Only beauties, no beasts

Det var dårlig med beasts på juleballet i kveld, – men beauties krydde det av. Hvert år blir vi like målløse i møte med så mye ungdommelig skjønnhet, vi gamle, og vi får faktisk tårer i øynene av dem. Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor, for jeg liker ikke en gang sånne ballkjoler. Men det er altså noe med jenter og gutter på fjorten år som stivpynter seg, kanskje for aller første gang.

Denne generasjonen jenter har gått i tiaraer og prinsessekjoler siden de gikk i barnehagen. For mange er det en drøm å endelig kunne kle seg i en voksen prinsessekjole. Mange hadde satset på stroppeløse kjoler i år, og det er et syn i seg selv. De er på langt nær modige nok til en sånn kjole. Tenk om den faller ned! Tenk om noen drar i den! Og mens de går gjennom lokalet, ser de ned hele tiden, mens de drar og drar i overdelen på kjolen, for å være sikre på at den er der den skal være. Skoene er også et kapittel. Da de kom, stolpret de rundt på høye heler. Etter et par timer var det merkelig mange divaer med bare føtter å se. Skoene havnet i garderoben. Bare de mest forutseende hadde med to par.

De er bare så søte!

Skolen vår er så fjern fra en ballsal som man kan komme. Likevel kler den akkurat sånne arrangementer. I hele første etasje er det granittblokker som går fra gulv til tak, – og med små telys inne i alle kriker og kroker, gir det en trolsk stemning. Krydret med hundrevis av små lyspærer, et stort juletre og flytelys i dammen blir det ball med stor B. Gudene vet hva fiskene våre tenkte der de svømte rundt og så på alle de festkledde ungene.

Jeg vet ikke hvor mange av våre 500 unger som var til stede, men det var stinn brakke. Jeg ser selvfølgelig nesten bare mine 54, men det gjør ikke noe, for de andre elvene har sine lærere. Selv om jeg skifter ut barneflokken min hvert tredje år, så føler jeg veldig sterkt at de er mine små. I kveld har jeg forsøkt å fotografere dem alle sammen. Det ville være ille om noen ikke får se seg selv på skjermen til mandag.

Disse gutta er ganske representative for skolen vår, fire gutter, fire nasjonaliteter.

Jeg håper de får en vellykka kveld, at ingen føler seg utenfor, at ingen er hjemme fordi de føler at de ikke passer inn. Dessverre vet jeg at det ikke er sånn. Et sånt ball kan også være ganske ekskluderende. Du skal være rimelig trygg på deg selv hvis du skal kunne bevege deg ubesværet i en sånn setting. Heldigvis har de aller fleste minst en venn de kan henge i armen på. Og så kan man rømme inn på do for å skravle litt, eller inn i garderoben for en liten prat.

Og om du trodde ungdommen hadde sluttet å danse, så tok du feil.

5 responses to “Only beauties, no beasts

  1. Britt Åse

    Å, herregud! Tenk om de skjønte hvor vakre de er. I skinn, det er nå en ting, men i sinn også. Jo eldre jeg blir jo mer får jeg øye på det nydelig mennesket inni bak øynene der. Hvis du skjønner hva jeg mener.
    Så heldig du er som både har en sånn jobb og evnen til å nyte «frynsegodene» som du gjør.

  2. Oh – det er godt at høre de konstateringer om stropløse kjoler! Det er jo en fysisk umulighed at have en stropløs top med mindre man bygger den op med stativ der støtter på hoften; jeg tror faktisk ikke de unge damer har været vågne i fysiktimerne, og så er det måske lidt synd at grine, når de går gennem salen og kigger ned og hele tiden hiver op i toppen! Akja 🙂

  3. Jepp, jeg er heldig, Britt Åse, – og noen ganger blir jeg forundra over at jeg liker denne jobben med alle de gærne ungene så godt. Men det gør jeg altså.

    Det er ikke lett med disse kjolene, Donald. Nå er det faktisk sånn at holder seg oppe. De faller absolutt ikke ned, fysikk eller ikke fysikk. Inne i toppen er det spiler, og de er stivet av i kantene. Saken er bare den at de unge damene ikke våger å stole på det. Derfor drar de i dem. Og når man er omgitt av fjorten år gamle gutter, så løper de selvfølgelig en helt annen risiko også. 🙂

  4. Jeg har akkurat lest kommentaren din over her hyt for kjæresten min, og vi koser oss med den helige formuleringen din… 14-år gamle gutter osv.. Vi har to stk 13-pringer i kjelleren som overnattet her i natt, ganske rolig tror jeg det var men jeg var streng før jeg lukket døra mi. 🙂

  5. De er fulle av ål, de gutta, skjønner du, 9na. Før man vet ordet av det, har en av dem nappet hele ballkjolen ned dit den helst ikke skal være.

Legg igjen en kommentar

