbalansen, og Thv føler at han ruller ut av senga. Han påstår at han har målt, og gulvet heller 5 cm pr meter. Det gir en betydelig oppoverbakke, skal jeg si deg.

Til frokost i dag var vi alene i frokostrommet. Det var hyggelig, men det er langt fra det pulserende hotellivet vi pleier å oppleve på sånne turer. Jeg liker at det er mye folk, ståk og aktiviteter, velassorterte frokostbuffeer og glassheier. Dette er noe helt annet, men det ga faktisk mersmak. Det er nesten som å være gjest hos noen, – noen som varter deg opp, laget te til deg og passer på at alt er på plass.

Vi kommer gjerne tilbake både til Stockholm og til Sven Vintappares grend, men kan vi foreslå at noen skrur opp varmen med en 40 grader omtrent?

8 responses to “Sven Vintappares hus

  1. Takk for koselig guiding i en for meg ukjent bit av Stockholm.

  2. Er det fritt nett eller må man betale for 30 min eller 2 timer og drive med kort og slikt no som jeg syns er masete og utrivelig?

  3. ååå så hyggelig å få «væ me» dere til Stockholm i vinterferien..!!

  4. Det ligner lige et hotel for mig – dejligt ser det ud 🙂

  5. Hmmm … nett spørges der om 🙂 Jeg tror man skal betale for at være fri for nett.

    Den oplevelse er guld værd – sikken en smuk dør, og sikken en dejlig fortælling. Litt synn att Thv. måtte redde sig fra fald på 5% – det er, som du siger, ret meget.

  6. Hotellet hadde gratis nett, fr.martinsen. Vi fikk en kode, og så var det gjort. Og jeg er helt enig med deg. Når man må betale blir det så mye styr fram og tilbake. Det er det første jeg sjekker når jeg bestiller hotell.

    Fint at du henger med, Heidi.

    Det var et hotell for meg også, Marianne. Men badekar savnet jeg nå i vinterkulda. Kanskje vi prøver det igjen en gang når det er sånn 40 grader varmere.

    Det var «rett meget» ja, Donald. Det må oppleves. Man merket at ma gikk i oppoverbakke når man gikk mot skrivebordet, og om natten skled man på sengetøyet og over i den nedre enden.

  7. Så fint du skriver om både hotellet og restauranten… Jeg føler jeg er med på tur jeg, herlig! Takk!

  8. Velbekomme, willyjoe.

    Så bra at du henger med, 9na. Jeg får avslutte turen med en liten oppsummering, kanskje?

Legg igjen en kommentar

