Stille, stille nyttår

Vi trakk litt frisk luft i dag. Sønnen tok mot til seg og inviterte sine venner til sin tradisjonelle nyttårsfest på hytta,-og det til tross for 17 bitende kuldegrader og løfte om fler til natten. Hytta er stor, og det er høyt under taktet, så han og en kamerat har sprengfyrt i den bitte lille hytteovnen siden i går kveld. Med hjelp av litt elekstrisitet og en stekeovn med åpen dør, hadde de fått både varme og hygge i hus. I dag dro Thv og jeg ut til dem med en ferdigstuffet kalkun. Det er vårt bidrag. Så kokkelerer de, smaker til saus, drikker øl og har det forhåpentligvis fint sammen.

De kalde gradene føltes ikke særlig kalde. Lufta var stille og fin, og jeg kan sverge på at jeg kjente sola varme. På stranda hadde de bikinikledde forsvunnet, hyttene var overlatt til seg selv og alt var blått og hvitt og rent og pent. Da jeg trakk pusten helt ned i bunnen av kroppen, kjentes det som om alt innvendig ble like rent og pent som snøen.

Her hjemme er vi alene i kveld. Vi har meldt oss ut av fellesskapet og nyttårsselskapene for å spise kalkunen vår alene. Thv har vært i kjelleren og hentet en deilig vin, og nå sitter vi her og nipper mens vi venter på at fuglen skal bli stekt. Det er morsomt med nyttårsfester, og neste år regner jeg med at vi melder oss på igjen, men i kveld er det bare oss to. Thvs kropp er invadert av noe ubestemmelig. Han har vært forkjølet, hatt vonde bihuler og hodepine. Feberen har kommet og gått hele jula, og han sover når man minst venter det. Selv om han ikke akkurat er veldig syk, blir man litt sliten av sånt. I hvert fall orker man ikke sitte til bords og konversere i timesvis.

Meg gidder han heldigvis prate med.

Noen nyttårsforsetter har jeg ikke. Jeg får heller prøve så godt jeg kan å holde livet på skinnene sånn dag for dag. Det som kan planlegges og kontrolleres, skal jeg nok klare å ha styr på. Mer bekymret er jeg for det som ikke lar seg styre. Jeg har nok flere nyttårshåp enn jeg har nyttårsønsker. Det er så mye i livet som bare detter i hodet på oss, alt det vi ikke kan verken planlegge eller forhindre, og ikke alt er like hyggelig. Derfor tillater jeg meg å håpe på at 2010 skal bli et år uten vonde overraskelser, et rolig og fredelig år som glir stille inn i historien.

Godt nyttår til alle der ute.

11 responses to “Stille, stille nyttår

  1. Godt nytår til jer to, Hege, jeg håber I får en dejlig nytårsaften.

  2. Godt nyttt år til dere begge, og god bedring til Thv. Vi har også valgt rolig hjemmenyttår med et til to barn i år.

  3. Jeg håber også på et fredeligt år. Tak for dine gode ønsker 🙂

    Godt nyttår til dig og dine!

  4. Vi fejre som altid nytårsaften meget stille og om et par timer kan vi se fyrværkeriet fra Københavns centrum.
    Utrolig smukke omgivelser i har – det er som et eventyr. Snedroningen og prinsen 🙂
    Jeg ønsker jer et godt og lykkebringende Nytår og håber at vi ses i 2010.
    Mange knus fra København

  5. Ha en god nyttårsaften kjære naboer.
    Her har vi -10 grader og skareføre.
    Løypegått hele Store Skaraborg og fruen er
    like sprek som for 38 år siden!
    Nuh er det klargjøring av rakettrampen for evig unge barn..(champagne&fyrverkeri i Täng)
    GODT NYTTÅR fra J&B

  6. En deilig nyttårsaften ble det, Madame. Jeg håper dere også hadde det fint.

    Godt nyttår, 9na.

    Godt, fredelig nyttår, Donald.

    Det er på sitt peneste ute ved kysten akkurat nå, Marianne, -hvitt og vakkert, et skikkelig winter wonderland. Det hadde vært hyggelig å møtes igjen i 2010, og det er ikke utenkelig. Vi skal helt sikkert til København, minst en gang.

    Godt å høre at Naboen har det fint. Jeg håper dere satte på litt varme i det norske annekset deres. Her er det styggkaldt, og vi vil jo nødig at røra skal fryse. Inne har vi det varmt og godt, og nå tror jeg vi tar kvelden.

  7. Godt nyttår til deg også, og takk for at jeg har fått lov å følge deg siden jeg oppdaget denne bloggen i vår.
    Jeg håper du har flere blogginnlegg på lur i det nye året, og at året kommer med mange gode overraskelser.

  8. Elisabeth

    Takk for alt du deler på bloggen din, Hege.
    Du skriver godt. Det gir meg glede, gjenkjenning og skaper undring og refleksjon. Derfor titter jeg ofte innom her.
    Alt godt for året som kommer ønskes deg og dine.

    Mvh
    Elisabeth

  9. Godt nyttår til dere også, Bodil og Elisabeth. Det er alltid hyggelig med kommentarer. Jeg ser jo bare hvor mange som leser her, – ikke hvem dere er. Og det blir nok blogginnlegg i 2010 også. Fortsatt har jeg stor glede av å skrive. Hvor lenge det varer, vet jeg jo ikke. Blogging er heldigvis frivillig. Plutselig en dag kan lysten bli borte, – men det tar vi når vi kommer dit.

    Nå starter vi 2010.

  10. Jeg synes det lyder hyggeligt og jeg håber at I havde en rigtig dejlig aften. Godt nytår til jer begge. 😀

  11. Gleder meg til sommeren!

Legg igjen en kommentar