Tredje juledag

I år var det vår tur til å ha juleselskapet, og det liker vi. Vi liker familien vår, både de store og de små, de nye og de gamle. I år hadde vi også med de nye, de som aspirerer til å bli svigerbarn. Jeg håper de er her neste år også. Juleselskapet er en velprøvet sjanger, og det skal mye til for at det går galt. I år var jeg bare litt spent på om jeg hadde nok mat, for det var litt vanskelig å beregne. Som vanlig var det nok, men bare akkurat nok.

Hvis du lurer på hvor mye ti voksne og to store barn spiser, så kan jeg fortelle deg det. Og synes du det høres mye ut, så kan nok det stemme. Vi er glade i mat her hos oss.

To rådyrlår á 1.5 kg
En surret elgstek, 1,5 kg
2 liter vanvittig god viltsaus
33 poteter av middels størrelse
20 små gulrøtter
3 bokser erter

Vanligvis blir det igjen mengder av mat når vi har selskap. Det ble det altså ikke i dag: en potet lå igjen og gråt på fatet, to dl saus, noen skjeer erter, litt gulrot i bunnen av en kjele og kjøtt nok til å servere en ekstra gjest om det hadde kommet en. Men nok var det.

Så vet vi det til neste gang.

Kusinen hadde sendt oss en ekte engelsk Christmas pudding, og den laget Marthe vaniljesaus til. Så var det semulepudding med rød bærsaus, kaker og sjokolade og en multeiskake som ble laget i all hast på restene etter mammas multekrem på første juledag. Det var nok, for å si det sånn. Jeg tror vi kan spise dessert hver dag resten av uken.

Etter middag fant noen fram et Wii-spill, og selv om ingen kan kalle det gammeldags julemoro, så er det dog julemoro. Jeg fikk prøve, og det skulle fort vise seg at dette var et av de mange områdene jeg er totalt talentløs. Det var noe med samarbeidet mellom meg og skjermen. Andre hadde tydeligvis både mer trening og mer engasjement enn jeg klarte å framvise.

Med små barn og gjester som har ti mil å kjøre før de er hjemme, ble det ingen sen kveld. Mamma dro hjem først, så dro Oslomenneskene. Til slutt var det bare oss og våre barn og mulige svigerbarn igjen. Det er første gang vi har alle fire her sammen, og for Thv og meg føltes det ganske spesielt. Når man er ung, er det jo aldri noen garanti for at kjærestene skal fortsette å være kjærester. Det er det forresten ikke med de mer voksne. Uansett er det hyggelig å bli kjent med dem.

Jeg tror denne kvelden markerer avslutningen på jula. Det har jeg ikke noe imot. I formiddag følte jeg den første dragninga mot å jobbe litt. Vi har ferie helt til tirsdag etter nyttår, og det betyr at vi ennå ikke er halvveis i juleferien vår. Jeg tror det er en av grunnene til at jeg sjelden føler meg sliten av jobben. Vi har så mange og lange ferier i løpet av året, at vi får hentet oss skikkelig inn igjen. Heldige oss.

I morgen er det hverdag for de fleste som jobber. Da kjører Thv Oslobarnet vårt og kjæresten tilbake til Oslo. Henrik og kjæresten hans skal på hytta for å planlegge nyttårsfest der. Hva jeg skal gjøre, vet jeg ikke ennå. Først skal jeg få huset på stang igjen. Kanskje tar jeg meg en liten rusletur til byen i det flotte vinterværet. Kanskje finner jeg noe julepynt på tilbud.

Det er aldri for tidlig å begynne planlegginga av jula 2010.

4 responses to “Tredje juledag

  1. Lyder som en dejlig afrundning af julen 🙂

  2. Hyggelig altså. Høres veldig bra ut.

  3. Åh, det så hyggelig ut! Vi har vårt tradisjonelle familieselskap hos svigermor 2.juledag, så tredjedagen ble preget av joggebukser og video her i huset. Og i dag fikk jeg faktisk et anfall av arbeidslyst, noe som førte til at jeg fikk gjort unna en rettebunke.

    Wii var for øvrig den store fellesjulegaven her i år, og jeg har allerede blitt godt og grundig grisebanka av Storebror (9) i de fleste grener. Jaja. God mestring for ham, om ikke annet. 🙂

  4. Det var det, Losarinas mor.

    Jepp, 9na, – hyggelig, rett og slett.

    Jeg fikk aldri takte på denne wii-en, Hanne, -men så er jeg også vanvittig utålmodig med denslags. Det positive med det er at jeg ikke sloss om å få være med.

Legg igjen en kommentar

