Nå er det bra

Julaften er over. Første juledag er på hell. I går var vi her hos oss hele dagen. I dag har vi surret rundt før vi dro til mamma for å spise pinnekjøtt.

Nå er vi her i stua vår.

Det er mer natt enn sen kveld, og vi flyter utover i sofaene våre. Marthe hører lydbok og strikker på sitt undertøy anno 1938. Thv er småsjuk, litt slakk i blikket og søvnig der han sitter. Jeg kan se at han har litt feber. Jeg har akkurat sydd gardin nummer seks av åtte. Jeg kjøpte nye gardiner på IKEA før jul, men jeg rakk aldri å få dem opp. I dag skjedde det, og da passet det fint at min kjære ga meg ny symaskin til jul.

Det er helt, helt stille her. Bare tastaturet mitt lager små knaprelyder. Utenfor vinduene er det hvitt og stille, og det snør og snør. Jeg er ikke særlig begeistret for det frosne vannet, men det duger fint som julerekvisitt. Jeg liker ikke engler heller, men i julen har jeg likevel to stykker stående i vinduene våre. De nye gardinene er kjempesøte, – ikke lekre, spreke eller moderne, bare søte og lune. Det holder for meg. Juletreet er det peneste i verden. Vi har alltid verdens vakreste juletre, og så lukter det så godt. At treet er flott er min fortjeneste. Lukten har jeg ingen ting med å gjøre.

Stua som var strigla på lille julaften er tilbake i sitt normale modus: En strykebukk og et strykejern foran vinduet, et salongbord fullt av glass, aviser, tallerkner, papir, julegaverester på gulvene, tomme pappesker i krokene, symaskin, sakser, løse tråder – og så sekken med gavepapir som ennå ikke har kommet seg ut i uthuset.

Tenk å ha det så stille og fint. Tenk at vi vanligvis løper bena av oss for å rekke alt som skal rekkes. I dag har jeg lest tre kapitler i boka mi, drukket te og spist sjokolade, sovet til over ni, pratet lenge med ungene mine, mannen min og mammaen min og nå sitter jeg her og kjenner langt inn i sjela at jeg har fri.

Jula er slett ikke ukomplisert. Alt er ikke bare bra.

Akkurat nå er det bra.

Skal jeg sy en gardin til?

Skal jeg lese litt i boka mi?

Skal jeg krype opp i senga og sove litt før vi gyver løs på en ny lat fridag?

6 responses to “Nå er det bra

  1. Sådan skal julen være 🙂
    Nyd det !

  2. At leve i nuet, at være «til stede» – hvad det så end betyder – er afgørende for at man give viden videre, undervise.

    Det er også vigtigt at der er nogle tidspunkter, hvor man kan lade tankerne vandre.

    God bedring ønskes til Thv! Det er godt med ro og fred, når man har lidt feber.

  3. Det gjør vi, Losarinas mor, – etter fattig evne.

    Takk for det, Donald.

  4. Det var en smuk beskrivelse, Hege – rigtig god bedring til Thorvald.
    Vi har været ude med min tante i dag, og hun var så dement, at hun var helt ‘væk’. Det gjorde dagliglivet meget dyrebart.

  5. Koooose! Jeg liker «det frosne vannet» og sprengkulda. Jeg blir kosen inni meg av det. I fjor var jula grønn, men akkurat nå skulle jeg ønske at vi var i Norge lenger, og ikke måtte dra til sola allerede i morgen.

  6. Demente mennesker kan være en utfordring både for seg selv og andre, Madame. Men sånn er også livet. Thv er mye bedre, så det skal nok gå. Fortsatt god romjul til dere der nede.

    Jeg blir også kosen, Børge. Det er bare det at jeg ikke er noe skimenneske (bortsett fra en og annen slalåmtur),- og med en gang jeg kommer tilbake på skolen kommer disse idrettsmenneskene til å foreslå skidag med oss og en million unger. Det er ikke noe jeg ser fram til. Derfor håper jeg at snøen ligger til siste feriedag, – og så kan det bare begynne å regne, – tungt regn, mye regn. God tur til Portugalien eller hvor det nå er dere skal i varmen. Det høres uansett slett ikke verst ut med litt grønt.

Legg igjen en kommentar

