Anekdotiske bevis – pinlig

Hvorfor fortsetter folk å kaste anekdotiske bevis inn i debattene? Har vi ikke kommet lenger? I går kveld hørte jeg det i en kjønnsdebatt på NRK. Debattantene sporet innimellom helt av, og var så ivrige etter å motbevise fakta med sine personlige anekdoter at fråden sto dem om munnen. Unntaket var en viss Yssen som fortvilet forsøkte å få ting på plass. Men det er ikke bare i offentlige debatter dette skjer, Vi hører det både på jobben og i selskapslivet. Det bremser ellers fornuftige diskusjoner, stakkarsliggjør dem og er rett og slett pinlig.

Det er farlig å røke.

Jammen bestefaren min røkte førti om dagen, og han ble 90 år.

Vi er i ferd med å få et varmere klima på jorda.

Nei, her i Fredrikstad har det ikke vært så kaldt i januar på ørtifire år.

Det fremmer ikke likestillingen i samfunnet at 40 prosent av mødrene går i reduserte stillinger.

Å jo, – min søster var hjemmeværende, og hennes datter ble kjernefysiker.

Hver gang en sånn anekdote flagrer gjennom lufte, klasker de saklige argumentene i gulvet som en våt klut, – og så må vi begynne helt på nytt igjen.

Vær så snill!

Gi meg tall!

Gi meg statistikk!

Gi meg forskning!

6 responses to “Anekdotiske bevis – pinlig

  1. Det var et meget sjovt indlæg og nogle morsomme eksempler du har fundet. Naturligvis kan man ikke bruge anekdoter i en seriøs debat – på den anden side bliver debatten lidt sjovere. 😉

  2. Det virker som om anekdotetendensen slo ut for fullt under debatten som oppstod ifm. den siste utdelingen av Fritt Ord-prisen. Det er både pinlig og slitsomt!

  3. Intet slår en skikkelig god historie, ei heller god statistikk… Jeg deler din frustrasjon. Jeg møter den daglig i min jobb. Selv om statistikk i store studier viser både det ene og det andre så stoler folk heller på mirakelkurer uten dokumentasjon i det hele tatt…

  4. Det er mange måter å sprite opp en seriøs debatt på sånn at den blir morsommere, Jens. Etter min mening er ikke alle disse teite personlige vitnesbyrdene egnet til det. Jeg blir bare sprø av dem.

    Så er vi enige, Heidi.

    I alternativdebatten er de flittig brukt, 9na. Desto verre. Der tar de jo pinadø livet av folk.

Legg igjen en kommentar

