6. desember 1984

Vi hadde planene klare. Livet skulle leves, og barn skulle vi i hvert fall ikke ha før jeg fylte tretti. Det var jo så mye annet vi ville oppleve. En vinterkveld i 1984 satt vi og hygget oss med peisbål og prat. Bedre kan vi ikke ha det, sa jeg til Thv. Jo, – sa han. Det kan vi. Vi mangler noe. Han pekte på soveromsdøra. Akkurat nå skulle et lite barn i flanellspysjamas komme tassene ut derfra med fingeren i munnen: Jeg får ikke sove.

Det var biologien som talte, og ni måneder etter var Marthe født, seks år for tidlig.

Jeg var 24 år.

Og nå er det kanskje på tide å si takk for oppmerksomheten til dere som har bedre ting å gjøre. Her kommer nemlig en mimrestund beregnet på familien til jubilanten. Blogger kan brukes til så mangt.

Thv var såre fornøyd, og det var jeg også. Det faktum at Marthe finnes gjør oss i grunnen fornøyde hver eneste dag, – men ingen ting slår det første møtes sødme.

Jeg hadde nesten glemt hvor bitte liten en sånn unge er. Her er Marthe sju måneder og på tur i mormor og morfars båt.

Da hun ble ett år, broderte jeg kjole til henne. Hun gikk ellers lite i kjoler. Barn gjorde ikke det på åttitallet. Det skulle være praktisk, nemlig, – og kjønnsnøytralt. Man kan nesten se på henne at det var en ny opplevelse.

Her er hun ute i snøen for første gang. Hun var glovarm på hendene, og ville ikke ha votter på. Etter litt krabbing i snøen med bare hender, kapitulerte hun.

Da Marthe var ett og et halvt år gammel, flyttet vi hit til huset vårt i Bydalen. I likhet med oss andre i familien, likte hun å bade i badekaret. Det gjorde hun hver kveld, og ikke så lenge etter at dette bildet ble tatt, fikk hun følge av en bror.

Det er jo lenge siden dette her, men jeg husker så godt de dagene da disse bildene ble tatt. Jeg husker hva vi snakket om, og hva jeg tenkte. Det siste vi hadde råd til sommeren 1987 var å reise på ferie, men det regnet og regnet, og det var iskaldt hele sommeren. Vi ble helt desperate og hev oss på en tur til Mallorca for å få varmen i kroppen. Marthe nøt det. Den som ser riktig godt etter, kan se at jeg har Henrik i magen på dette bildet.

Det er lettere å huske når man har klær og gjenstander å huske med. Ingen ting som er brukbart blir kastet, og denne kjolen hadde M faktisk på seg i bursdag for bare en uke siden.

På det siste bildet i denne kavalkaden har Marthe blitt fem år gammel. Hun hadde lært å lese, – sånn helt av seg selv. Denne kvelden hadde Thv lest høyt for henne fra en ungdomsutgave av Kiplings Jungelboken. Da han ikke ville lese mer, og mente at hun skulle sove, – så fortsatte hun bare selv. Da vi kom opp for å legge oss, fant vi henne sånn, sovende med totten i munnen og boka i hånden. Hun har sluttet å totte nå, men bildet er så typiske Marthe. Helt fra den gangen da hun var fem år, har hun lest og skrevet, skrevet og lest, – og nå, tjue år senere, er hun i ferd med å gjøre det til et yrke.

Til lykke med neste kvartal, Marthe.

12 responses to “6. desember 1984

  1. Gratulere med 25-åringen. Et veldig koselig tilbakeblikk. Ønsker dere en fin feiring:-) Hilsen oss alle på Bøler

  2. Takk for det, Trude.

  3. Jeg leste videre jeg, selv om jeg ikke er hverken familie eller noe annet,men en god bloggleser er jeg i alle fall. Jeg synes det var en koselig liten kavalkade med herlige bilder som vekker minner. Jeg er akkurat inne i en sånn «mimregreie» selv fordi min yngste datter skal konfirmerers til neste år, og jeg holder på med å skanne bilder for å lage et album til henne. Da er det mange slike minner, dufter og tanker som kommer tilbake til deg…
    Det er flere enn henne som har overtatt boklesningen selv når mamma eller pappa ikke orket å lese mer. Her f.eks har vi en liten bursdagsgutt som har gjort det samme…. http://mykindofblog.blogspot.com/2009/11/bursdagsgutt.html
    Jeg har også et bilde av datteren med en utbrettsbok rundt seg, som skal i konfirmasjonsalbumet hennes. God søndag til deg og Thv.

  4. Gratulerer med dagen og ha en fin søndag. Jeg leste også hele innlegget, selv om jeg heller ikke er i innerste krets. Til tross for bilen. 🙂

  5. Tillykke med den unge kvinde !

  6. Gratulerer med datteren!

  7. Jeg har allerede gratulert 25-åringen på Facebook, men gratulerer til den stolte moren også. 🙂

  8. Takk for det, Sol. Det er fint å ha dem.

    Du er velkommen til å lese alt, 9na, – jeg ville bare advare dere om at det som kom var veldig familiært.

    Takk for det, Losarinas mor, Randi’s tanker og Elin.

    Nå skal vi spise bursdagsmiddag.

  9. Et stor tillykke som på alle måder ligner min og Michaels historie. Vi skulle heller ikke have børn og pludselig var de der…. Hvor ser i unge ud – ,men jeg kan sagtens genkende jer 🙂 Hvor er sønnen heldig at han kom hos jer for 24 år siden

  10. Sønnen kom nok i 1988, Marianne. Jeg ser også at vi ser unge ut, særlig Thv, – men sånn går jo årene. Takk for gratulasjonen.

  11. Et stort tillykke til jer alle, Hege, det er jo en milepæl i ens liv at få børn og også, at den ældste nu er 25 år. Dejlige billeder du viser her 😉

  12. Takk for det, Madame.

Legg igjen en kommentar

