Hele skolen synger

På skolen får vi den ene kulturopplevelsen finere enn den andre. Flere ganger i året blir vi tilbudt ulike forestillinger, ofte av høy kvalitet, og noen ganger kan det faktisk bli i meste laget. Men ikke i dag. I dag var det akkurat passe, for i dag kom Rikskonsertene på besøk med Hele skolen synger.

Det var en kjempeopplevelse. Et band bestående av Rino Johannessen, Totto Hansen, Torgeir Koppang, Stein Bull-Hansen og ikke minst vokalisten Julie Dahle Aagård gjorde en fantastisk innsats med å få med elevene på en skikkelig konsert. De sprudlet, og rocket og skravlet, – og sang og spilte, selvfølgelig. Og at det var variert, kan ingen komme fra. Bare klikk på alle lenkene her, så får du se. Nesten før de fikk begynt fikk de elevene med på å trampe og klappe til We will rock you, og så kjørte de gjennom alt fra Beatles til Michael Jackson via Karpe Diem, en stilig versjon av Stjerner.

Tekstene kom opp på storskjerm, og jammen kastet ikke fjortisene våre seg utpå. I forkant hadde noen av de mest musikkinteresserte øvet litt ekstra, og det svinget skikkelig da to av guttene, backet av skolekoret, dro til med Den du veit.

Flere av lærerne på skolen har flotte stemmer, noen av dem er også aktive amatører i byens musikkliv. På skolen synger de dessverre sjelden. Jeg vet ikke hvorfor det er sånn, men i dag sang en av musikklærerne sammen med en elev og bandets vokalist. Det låt så bra!


Selv hørte jeg bare på, – ja, og så klappet jeg. Synge våget jeg ikke. Jeg elsker jo å synge, men det ville være leit å ødelegge lydbildet med mine skjæreskrik. Jeg får nøye meg med min årlige korøvelse.

2 responses to “Hele skolen synger

  1. Det lyder vel nok som en dejlig oplevelse, Hege! Kunne vi få noget mere sang og musik ind i hverdagen, tror jeg, mange ville være glade. På min arbejdsplads har vi morgensang hver mandag klokken 10 🙂

  2. Det høres morsomt ut med morgensang på jobben, Madame. Men jeg tror jeg hadde blitt litt beklemt hvis det ble forventet at jeg skulle synge i pleum. Uff og uff.

Legg igjen en kommentar

