Jeg gir ordet til Eirik Newth

Jeg har rett og slett ikke stunder til å skrive verken kloke ord eller skitprat her på bloggen akkurat når. Nesten all min tid går med til å jobbe, og i sånne perioder blir det langt mellom gullkorna. Men det finnes andre som har gullkorn på by på, og en av dem er Eirik Newth. Ta deg tiden og les intervjuet med ham i siste nummer av Fri tanke. Det heter Universet, døden og vitenskapen ,- vel verdt noen minutter. Han er klok mann, den der Eirik Newth. For å finne teksten, må du scrolle deg nedover, gjennom hele Fri tanke, ned til s 36, men det klarer du. Og kanskje snubler du over noe annet lesverdig på veien. Det var mye lesverdig i Fri tanke denne gangen.

God fornøyelse.

3 responses to “Jeg gir ordet til Eirik Newth

  1. Jeg har downloadet og læst. Det er størrelses-ordenerne, som gør det svært at tænke på universet som noget, vi kan navigere i; jeg synes at det er godt at han prøver at overskride den vanskelighed med tankens magt.

    Men vi bliver nok nødt til at erkende at vores blå planet ikke varer evigt og at den befinder sig i en balance, som kan forrykkes længe førend de 20 eller 200milliarder år er gået.

    Vi bliver også nødt til at erkende, at en rejse til fremmede planeter i bedste fald ikke er spor rar eller sjov, og at det tager nogle tusinder år (mindst) at gøre en planet beboelig, så vi har ikke 200 milliarder års menneskelige eksistenser foran os.

    Måske handler det om «domæner» eller forskellige spille-baner, mindre universer inde i det store univers som bestemmes af lysets bølger og hastighed.

    Vi skulle se at få styr på krig og fred på vores egen store dejlige planet 🙂

  2. Jeg klarer ikke å sørge over at jorden som praktisk bolig for oss mennesker kanskje nærmer seg sin slutt. Spiller det egentlig noen rolle om vi dør ut?

  3. Tilbaketråkk: Unnskyld, Eirik « Livet leker

Legg igjen en kommentar

