Stockholm i tjue minus

Det ble sent i går, det ble det, men egentlig gjorde det ikke noe. Det er alltid noe sjarmernede og morsomt å se på, og når man har god tid er det ingen grunn til å stresse, selv om ikke alt går etter planen. På flybussen ble vi underholdt av en full fyr som forsøkte å innynde seg hos bussjåføren, en gravalvorlig transe med skjev parykk. Han hadde mer enn nok med å holde styr på en full buss, glatte veier og høye brøytekanter. Da vi kom inn til byen, tok vi en taxi til hotellet. Det ligger i en bilfri gate, og det var så vidt vi fikk den søte taxisjåføren til å kjøre videre. Han måtte forsikre seg om at vi kom fram og ikke frøs ihjel på veien.

Synet som møtte oss da vi slo øynene opp i dag tidlig var heller ikke å forakte. Vi bor på verdens hyggeligste hotell:

Noen går fra hytte til hytte i vinterferien. Vi skal i stedet gå fra museum til museum. Men først måtte vi bese oss litt. Det er sytten år siden sist vi var i Stockholm, og vi vet ikke hvor noe er. Det var bare å legge i vei ut i byen.

Og det var kaldt, – 20 iskalde. Men vi er da norske nordmenn fra Norge, og vi har faktisk ikke frosset i dag. Det eneste er bollekjakene. De har kanskje kjent litt til kulda.

Det er korte avstander, og på kort tid var vi over i City. Vi var innom en og annen butikk, men vi har et problem. For første gang har vi reist uten å sjekke inn noen stor koffert. De to små vi har som håndbagasjer er fulle. Vintertøy tar stor plass, og da er det ikke rom for å handle så mye sm et par sokker. Jeg er ingen shopper, men noe er det jo hyggelig å putte i veska. Men jeg har en plan. Hvis jeg kjøper noe, skal jeg rett og slett ta på meg alt tøyet jeg har med før vi reiser hjem, gudene skal vite at det er kaldt nok til det, og så kan jeg pakke ned det jeg måtte finne på å handle.

Men selv om både Sergelstorg og NK og alt det der er greit nok, hadde vi andre planer i dag. Vi skulle på Nordiska museet, og dit dro vi med buss. Museet ligger i en enorm bygning som har sin helt egen historie. Jeg skal ikke plage dere med detaljer om museet her og nå, men kikk inn på hjemmesidene deres. Særlig er det morsomt å se på Utställningar og Web-utställnngar. Der er det litt snadder for den som er interessert av denslags.

Inne på museet fikk vi hver vår audioguide på øret, og etter å ha hilst på Gustav Vasa, tok vi heisen opp i fjerde etasje.

Vi startet med å se en utstilling som viste svensk hjemmeinnredning gjennom historien. Det passet meg bra, særlig synes jeg det var moro å se den enorme møbelsamlingen de hadde å vise fram.

Etter at vi hadde vandret gjennom svensk boliginnredning, flyttet vi oss over til de dekkede bordene. Dette er en utstilling som museet har hatt i mange år. Vi fikk se dekkede festbord helt fra 1500-tallet, og i tillegg viste de mengder av husgeråd. Utstillingen hadde fokus på kulturhistorie, og jeg ville gjerne lært mer om kunstindustri, design og denslags, – men da må jeg nok gå til et kunstindustrimuseeum.

Vi fikk se noen fantastiske oppdekninger. Se bare på denne her. Midt på bordet ligger en utstoppet svane, men det du nesten ikke kan se, er at man har plassert en svanestek midt i den utstoppede fuglen. Selve fuglen tok man vare på, og til neste selskap plasserte man bare en ny svanestek i midten. Var det noen som snakket om hygiene?

Jeg hadde håpet å få se en del strikkede votter og andre strikkeplagg, og det fikk jeg, – om enn ikke så mange som jeg hadde håpet. Når jeg kommer hjem skal jeg saumfare museets webarkiv. Kanskje finner jeg noe der.

De utstilte vottene var stasvotter stikket på tynne, tynne pinner. Jeg fikk lyst til å kopiere dem, særlig de røde med lus. Det får jeg sikkert tid til den dagen potene er firkanta og Langfredag havner på en lørdag.

De broderte vottene minnet om tilsvarende på norske museer, og det er vel ikke så rart. Samtidig så vi en utstilling med svenske folkedrakter, og de er faktisk veldig ulik de norske.

Det var så mye å se, og jeg kan ikke nevne det alt sammen. Du får heller ta en tur selv. Museet innfridde forventningene mine, men jeg har et intrykk av at dette museet har et større fokus på overklassens kulturhistorie enn det jeg har sett på andre, tilsvarende museer. Riktig nok fikk vi også noen skildringer av de fattiges leveforhold,

men det var mer gyllenlær enn det var halmmadrasser, for å si det sånn.

På veien inn til byen passerte vi Dramaten. Der var noen gutter i ferd med å skuffe snø fra taket, og det så faktisk ganske skummelt ut der de gikk helt ut på kanten.

Og solen skinte.

Vi har et lite pentry på hotellrommet vårt. Nå handlet vi litt vin, ost og brød. Planen var å være litt på rommet, hvile litt og så fyke ut i byen igjen. Men nå har det seg sånn at jeg reiser med en gammel mann, og han sovnet faktisk på senga. Før vi visste ordet av det, var det kvelden. Vi dekket på det lille bordet vårt, fant fram vinflaska vår, satte på TV og vips så det hadde vi en riktig fin hjemmekveld for oss selv.

Hej, då, – allihopa!

4 responses to “Stockholm i tjue minus

1. Utrolig fine bilder 🙂

2. Som vanlig flotte bilder og informativ tekst. Det er alltid koselig å være med dere på tur. Stockholm har jeg faktisk ikke besøk og så får jeg være med dere som gratispassasjer. Takk!

Jeg fryser ved tanken på 20 blå, så jeg tror nok det må være 20 røde om jeg skal til Stockholm.

3. Takk for det, Ingvild.

Vi tar gjerne med gratispassasjerer, vi, Randi. Det hadde nok vært bedre med røde enn blå grader, men i dag har det faktisk vært litt mildere, nesten lunt 🙂