Seksuell trakassering med omvendt fortegn

Tenk deg at din seksten år gamle sønn har dratt på fest, og så renner han full. Han blir så full at to jenter på festen velger å følge ham hjem. Når du selv kommer hjem senere på kvelden, finner du ham sovende på badegulvet, – helt naken. Han blir puttet i seng og våkner neste morgen med alle de forgiftningssymptomene han fortjener.

Når du snakker med ham, berømmer du jentene som fulgte ham hjem; så flott at de tok ansvar! Først senere forteller han at han har en svak erindring av at det var jentene som kledde ham naken der på badet, – selv hadde han ikke gjort det. Ja, vel, sier du. Det er veldig varmt på det badet. Kanskje de var redde for at du skulle kaste opp og søle på tøyet ditt.

Tenk deg at du bytter om på kjønnene her. Tenk deg at det var din seksten år gamle datter du fant full og naken på badegulvet etter at to gutter hadde fulgt henne hjem til et tomt hus.

Hvordan hadde du reagert da?

Tenk deg at du hører om en gutt på et par og tjue, som jobber i et kvinnedominert yrke. Kollegene er for det meste voksne damer, noen på alder med hans mor. Når de har pause sammen, morer damene seg med å kommentere kroppen og kjønnet hans. De spøker med ham og med hverandre, og slenger ut bemerkninger om hva de kunne tenke seg å gjøre hvis de fikk ham på tomannshånd inne på et utstyrsrom. Det er ingen tvil om hva de snakker om. De ler og er rå og vulgære. Når han kommenterer at det de driver med er seksuell trakassering, så ler de høyt. Når han ber dem forestille seg hva som ville skjedd om de var menn og han ei ung jente, da ler de bare enda mer, – før de blunker til ham og klapper ham på rumpa.

Det er i grunnen noe å tenke over.

10 responses to “Seksuell trakassering med omvendt fortegn

  1. Ellen Marie Solvang

    Fott innlegg! Har nettopp opplevd noe lignende innen egen jobb i skoleverket, og dette er like viktig å få på dagsordenen!
    Fantastisk blogg du skriver også, gir god «tankemat».

  2. Godt skrevet. Og jeg kjønner hvor du vil. Og han skal ikke finne seg i det.

  3. Der er meget at tænke over! Og den unge mand skal ikke finde sig i det!

  4. Så sant så sant. Virkelig noe å tenke over.

  5. Hadde jeg jobbet i et kvinnedominert yrke og noe slikt skjedde med meg, så ville jeg ledd og latt som ingenting. «Jeg kan ta en spøk». Men disse damene burde se seg godt om når de gikk hjem om kvelden.
    Kødder noen med meg så får de selv ta følgende for hva som skjer med dem senere.

  6. Er det noen som ikke ser på dette som trakasering? Som voksen dame hadde det aldri falt meg inn å gjøre noe slikt mot en mann, uansett alder og hadde reagert negativt om jeg hadde vært vitne til det. Det overasker meg om noen tenker andeledes.

    Men, jeg har jo blitt overasket før 🙂

  7. Hyggelig at du liker bloggen min, Ellen Marie. Jeg tror nok dette skjer i alle typer yrker.

    Ingen skal finne seg i det, 9na, Lene og, – men denne gangen var jeg mer opptatt av at vi reagerer som vi gjør når dette rammer unge menn.

    Jeg tror de fleste ler og later som ingen ting, Bjørn. Ikke tror jeg nødvendigvis man blir så krenket heller. Det slår vel mer tilbake i undring over at noen velger å oppføre seg på denne måten. Det interessante er at vi tar det så veldig alvorlig når det handler om jenter, mens gutta er fritt vilt. Den siste delen av kommentaren din velger jeg å overse.

    Det er nok sånn, Anne. Det ligger i myten om at menn aldri kan få nok av alt som handler om kjønn og sex, og at de derfor liker å få seksuell oppmerksomhet, – at den aldri er uønsket. Så feil kan man ta.

  8. Det er jo egentlig en skøn historie, at to piger følger en fordrukken dreng hjem og lægger ham i seng (men ikke på badeværelsesgulvet, det går ikke, heller ikke for en ung mand). Og to mænd, som ville vise en pige den samme omsorg, ville uden tvivl alliere sig med en eller flere ædru piger for netop at undgå at blive mistænkt for noget som helst.

    Det er selvfølgelig utilbørligt at mennesker behandler hinanden nedladende. Der er mange ting omkring mandsdominerede arbejdspladser, som vi ikke snakker så meget om. Jeg tror at vi vil se flere studier af militære-miljøer og fængselsmiljøer i de kommende år, med fokus på, hvordan mændenes seksualitet lader sig forme i god/dårlig retning.

    Måske er vi kun lige begyndt at tale om de følelser, som gør det svært for mand og kvinde at være ligestillede.

  9. Godt skrevet.

  10. Heldigvis er det som regel bare en «skøn historie» både når menn og kvinner gir en hjelpende hånd, Donald. Tenk om det alltid kunne være det.

    Takk for det, Joakim.

Legg igjen en kommentar

