Julerødt på IKEA

Hver gang jeg er på IKEA, tre ganger i året, altså, – blir jeg så imponert av hva de får til. De forfører meg hver eneste gang, og det hjelper ikke hvor godt jeg forbereder meg og planlegger å stå imot. Jeg biter på hver gang. Kanskje tok jeg munnen litt full, da jeg her forleden påsto at jeg aldri shopper. Det er visst ikke helt sant. Riktig nok skulle vi ha to dundyner i dag, vi skulle altså kjøpe noe som var planlagt, men gikk jeg målrettet mot dyneavdelingen? Nei, – jeg gjorde ikke det. I stedet gikk jeg som vanlig hele runden rundt, mens jeg kikket og løftet og sjekket og kjøpte både det ene og det andre og det tredje.

Kurven vår var full lenge før vi kom til dynene, – og dynene ble ikke liggende på toppen, for å si det sånn. De siste årene har vi blitt opplært til å være skeptiske til alt som er billig. Når en dataveske koster 85 kr på IKEA; så ligger det liksom i kortene at den er sydd av underbetalte arbeidere et sted i Asia, og da bør jeg ha dårlig samvittighet ( – også om veska heter Flørt). Men hvilken garanti har jeg for at den veska som koster 850 kr i den dyre butikken ikke kommer fra samme leverandør som den billige på IKEA? Ser jeg på lappen, kommer de ofte fra samme land. Kanskje den dyre butikken bare har en annen kalkyle.

Hm, – tenkte jeg dette bare for å rettferdiggjøre meg, eller kan det faktisk være sånn? Og hva hjelper det den fattige industriarbeideren i republikken Asia?

Uansett kjøpte jeg ikke denne veska, – bare alt det andre.

Vanligvis begrenser jeg meg til noen lys og servietter, – men i dag slapp jeg meg skikkelig løs. I tillegg til det vi egentlig skulle ha, havnet både gardiner, tepper og sengetøy i kurven vår; og så litt julepynt, en kjele, en duk …

Og mye av det var rødt, – julerødt.

Det er en myte at menn ikke liker seg på IKEA. Jeg kjenner mange menn som elsker å rusle rundt i varehuset mens de løfter på et glass, kjenner på et teppe, prøveligger en seng. Thv er en av dem. Likevel kan det selvfølgelig bli litt mye for enkelte når mor fyker rundt i timesvis en søndag ettermiddag og aldri ser ut til å bli ferdig.

Men på IKEA er det alltid mulig å finne en stol eller en stabel tepper man kan hvile sine trøtte ben på.

4 responses to “Julerødt på IKEA

  1. En dejlig Ikea tur 🙂

  2. I Kina har det jo blitt «in» å reise på dagstur til IKEA, kose seg i salongene og sengene og spise middag i kantinen, men ikke handle noe…

  3. Og jeg var i Ikea i fredags skulle med datteren og intet have selv. Og inden jeg fik set mig om så fik jeg samlet en dejlig bunke…… Jeg er tilhænger men ikke afhængig af Ikea, tror jeg nok 🙂

  4. IKEA er deilig, Losarinas mor.

    Jeg tror aldri jeg har vært på IKEA og gått tomhendt ut, 9na, men så er jeg ikke kineser heller. Sengene har jeg derimot ligget i.

    Da har du det omtrent som jeg, Marianne. Når jeg er der tre ganger i året, så kan man vel ikke si at jeg er avhengig.

Legg igjen en kommentar

