Hjemmelaget snø

Som om ikke vi har nok av kulde og snø nå om dagen. Men da jeg leste i Aftenposten i dag at man kan lage snø så lett som bare det, da måtte jeg prøve. Og prøve gjorde jeg ved å be min assistent, Thv den eldre, foreta eksperimentet mens jeg så på. Det er tross alt han som er naturfaglæreren.

Altså: Man tager en mugge kokende vann rett fra vannkokeren. Så går man ut i kulda og kaster vannet høyt opp i luften. Enda bedre er det trolig å slippe det fra en veranda eller et vindu. Det som skjer da er at den varme dampen umiddelbart fryser til bitte små iskrystaller, også kaldt snø, og et lite øyeblikk kan man se den hjemmelagede snøen dale langsomt mot jorden.

Nok til å fylle et skispor er det ikke, men litt moro skal vi jo ha i denne sprengkulda.

Prøv selv!

5 responses to “Hjemmelaget snø

  1. Vi må teste, veldig snart, men det kan jo hende vi har nok minus her ennå. 🙂 Kjempestilig!

  2. Å, det må jeg prøve! 🙂

  3. Jeg og! Skal tømme vannkokern fra verandaen i 7etg etterpå…

  4. Gjør det, Marthe og Ingvild. Jeg tror jeg skal skvette litt varmt vann på kulda på skolen i morgen.

Legg igjen en kommentar

