Hele folket i arbeid

Det var bare å brette opp ermene med en gang vi kom hjem fra jobben, – her var det nok å gjøre for alle fire. Etter at lapskausen var fortært, hev jeg meg i kakebakinga. Jeg baker bare ett slag, resten bytter jeg til meg, – så det er ingen ting å mase med; men alle som har hatt små barn, vet at å bake med og uten barn er to vidt forskjellige disipliner.

Jeg foreslo for C at han kunne bygge litt lego mens jeg bakte, og det syntes han var en god ide. Han flyttet like godt legoen opp på bakstebordet, og så fikk han snø til legomennene sine samtidig. Hver gang jeg snudde ryggen til, var han der og puttet kakedeig inn i munnen. Jeg forstår ham godt, – berlinerkransdeig er godt! Planen var å bli ferdig med kakene til Linus i Svingen, og det ble jeg.

Innimellom fikk vi gjort noen lekser også. De to små liker heldigvis godt å gjøre lekser, og særlig C kan gjerne sitte lenge sammen med Thv og regne med tall, eller som i dag: Øve på spørreord. M hadde bare en lekse, men den tok sin tid. Et helt juletre skulle fargelegges etter et paint by numbers-system.

Etterpå ville hun hjelpe til å gjøre rent. Etter den siste ukas peisbygging, ser stua vår ut som en byggeplass, og det er støv over alt. M ville støvsuge sofaen og gikk til oppgaven med stort alvor. Hun har nemlig akkurat blitt storesøster, og sånne kan både støvsuge og vaske.

Thv har også gjort sitt. Nå er peisen ferdig bygd. I morgen blir den hvit og fin, og da er det bare å vente på at feieren skal godkjenne den så vi kan begynne å fyre. Foreløpig jukser vi med et stearingslys. Det ser fint ut det også.

3 responses to “Hele folket i arbeid

  1. Det blir en flott peis. Gratulerer.

  2. Det lyder hyggeligt at du bager til jul, Hege! jeg er desværre alt for doven, selv om det jo egentlig hører julen til.

    Jeres pejs er rigtig flot! Det bliver dejligt for jer med sådan en – her nyder vi at tænde op i vores brændeovn hver dag.

  3. Vi hadde en peis tidligere også, Madame, – men denne er altså ny.

Legg igjen en kommentar

