Hjelp, det er ryddig

De fleste jeg kjenner har det ryddigere hjemme i husene sine sånn til hverdags enn vi har det. Det er et faktum. Ikke det at det ser så fryktelig ille ut her, – bare halv-ille. Av en eller annen grunn har brukte glass, kaffekopper, aviser, bøker, klær – alt det vi fyller hjemmet vårt med, en tendens til å bli liggende alle de stedene der de egentlig ikke hører hjemme.

Men nå er det jul, og da er alt annerledes. Etter en hektisk innsats med vaskebøtte og aktivisering av det halve ryddige genet Thv og jeg deler, er huset både rent og ryddig på en gang. Det merkeligste er at både første og andre etasje ser ok ut. Det er uvant, og ganske deilig (At badet ikke er helt rent, og hybelkaninene fortsatt bor i trappa, forbigår vi i stillhet. Men skal være snill mot dyrene i jula, hybelkaniner ikke unntatt.).

Det slår meg at vi sikkert nyter vårt julehus mye mer enn dere som har det ryddig og rent bestandig. For oss er det nemlig en sjelden og annerledes opplevelse, så noe godt kommer det ut av vårt daglige kaos. Det gjelder å glede seg over de små ting.

Vi får nyte det mens vi kan. Det varer neppe lenge.

God jul til alle mine lesere.

Bevis:

11 responses to “Hjelp, det er ryddig

  1. Det ser flott ut. Vi nyter også et sjeldent øyeblikk av orden i dag. Forresten har vi lik lampe. God jul!

  2. Så fint – du kunne da godt have fortsat hos mig 🙂
    Du og Thv. samt jeres dejlige børn og «plejebørn» ønskes en glædelig jul her fra København. Tak fordi du deler dine kloge ord via bloggen til os andre….

  3. Sikke en fin orden I har, Hege – det har vi slet ikke her hos os, selv om det er jul 🙂

    Rigtig glædelig jul til dig og Thorvald!

  4. Ha en god jul kjære Hege. Hils Thorvald og resten av familien 🙂

  5. From all of us to all of you, a very merry Christmas. 🙂
    Timmi Gresshoppe og Anne

    Ingen bildebeviser fra annelandet, der stables ting bak andre ting i disse tider. Men bordet ble veldig pent i rødt og hvitt og gull. Nå kan gjestene bare komme.

  6. Takk for det, Marianne, og god jul til dere også.

    Ja, ble det ike ryddig, Madame? God jul til deg og Uffe også.

    God jul, Therese.

    Det kan nok hende det stables litt i krokene her også, annelandet. Det er jo ikke tilfeldig hvor jeg tar bildene mine. God jul til deg og Timmi også.

  7. Fint. jeg forøvrig tror ikke jeg rydder så ye noen gang ellers i året som i julen og tilhørende førjulsdager… Først rydder jeg opp generelt, så rydder vi frem julepynten, så rydder vi frem alle gaver og juletre og serviser og mat og younameit, så rydder vi julepapir, så rydder vi bord og flytter stoler og mer mat og mere bord og mere glass og så rydder vi bort gaver og stoler og bord og mat og til slutt juletre og pynt og da…er det på tide å rydde opp igjen for catta har bursdag. Og imellom der har vi rydda litt for nyttårsaften.

  8. Starten på innlegget ble litt merkelig, ikke vet jeg hvorfor, men det er jo ikke viktig heller. Men jeg glemte si GOD JUL til deg og dine.

  9. Jeg synes også det blir mye rydding før og i og etter jula. Dessuten blir det lett en illusjon av ryddighet, for på soverommet står alle de tomme julepyntkassene i stabler, og i kjelleren flyter det av både det ene og det andre. Men jeg gidder ikke gremme meg over det lenger. Det er et faktum at vi er mer enn gjennomsnittlig rotete, men vi har det bra. Ligger det et ulest nummer av en avis på det rotete salongbordet, så velger jeg alltid å lese avisa før jeg ryddet, noe som betyr at jeg kanskje ikke får tid til å rydde i det hele tatt. Det lever jeg godt med. Dessuten har vi blitt litt ryddigere med åra, og nå holder det mer enn nok for oss.

    God jul til deg og mannen og hjemmebarnet og bortebarnet og alle sammen.

  10. Veeeldig god jul til dere også!!! Også så fin som ovnen ble da!! Tenk å sitte i sofaen og se rett inn i flammene.. nyyydelig! Vi sees over jul. Godt Nyttår også!

  11. God jul til dere også, Heidi, – og kos dere i Afrika (Landet husker jeg ikke, så Afrika får holde). Peisen er superfin. Men det blir noe varmt her inne.

Legg igjen en kommentar

