Kald luft, varme smil

Det er kaldere ute når man er inne, enn når man går ut. Et merkelig utsagn, men sånn er det. I går var det 16 blå grader, og så lenge jeg var inne i varmen, gruet jeg meg litt til å være ute i kulda. Men når jeg får på varme klær og kommer meg ut, er det aldri noe problem. Jeg fryser sjelden når jeg er ute.

Det var tid for årets vintersportsdag. Sånne dager er aldri lagt inn på årsplanen på våre breddegrader. Noen år får vi ikke snø her sør i Norge i det hele tatt. Når snøen og kulda først kommer, pleier vi å hive oss rundt og gå ut på kort varsel. Man vet aldri hvor lenge det varer. Fordi ungene både har ulike interesser og ulikt sportsutstyr, får de velge hvor de vil være. Noen drar på ski, andre står skøyter. Jeg tok med meg en gjeng i akebakken.

Elevene er flinke til å kle seg. Det er noen år siden vi så korte gensere og bare fingre på sånne dager. Det var en trend som gikk fort over. Noe av jåleriet har blitt borte. Nesten alle har en boblebukse, og har de det ikke, låner de en varmedress av en voksen. I går så det ikke ut til at noen frøs. Bålet midt i bakken var likevel populært.

I marka var det flotte løyper, hvitt og pent. Jeg fikk låne noen bilder av en kollega som hadde vært med på tur til Skihytta. Det er overraskende mange elever som velger å gå på ski, flere enn det var for noen få år siden. Det kan hende det skyldes at vi har hatt noen vintere med snø nå i det siste. Dessuten har folk bedre råd, og det betyr at flere har skiutstyr fordi de reiser på fjellet for å gå langrenn.

På sånne dager som dette har skolen vår en fantastisk beliggenhet. Skiløypene går fra døra og rett ut i marka, og Skihytta er bare en kort skitur unna. Det gjør at alle som vil kan ta turen, og de som er skikkelige entusiaster kan ta seg en ekstra runde.

Skihytta drives av Fredrikstad Skiklubb, og det er et fantastisk sted. På sånne flotte dager som vi har nå, er den også åpen på hverdager. Inne er det peisbål og man kan velge om man nøyer seg med matpakke og termos, eller om man kjøper noe av det som selges.

Det begynte med seksten kuldegrader. I løpet av dagen kom sola, og med en litt positiv innstilling kunne man faktisk kjenne at den varmet. Det gjorde også de blide ungene vi var sammen med. Jeg vet jeg terper på det til kjedsommelighet her på bloggen, men det er altså sant: Å være sammen med fjortenåringer gir energi. De er fulle av livsglede og humør, de ler og smiler, tuller og tøyser, og til og med når de klager og sutrer litt, for det hender, så lar de seg lett snu på solsiden igjen.

Alt i alt ble det en ganske varm dag.

4 responses to “Kald luft, varme smil

  1. Så søt du var på det første bildet, mams 🙂

  2. Bare du synes jeg er søt, så er alt bra, Marthe.

  3. Den skihytta har jeg vært i bryllup, i…! Da var det sommer og varmt, KJEMPEvarmt faktisk, og et hyggelig bryllup…

  4. Snesport giver os lov til barnlig glæde, alt er sjovt – og det er godt at vi har den mulighed. Pludselig kommer jeg til at tænke på, hvordan jeg har set spanske piger (og få drenge) gå amok – eller danse glade – en lang lang aften og nat på en parkeringsplads med et lille tre-mands orkester, som kunne alle de store og gode numre og lidt mere. Og mødrene ville også være med og det kommer jeg til at tænke på fordi det er jo godt med sådan en dag, hvor man let bliver «snoet/snutt på solsiden».

Legg igjen en kommentar

