I love YouTube

De siste åra har vi fått mange digitale verktøy til å hjelpe oss med. Det verktøyet som har hatt størst betydning for meg i lærerjobben min er uten tvil YouTube. Jeg underviser i norsk og samfunnsfag, to fag som ofte har behov for illustrasjoner i form av bilder, film og musikk. I gamle dager, for fem år siden, viste jeg også film og spilte musikk, men det var aldri gjort i en håndvending. Jeg har en anselig samling filmer og musikk-cd-er, og ofte var det bare å gå i ei mappe for å finne det jeg trengte. Like ofte var det ikke sånn. Fordi vi kjører treårsløp, hendte det rett som det var at noen andre hadde vært i mine gjemmer, og borte var det jeg trodde jeg hadde. Andre ganger fikk jeg nye ideer og ville bruke filmer eller sanger jeg ikke hadde.

Jeg har ikke tall på alle de gangene jeg har stresset av sted til biblioteket for å finne en plate eller en film de ofte ikke hadde. Så var det å ringe venner og kolleger, hente og levere. Kom ideen litt sent inn i hodet mitt, hendte det jeg ikke kunne bruke det jeg gjerne ville. Andre ting var det nesten umulig å få tak i. Hvor kunne jeg for eksempel finne film av Martin Tranmæl på talerstolen eller Churchills tale om Jernteppet? Det ligger på YouTube alt sammen.

Så kom YouTube og alle mine sorger var slukket. Fortsatt må jeg ha en liten samling spillefilmer av det slaget vi bruker i skolen, men dem er det ikke mange av. Av korte filmklipp og musikk finner jeg så godt som alltid det jeg trenger på YouTube. Det stemmer at ikke alt ligger der, men det jeg ikke finner er sjelden relevant for skolebruk.

I dag lærer elevene filmhistorie. Det er en student som underviser. Med største selvfølge forteller hun dem at de skal få se Le Voyage de la Lune. Og selvfølgeligheten har ikke alltid vært en selvfølge. De første årene vi hadde Internett på skolen, var tilgangen ustabil, og vi visste aldri om vi var på eller av. Ikke var vi særlig flinke til å bruke utstyret heller. Nå har vi alltid forelesninger med PC-en på. En prosjektor, en storskjerm og et akseptabelt lydanlegg sørger for gode forhold, og Internettilgangen er meget stabil.

Det er få dager jeg ikke er inne på YouTube minst en gang. Det er alltid noe relevant å finne, og det gir god effekt. En liten filmsnutt eller et sang tar kort tid, og det illustrerer det jeg sier, sånn at elevene blir interesserte på en helt annen måte. Noen ganger kommer elevene også med ideer. Sist jeg underviste om Den kalde krigen, lurte elevene på om mordet på John F Kennedy ble filmet, og det ble det jo. Vi søkte på JFK shot, og der lå det.

Jeg bruker også YouTube spontant. Vi leste et dikt om Judas, – og det ledet til en samtale om Judasfiguren og om alle Judasmetaforene i språket vårt. Og så falt det ned i hodet mitt: Jesus Christ Superstar og Judas’ død. Til tross for at rockemusikalen spilles på Det norske teater akkurat nå, var det få av elevene som kjente musikken. Vips, – litt ekstra kulturhistorie på fire minutter.

Og det er sånn YouTube fungerer. Vi klarte oss før også. Det går godt an å drive skole uten YouTube. Men det er uten tvil en stor bonus.

Kanskje det er på tide å kaste den store kassa med VHS-filmer som ligger står under pulten min.

7 responses to “I love YouTube

  1. Herlig med enkle løsninger som fungerer. Fantastisk egentlig.

  2. Det er jo utrolig bra at du klarer å bruke Youtube som verktøy på denne måten da! 🙂 Burde inspirere både elever og andre lærere dette.

  3. Det lyder spændende og jeg er sikker på at det er sjovere at gå i skolen nu end dengang da jeg gik i skolen. Jeg tror også det må være sjovere at skrive opgaver. Problemet er nok at begrænse sig og sortere i alle de informationer man kan finde på nettet. Og det ville jeg sikkert være enormt dårlig til, haha. 😉

  4. Det er veldig lettvint, 9na og serendipityCat, og det er tilgjengeligheten som gjør at det blir brukt så mye som det gjør. Hos oss tror jeg alle samfunnsfaglærerne bruker det på samme måte som jeg.

    Alle er barn av sin tid, Jens. Du og jeg synes det må være morsommere nå, – og lettere å skrive oppgaver. Men elevene sammenligner det jo ikke med en tid som er forbi. For dem er dette helt naturlig, og de synes oppgavene er like vanskelige som vi syntes da vi gikk på skolen. Dessverre!

  5. Morsomt å se hvordan du bruker Youtube. Jeg bruker det mye på samme måten, og lager ofte presentasjonssider i fronter der elevene kan løse oppgaver til snuttene, eller få inspirasjon til eget arbeid. Youtube er fint å bruke som en innfallsvinkel til et emne, som en illustrasjo, og som en oppsummering. Det ligger mye rart der, men hjelpes så mye bra som ligger der også. Blant annet ligger det en gullgruve av gamle animasjonsfilmer som bare for noen år siden lå og støvet ned i arkivene til filmselskapene i Los Angeles.

    Jeg kunne fortalt om et undervisningsopplegg jeg hadde i forrige uke, men tror jammen jeg skal stjele denne ideen din, og skrive om det i bloggen min i stedet. 🙂

  6. Det går fint uden VHS i dag, men jeg tror ikke du skal kassere dem med det samme hvis der blot er én af dem, som du synes er noget særligt, der ikke findes på YouTube eller DVD.

    På den anden side er VHS bånd, som er 24 år gamle, ved at blive ulæselige.

    Man skal faktisk overspille dem engang imellem. Det samme gælder arkiver på CD’er, vi ved ikke om de kan holde 10 år.

    Jeg har iøvrigt aldrig set klip fra Superstar og nyder at se dem nu 🙂

  7. Gjør det, Valkyrie, – så får jeg noe å lese også. Uansett: YouTube er en gullgruve. Noen påsto at de brukte det som ønskekonsert på et sykehjem: Skjerm, prosjektør, pc, YouTube, – og så kunne de gamle ønske seg sanger fra sin ungdom. Det ligger jo der nesten alt sammen. God ide.

    Jeg har bestemt meg for å ta VHS-ene hjem i vinterferien, Donald. Så skal jeg gå gjennom dem og se hva jeg ikke vil miste, – og dem kan Thv føre over på DVD for meg. Vi har allerede gjort det med noe av det jeg nødig vil miste.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s