Jeg er ingen kremmer

Det skal gudene vite at jeg ikke er, – kremmer, altså. På min lærergjerning tjener jeg mer penger enn jeg strengt tatt trenger for å leve, og det holder for meg. Men i dag kjente jeg at jeg likevel hadde et lite kremmergen liggende i koma et eller annet sted i kroppen. Jeg har bakt kaker, nemlig, fem kaker i full fart. Du vet sånne superdeilige med to bunner av mandel og nøtter med tykk, gul eggekrem med meierismør i mellom, – og så karamellisert sjokoladeglasur på toppen.

Jeg har altså bakt fem stykker av dem. Det står nemlig et jubileum for døren. Og mens jeg rørte og vispet slo det meg hvor fort det gikk, og det må jo bety at de som lager kaker for salg tjener mange penger på dem. Her i byen er det flere som baker og selger kransekaker før jul, – mengder av kransekaker. En har flere ekstra frysere i boden for å få plass til alle hun baker. Hva hvis det var et marked for mine kaker? Hva hvis jeg solgte dem for 300 kroner per stykke? Med et par ekstra former og god arbeidslyst, kunne jeg fort vekk produsert ti sånne lekkerbiskner på en søndag formiddag før middag. Hva hvis ingredisensene koster 50 kroner? Da ville jeg tjent 2500 kroner den søndagen. Til sammenligning får jeg med meg litt over 1000 kroner hjem hver dag jeg jobber på skolen, – etter at skatten er betalt, og det er for en mye lenger arbeidsdag. Så vidt jeg vet betaler ikke kransekakedamene skatt av bakingen sin. Hva hvis de gjør det fem søndager i året?

Hva hvis jeg hadde gjort det samme?

Du verden.

Det er mange penger.

Noen som trenger kaker?

5 responses to “Jeg er ingen kremmer

  1. Og tænk på, hvor træt du så bliver, når flere vil have flere kager og slet ikke at tale om når skattevæsenet finder ud af din lille forretning 😉

  2. Så sant, så sant, Lene, – og det er uansett ikke aktuelt. Snyte på skatten skal man ikke. Men det satte unektelig igang noen tanker.

  3. Uhm, dine kager ser meget lækre ud! Jeg tror, man skal have et særligt kræmmer-gen for at slå sig på den levevej – jeg holder mig hellere til min læst 🙂

  4. Tittet litt på det å selge marsipankaker den gangen jeg hadde dilla på kakepynting. Dessverre er det ikke lovlig å gjøre dette hjemme uten å ha godkjent kjøkken av mattilsynet. Får ikke selge cookies i kantina på jobben engang uten godkjent kjøkken. Bah.

  5. Det gjør jeg også, Madame.

Legg igjen en kommentar

