Feriedrømmer

Ute er det minus tjue eller deromkring, men vi har altså beveget oss over i vårhalvåret, og da er det på tide å begynne med noen forsiktige ferieplaner. Ennå vet vi ikke riktig hvor vi skal, men det er lov å drømme. Vi reiser vanligvis bort en uke ved St Hans-tider, – og så eventuelt noen dager i begynnelsen av august.

Men hvor skal vi dra?

Når skolen er slutt i juni lengter vi etter ro og fred og varme, – ikke minst sol og varme. Og det er på grunn av denne varmen vi har reist til Italia og Spania. Der har de nemlig flust med denslags. Men i år vet vi ikke riktig om det er det vi har lyst til. I stedet har vi kikket på dette huset her. Alle kan se at det ikke ligger i Spania eller Italia, og det er slett ikke sikkert det byr på verken sol eller varme om vi kommer i juni eller august.

Huset du ser her kan leies for en rimelig penge. Det ligger på en øy, hvilken kan du finne ut av selv. Den er kjent for sine tidlige poteter. For noen år siden kunne du se en spennende kriminalserie derfra, og navnet på øya var med i tittelen på serien. Trenger du mer, så kan jeg også fortelle at denne øya har to fergesteder, og reiser du den ene veien, havner du i Sigrid Undsets fødeby.

Og nå drømmer vi altså om ei rolig uke på nettopp denne øya, bare Thv og jeg. Vi drømmer om sykkelturer i sommersol, bading i salt hav, myke sommerkvelder med mat og god vin, tid for bøker og prat – og kanskje kunne vi til og med få besøk en dag eller to. Det er plass nok til det også.

Men så var det dette med sola og varmen, da. Vi får liksom ikke bestemt oss.

Hva synes du?

14 responses to “Feriedrømmer

  1. Jeg synes, det er en fremragende idé – og måske kommer I også en tur over på øen, hvor Sigrid Undsets barndomshjem ligger?

    Lidt sang til det øverste billede: http://www.ugle.dk/hist_hvor_vejen.html

  2. Jaaaaa! Kom herned, så giver jeg en kop kaffe (hvis I kommer forbi Århus) 🙂

  3. Jeg synes det ser koselig ut jeg. 😉

  4. Nydelig hus! Samsø (for det må vel være den du mener) er også en vakker øy, men jeg har vært der i 10 grader, nordavind og regn i slutten av juni. Det var så ille at vi dro hjem før tiden. Men drar dere i slutten av juli, begynnelsen av august, så er det nok bra håp om å finne bedre temperaturer. Forøvrig er både Ærø og Langeland flotte, idylliske øyer dersom dere vil se på alternativer, og de har gjerne enda litt bedre værprognoser der nede i det Sydfynske Øhav. Jeg elsker Danmark uansett vær, jeg, så jeg tror dere får det flott der!

  5. Jeg synes, det er en god idé, Hege, og øen skulle være et særligt smukt sted. Jeg har aldrig selv været der, kun set Strisser på …..

  6. Takk, Uffe. Den sangen illustrerer akkurat hvordan jeg drømmer om at det skulle bli. Men tenk om det regner hele uken? Vi tenker noen dager til, – men ikke for lenge. Planen var å kjøre vi Købenavn og Hovedøen.

    Takk for det, Tine, – men vi kommer nok fra den andre kanten.

    Avgjort koselig, 9na, – og dette var bare tre bilder.

    På Langeland har vi også vært, Ingunn, – og ja, – det er på Samsø. Nå ser det ut til at vi, hvis vi bestiller, tar august. Det passer best med resten av ferien.

    Har du ikke vært der, Madame? Men det er jo bare to svinger fra der du bor. Vi har faktisk vært der, men bare på en dagstur. Vi tok fergen fra Jylland via Samsø og så til Sjælland. Det er et nydelig sted.

  7. Jeg tror faktisk, jeg har boet i det samme hus engang for mange år siden, da jeg var på et seminar på Samsø med privat indlogering – eller i hvert fald et, der lignede til forveksling, og hvor der var lige så lavt til loftet. Man måtte bukke sig for ikke at støde hovedet mod loftsbjælkerne!

  8. Huset ligger i Nordby, – om jeg husker rett, Uffe. Det ser utrolig koselig ut, synes jeg. Vi får se hvor det fyker av med oss.

  9. Og plutselig satt jeg og så på sommerhus på Langeland, gitt!

    Bryllupsreisen i år (fjor) gikk til nordøst-Jylland, og den var fin – skjønt et vennligere klima hadde ikke vært dumt. Et danofilt ekteskap, dette.

  10. Du skal være litt forsiktig med Langeland, Strekker. Der bor nemlig en dame som heter Connie. Hun er av og til ute og kjører bil, – i oppoverbakke. Kommer hun litt sånn bakpå deg, så kan det hende hun ikke klarer å stoppe, og pæng, – så har hun kjørt inn i din bil. Denne Connie drikker faktisk alkohol før hun kjører bil, det kan du lukte hvis du lener deg ørlige framover mot munnen hennes. Politiet på Langeland er ikke alltid å treffe på søndager, – så du får neppe gjort noe med det hvis dette ikke skjer på en hverdag. Pass deg bare for Connie, sier nå jeg. Kanskje skulle du heller dra til Samsø. Der er det veldig trygt og idyllisk, – og strissere har de også der.

    Jeg skulle gjerne visst hva den lenka di leder til. Ikke til en danofil i hvert fall.

  11. Huset ser fortryllende ut, og øya har sikkert mye å by på. Det til tross, jeg hadde valgt sol og varme 🙂

  12. Det hadde du vel, Linad, – særlig i denne kulda. Men vi kan jo ta en sydentur i høstferien.

  13. sikke mange valg du skal foretage, både stel og ferie 🙂

  14. He he, en farlig Connie på Langeland? Det går kanskje an for to stykker uten førerkort å komme seg til Samsø – uten for mye bry? De har jo et velsignet godt kollektivtilbud i Danmark.

    Den lenken var til et oppslag på ordnett.no – men oppslaget tilhørte visst abonnementsdelen, det tenkte jeg ikke på. Jeg syns det er så morsomt at danofil er et ord, bare. Det er nok bedre å være danofil enn danoman!

    (Jeg klipper og limer fra Kunnskapsforlagets fremmedordbok på ordnett.no:)

    danoma´n en lat.-gr.

    * overdreven beundrer av Danmark og alt dansk (i forrige hundreår brukt som økenavn på Welhaven og hans krets)

Legg igjen en kommentar

