Hej då, allihopa!

Det var den ferieturen! Tre deilige, kalde dager i Stockholm i februar 2010. Dette bildet ble tatt sånn i ellevetida i formiddag på Stockholm Centralstation, – rett før vi kastet oss ut i siste kapittel av denne turen.

Hvis du synes jeg ser fornøyd ut, så er det helt korrekt observert. Jeg har det som kua i ei grønn eng, bokstavelig talt. På Cetralstationen delte de nemlig ut gratis is i dag, Ben&Jerry-is. Det hele ble servert på et grønt teppe av kunstig gress. Kua var på plass, og det var også solstoler og digre puter. Folk slengte seg ned og lekte sommer. En hel barnehage kom for å få is, og de så nesten like fornøyde ut som jeg.

Jeg vet jeg sviktet litt i går. Planen var å fortelle dere om Wasamuseet, men det får være til en annen gang. Hva skal jeg si? Det var et drømmemuseum, intet mindre. Vi var der i tre timer, og det var ikke et minutt for lenge. Da museet var nytt, var vi der med ungene, men mye hadde skjedd siden da. Det jeg likte best var bildespillene som viste glimt fra livet på 1600-tallet, filmen som viste skipets historie og sist men ikke minst historiene om menneskene de hadde funnet da de hevet Wasa. Jeg blir bare så fasinert av å høre hvor mye de kan finne ut om et menneske bare ved å undersøke noen benrester, et par sko, litt hår, noen mynter. Det er bare så spennende. Men se hva jeg driver med nå,- jeg prater i vei om det jeg hadde bestemt meg for å la ligge.

Har du anledning, så ta deg en tur selv.

Selv om det var siste dag i dag, måtte vi få noe ut av den, syntes vi. Derfor tok vi tunnellbanan til Södermalm. Jeg tok et bilde av Thv der nede, men av en eller annen grunn så munnen hans litt fornærmet ut, enda han var i et aldeles strålende humør, så for at bildet skulle stemme litt mer med virkeligheten, klippet jeg like godt bort munnen.

Sånn!

På Söder var planen at vi skulle gå i antikvitetsbutikker. Det gjorde vi også. Vi jakter på fat i Blå eld, men denslags var ikke å oppdrive verken på Røde Korsutsalget, på Myrorna eller i antikvitetsbutikkene. Ikke det at det er så farlig. Jeg vet at jeg finner det neste gang jeg er i Göteborg, så har vi noe å gjøre når vi skal dit også.

Været har vært aldeles strålende i dag. Folk satt faktisk ute og drakk kaffe på kafeene. Sola skinte og det tinte og dryppet fra alle tak. Raste gjorde det også. Hele Stockholms brigade av takryddere var på plass høyt der oppe. Selv om de hadde sikkerhetsseler på seg, orket jeg nesten ikke se opp. I stedet spradet både vi og alle andre midt i gata for å unngå å bli truffet av snø og is som raste fra takene.

Det var trivelig på Söder. Det var forresten trivelig i hele Stockholm, – det vi så av byen. Men det er begrenset hvor mye man rekker når man skal gå på sine ben over alt. Dette må være en perfekt by å sykle i sommerstid, og vi kommer helt sikkert tilbake, – med sykler, i tjue graders varme, – en eller annen gang. Det er ikke lange biten. Tenk at vi gikk rundt på Söder ved lunsjtider i dag, og likevel var vi hjemme i Fredrikstad til Dagsrevyen.

Slett ikke verst.

6 responses to “Hej då, allihopa!

  1. Det er et fremragende billede af fortovskafé i sne! eller med sne på gaden! Ja, altså dog, jeg ser også her på egnen folk, som sidder ude, men ikke ved caféerne. Måske er der nogle sådanne i København, det er der nok.

    Hvis det er vindstille, så går det også fint om dagen.

    Om sykling går an i Stockholm avhenger jo meget av om bil-trafikken er separeret ud i særlige gader med sykelstier.

    Wasa-skibet:

    Det *er* interessant, men historien om Wasa er jo også en undtagelse, fordi skibsbyggeren vidste, at riggen var for stor, og at skibets dimensioner var forkerte. Det er lige så interessant at høre om, hvordan de almindelige skibes historier har været.

  2. Og så er det et herligt billede fra Centralstationen! Sikken en glad dag 🙂

  3. Jeg har læst alle indlæggene om jeres tur og det lyder om en perfekt ferie. Du ser så skøn og dejlig ud på billedet – og hele dit indlæg vidner om højt humør. Jeg synes dog, at det er lidt synd for Thv at han må undvære halvdelen af ansigtet, haha.

  4. Det var absolutt varmt nok til å sitte ute i solen i Stockholm i går, Donald. For to år siden var Thv og jeg i København på vinterferie. Da varmet solen sånn at vi faktisk satt på et av byens torg og drakk et glass vin.

    Når det gjelder Wasa, så synes jeg nettopp den delen av historien som forteller om forholdet mellom makt og kunnskap er spesielt interessant. NOEN visste jo at dette måtte gå galt. De hadde til og med forsøkt å vippe skipet omkull bare ved å la mannskapet løpe fra den ene til den andre siden, men de som visste dette var altså ikke de som satt med makten, og så gikk det som det gikk.

    Jeg blir mer og mer opptatt av hvordan museene presenterer historien, og her synes jeg Wasamuseet er helt fantastisk. Et sted satt vi i en mørk sal. Vi skulle presenteres hva som skjedde etter forliset, høringen osv. Rommet var lite og murveggene dekorert med noen enkle ranker fra tiden. På den ene veggen var tre stearinslys tent. Foran, på lerretet, brant de tre samme lysene, stramt på rekke og rad. Så begynte bildespillet. Lerretet var smalt og langt, avpasset rommet. Når kongen ble nevnt, lyste plutselig et portrett av ham opp borte på en vegg, – og sånn fortsatte det. Det var bare så lekkert. Sånt betyr også noe. Og ikke minst presentasjonen av de døde. Fantastisk!!!

    Ansiktet hans er på plass nå, jensdrejer. Og det var en fin dag. Vi liker godt å være på tur sammen, særlig sånne korte turer.

  5. Ja, takk Hege for uddybning 🙂

  6. Velbekomme 🙂

Legg igjen en kommentar

