Det er verre hos oss

Det kommer som julekvelden på kjerringa, sier vi når noe vi burde forutsett plutselig kommer litt brått på oss. Med min hang til lister og struktur, burde ikke det kunne skje. Likevel hender det fra tid til annen, og derfor tenkte jeg at jeg skulle ofre meg for at du skulle føle deg litt bedre. Kanskje ser du rundt deg og tenker at det med fordel kunne vært litt ryddigere. Kanskje tenker du at huset kunne vært litt renere til jul. Vel, – trøst deg med at vi har det mye verre.

Har du et hull i veggen din, kanskje? Nei, jeg tenkte meg det. Saken er altså den at Thv holder på å montere en julegave noen har forært oss, og julegaver bør jo helst være på plass på julaften. Derfor må det skje nå. Og vi gleder oss. Men det fører så mye med seg: Murpuss, støv, rot, og altså et hull i veggen. Og når vi ellers har travle dager, blir middagstallerknene lett stående litt for lenge, og ingen husker å rydde av salongbordet. På bord og benker ligger verktøy og bruksanvisninger.

Men det går over.

Egentlig har bitte litt av det gått over allerede. Etter at ungene hadde fått sine to kapitler av Kardemommeby, lekte jeg hvit tornado i stua, – og nu går alt så meget bedre. Thv sitter og retter prøver, og med noen tente stearinslys her og der skaper vi fort en illusjon av adventskontroll.

Nå håper jeg du føler deg litt bedre.

10 responses to “Det er verre hos oss

  1. Haha, det var meget morsom, Hege 🙂

  2. Har dere vel ikke vel! 😛

  3. Dagnes middag er Tunfiskris. Høres godt ut 🙂 Hvordan lager du det?

  4. Jeg har det allerede meget bedre 🙂

    Vi skal nok nå det, Hege 🙂

  5. Japp, det gjorde susen gitt ;-}
    Ser meg rundt i min jule og adventsuferdigeuvaskede stue, og sier til meg selv; Hege har det verre ;-}

  6. Men det er sant, Madame.

    Har vi vel, Marthe. Men det blir fint til jul når du kommer hjem.

    Der ser dere, Sol og Lene, – det er alltid noen som har det verre.

    Og så var det tunfiskrisen, Anne.

    Kok opp ca 3 porsjoner ris. Mens den koker opp, kutter du opp 1 rød og 1 gul paprika, 1 løk og gjerne litt hvitløk. Dette legges på toppen av risen, sånn at det blir kokt.

    2 bokser tunfisk, en med vann og en med olje smules opp og legges i en stor bolle (Fjern mesteparten av oljen).

    Når risen er kokt, helles den over tunfisken, og det røres rundt.

    Lettvint og godt. Retten kan også lages i forveien og lunes i mikroovnen, – og den kan spises kald.

  7. Nå vet jeg hva jeg skal ha til middag i morgen 🙂

  8. Lykke til, Anne. Dette er noe av det mest lettvinte man kan lage. Du kan selvfølgelig putte oppi all verdens andre grønnsaker om du skulle ønske det.

  9. Ja, den var gjenkjennelig og morsom. Jeg har det noenlunde likedan, men jeg har ikke sjampis stående på vent. Det har du 😉

  10. Sjampisen er nok ikke min, Britt Åse. Den fikk min datter i fødselsdagsgave av en familievenn. Den står og venter på bedre tider.

Legg igjen en kommentar

