Homo økonomikus versus homo etikus

Jeg satt i bilen på vei til julehandel. Som vanlig sto radioen på, og det var Sånn er livet i P2,- et glimrende program. På ti minutter lærte jeg masse nytt om økonomi. Nå skal ikke det så mye til. Jeg kan fint lite om økonomi fra før av.

Homo økonomikus, eller oeconomicus, var en fyr jeg aldri hadde hørt om. I programmet fortalte Karine Nyborg meg hvem han er. Karine Nyborg er professor i økonomi ved UiO, – og homo økonomikus er en modell økonomer har benyttet seg av i mange år for å forklare menneskelig adferd i forhold til økonomi. Altså, – homo økonomikus er et grådig dyr som bare er opptatt av å bemektige seg selv. Han ( -og sikkert også hun) er rasjonell, viljesterk og fokusert på profitt. Dette er altså bare en modell, så det handler ikke om å ta stilling til om dette er godt eller ondt, – bare at det er sånn.

Jeg elsker modeller!

Så kunne Karine Nyborg fortelle at økonomiske forskere har begynt å stille spørsmål ved denne modellen. Tenk om mennesket ikke er sånn. Hvorden ville for eksempel markedet fungere om mennesket faktisk har høye etiske standarder og er mer et homo etikus enn et homo økonomikus? Og nå forskes det på dette rundt om i verden. Mye av forskningen foregår som laboratorieforsøk der mennesker får delta i ulike typer dataspill. I disse spillene møter de økonomiske og etiske dilemmaer, og de valgene de tar påvirker hvor mye de tjener på spillet. De kan velge å dele, eller velge å bemektige seg selv på bekostning av andre.

Den foreløpige konklusjonen gledet meg stort. Mennesker viser betydelig større ønske om å dele med fellesskapet enn det man tidligere trodde, – men bare til et visst nivå. Den som deler, forventer at de andre gjør det samme. Så lenge alle legger i potten, er vi mer enn villige til å bidra. Ikke rart jeg ble glad. Det er jo dette jeg har ment hele tiden. Når visse politikere tror de vinner oss ved å love at vi skal få slippe å bidra så mye til fellesskapet, så bommer de. Og er det sånn som forskningen tyder på, så er det altså viktig at alle bidrar. Det styrker skattemoralen. Økonomisk spiller det liten rolle om noen få av de meget velstående snor seg unna å betale, psykologisk betyr det mye. Jamnfør en viss debatt vi hadde i sommer,- men dette er altså mine tolkninger av det økonomen sa, og får stå for min regning.

Karine Nyborg kunne også fortelle at vi har en slags trang til hevn om ikke alle bidrar. Hun fortale om et spill der flere anonyme personer spilte mot hverandre. Når A får en sum penger, må han gi bort en del av pengene til en av de andre spillerne, men han velger selv hvor mye. Hvis B aksepterer, blir det som A har bestemt. Hvis B ikke aksepterer beløpet, får ingen av spillerne noe som helst. Det som skjer er at spillerne som skal motta pengene, reagerer negativt hvis A er knipen. Hvis han velger å gi bort mindre enn 20%, vil B ofte si nei, – selv om han da for eksempel avviser et beløp på størrelse med en årslønn. Penger er altså ikke alt. Det er viktigere å markere at man ikke lar seg avspise med smuler, viktigere å gi den andre et etisk rapp over fingrene, enn å få mange penger. Det er da veldig interessant, – men egentlig ikke overraskende.

Og alt dette og mere til har Karine Nyborg skrevet om i artikkelen Hvem er redd for Homo Oeconomicus? i siste nummer av Samtiden. Vil du høre henne i Sånn er livet, er det bare å gå inn på nrk.no, finne P2 og søke opp Sånn er livet for onsdag 16.12. Innslaget er på slutten av programmet.

Og alt dette fikk jeg aldeles gratis, mens jeg kjørte bil mellom skolen og Ultrabutikken på Råbekken. Og det var mer, – men det kommer jeg tilbake til i et senere blogginnlegg.

3 responses to “Homo økonomikus versus homo etikus

  1. akeleiedamen

    det gleder jeg meg til. Er veldig trøtt, så jeg fikk ikke med meg så mye, jeg skal lese det en gang til når jeg er mer våken. Men såpass skjønte jeg at dette var interessant. Jeg elsker NRK p2 på radioen!

  2. Lærte du alt det der i bilen på noen få minutter…! *sjokkert* og *imponert*

  3. P2 er best, akeleiedamen.

    Og det var ikke en lang biltur, heller, 9na. Men denne økonomiprofessoren var en god formidler, – dessuten er programlederen veldig presis.

Legg igjen en kommentar

