Hvordan gjør du det, Jonas?

Søndag morgen. Jeg sitter i ørelappen og spiser frokost og leser aviser. Foran meg på gulvet ligger aviser jeg skal lese før jeg tar fatt på dagen. Kanskje tar jeg et kapittel i romanen også. Inne i hodet mitt har jeg en fin liste over hva jeg skal bruke dagen til. Jeg skal lese og jeg skal jobbe. Det handler om elevarbeider, en vaskemaskin, litt matlaging, rydding, – det vanlige trivielle. Jeg vet at jeg ikke kommer til å rekke alt jeg har planlagt. Det gjør jeg sjelden.

Så leser jeg om Jonas som har vært i fem land i Midtøsten den siste uka. I går morges var han ute og løp i Jerusalem. Han løp så fort og så langt at den israelske sikkerhetsvakten ble så utslitt at han måtte spy. Jonas spyr ikke. Han bare smiler og sier at det sjelden er stress i hans liv.

Lever han med en annen tid enn jeg, denne Jonas? Tidligere har han fortalt at det er viktig for ham fortsatt å gjøre de vanlige tingene: Handle melk og støvsuge og sånn. Han vil være utenriksminister for å gjøre en forskjell. Han reiser, han jogger, han er gift, han skriver artikler, han har barn, han redder verden, han leser aviser (sannsynligvis de samme som jeg) – og nå har han pinadø kommet til Knausgård nummer tre!

For helsike!

Jeg har så vidt begynt på nummer en!

19 responses to “Hvordan gjør du det, Jonas?

  1. Jeg skulle også gjerne hatt oppskriften på hvordan han gjør det. At han rekker alt er en gåte for meg.

    Knausgård har jeg ikke turt å tenke på en gang, men jeg er i gang med «100 år», da. Skriver en kommentar i bloggen min etter hvert (hmmm, nå har jeg lovet deg to blogginnlegg).

  2. HAN har fått bevilget ekstra timer i døgnet, dette er det ultimate beviset…

  3. Han er da total sej og jeg er dybt fascineret af den slags mennesker, som udnytter livet og får noget ud af det. Jeg ville ønske, at de kunne fortælle hvor de får deres overskud fra. Det ville jeg nemlig gerne vide! 😀

  4. Haha 😀
    Jeg har en teori om at slike folk er født med et genetisk avvik som gjør at de knapt nok trenger søvn!

  5. Fine bilder, snerten teksting!

  6. Bare fortsett å love meg blogginnlegg du, Valkyre. Så har jeg noe å se fram til.

    Men hvor søker man om sånne bevilgninger, 9na?

    Jeg tror han ville svart at han tar det fra nettopp løpingen og denslags, Jens.

    Men han sover også, SerendipityCat. Han har fortalt at han både sover om natten og at han dessuten tar seg en lur i fly og biler når han blir transportert. Men handler det om gener, så er jeg villig til å la meg genmanipulere.

  7. Og jeg som har alle de tre første Knausgård-bindene, har ikke kommet til nummer én, engang… Enda jeg har all verdens tid. Men jeg leser jo andre ting, da.

  8. Ta tak i bind 1 med høyre hånd, Børge. Slå opp på første side og begynn å lese. Han skriver om døden på en fasinerende måte. Jeg er nyfrelst!

  9. http://systembloggen.blogspot.com/2010/01/getting-things-done.html

    Kjære Hege. Jeg har en blogg som heter Systemblogglaget, og jeg har plukket opp et innlegg hos deg om lister som jeg har henvist til på min blogg. Ta en kikk, og si endelig fra om du ikke synes det er allright 🙂

    Mvh listesøster Gunn Beate

  10. Eg trur slike som Jonas klarar å utnytte kvart sekund til noko effektivt, utan at det følest som stress for dei. Dei klarar å utnytte tida i bilen eller på flyet til å sove, dei klarar å utnytte den eine timen mellom to møter til å jogge, dei klarar å utnytte tida eg zappar mellom kanalar på tv til å lese kvalitetsbøker, dei er berre grunnleggande effektive. Og all tida slike som meg kastar vekk på å ta ein kopp kaffi og vente på andre eller slå i hel tid, den tida brukar dei på å lese saksdokument. Dei har alltid med seg noko effektiviserande, og dei burkar kvart minutt godt.

  11. fint å se at du leser så mange gode og viktige aviser (sikkert mange av de samme som Ministeren). jobb med saken, du kommer deg nok gjennom trilogien du også!

  12. Kjære deg, Gunn Beate: Jeg tar det som et stort kompliment at du siterer meg på bloggen din.

    Det er nok sånn han er, Jorun, – og sånn jeg prøver å være. I perioder da jeg har veldig mye å gjøre, er jeg mye mer effektiv enn ellers. Da er jeg nesten litt Jonas. Det kan derfor hende at det handler om at jeg er ineffektiv rett og slett fordi jeg kan være det, – i motsetning til Jonas antagelig.

    Aviser må vi lese, William. Jeg leser lokalavisa, Aftenposten, Dagbladet og Klassekampen på lørdag. I motsetning til mange håper jeg på en måte at Dagbladet skal bli en tredagersavis. Nyhetsstoffet der er totalt uinteressant, og det får jeg bedre på radio. Det er kommentarstoffet og kulturstoffet jeg vil ha, og det kan de fint legge inn på tre aviser.

  13. Og kære Hege, jeg synes jo du når utroligt meget 🙂 Jeg kunne ikke overskue at være ekstra familie for to dejlige børn, det klarer du samtidig med at være lærer, som i mine øjne er et utroligt hårdt job, hvor man ikke kan køre på frihjul men skal være tilstede og klar hele tiden 🙂

  14. Takk for det, Lene. Jeg føler meg ikke særlig effektiv her jeg sitter som et slakt i sofaen.

  15. Vi kan jo ikke annet enn å bøye oss i bundring for slike folk, som tydeligvis får til hva det skal være. De må være avsindig bestemte, og flinke til å prioritere tiden. Og det slår oss at det i grunnen finnes mange slike, som vi av og til irriterer oss av. Slike som får tid til 3-4 doktorgrader,og har jobbet som ledende forskere både i offentlig og privat sektor, før de lekende elegant hopper over til en ledende stilling i næringslivet før de er 35. Samtidig som de har minst 3 barn, ektefelle, hus og hage og hytte og båt, har politiske verv eller styreverv, og leser ekstensivt. Samtidig som de slapper av og lever gode liv. Forstå det, den som kan.. 🙂

  16. Ikke jeg heller, Dag Eigil.

  17. Jeg måtte bare komme tilbake hit da jeg fant en post om Jonas Gahr Støre inne hos Martin Bekkelund: http://www.bekkelund.net/blogg/2010/02/02/the-jonas-gahr-store-reality-distortion-field/

    😀

  18. Det var det jeg visste, SerendipityCat. Han er perfekt. Det eneste måtte være at han snudde seg rundt og sov da han la seg om kvelden. Jeg mener, – vi har sett mannen naken med motorsag, og det fikk i hvert fall meg til å tenke på hva jeg kunne invitere ham til etter at han hadde pusset tennene med den økologiske kortreiste tannkremen sin. Ja, bare hvis han selv ville, altså.

    🙂

  19. Hahha 😀 SÅ enig!
    Men han er vel for uberørt til å nedlate seg til slike uanstendige og unyttige aktiviteter 😉

Legg igjen en kommentar

