Tjue minutter gjør underverker

Noen av elevene mine sliter med lesing. Tester forteller at deres leseferdigheter ikke er gode nok til at de kan henge med i all den litteraturen de skal lese. De leser for sakte, og de har for dårlig forståelse. Jeg oppfordrer dem til å lese tjue minutter hver eneste dag.

Tjue minutter er ikke mye, sier jeg, – men det gjør underverker.

Jeg sliter med fysikken. Tester forteller at min kropp ikke er god nok til at jeg kan henge med på alle de aktivitetene som kreves av meg. Jeg beveger meg for sakte, og jeg har for dårlig kondisjon. Jeg oppfordres til å gå tjue minutter på tredemølla hver eneste dag.

Tjue minutter er ikke mye, sier jeg til meg selv, – men det ville gjort underverker.

Advertisements

9 responses to “Tjue minutter gjør underverker

  1. Hmm, 20 minutter her og 20 minutter der… Man må prioritere, ja…

  2. lisbeth58bula

    Hihi. Det satte ting i perspektiv også for meg! 😀

  3. Jada, ånden er villig, men kjødet er skrøpelig. Eller, blir det omvendt? Hihihi!

  4. tredemølla? Hvorfor ikke udenfor? 🙂
    Mon ikke nogle af eleverne gerne ville bytte bogen ud med løbebræt?

  5. Det er jo det man må, 9na, – og jeg burde avgjort prioritert å gå i tjue minutter.

    Noe sånt, Britt Åse, – og det er så alt for lett å formane alle andre om hva de skal bruke tiden sin på, men lett å glemme bjelken i sitt eget øye.

    Tredemølle, utenfor – whatever, Frida. Poenget er at jeg burde gå på den ene eller den andre måten. Og elevene går absolutt ikke på tredemølle, vi har ikke tredemølle på skolen. De går og løper i skogen i gymtimene.

  6. Dette satte ting i perspektiv for meg og.
    20 min lesing høres ut som veldig lite, mens 20 min trening høres ut som veldig mye…
    Alt er tydeligvis realtivt.

  7. Ja, og de lesesvake elevene mine synes akkurat tvert om, D. De trener gjerne i timesvis, bare de slipper å lese i tjue minutter.

  8. Træner i timevis for at slippe for at læse? Det minder mig om den gamle diskussion om man har tabt noget undervejs? Kender de bogstaverne godt nok? Kan de finde ud af at stave til fx. «konæsør» eller «sirup» ud fra lyden? Kan de stave sig igennem et nyt ord? Har de et formål med at læse – kan de se meningen med at skrive noget ned? Men alt det har jeg indtryk af at du bruger til dagligt.

    Angående konditionen, så kan jeg med mine 10-15 år mere end dine sige, at det bliver værre. Hvis ikke man vedligeholder kroppens bevægelses-apparat hver dag, bliver konditionen værre, så pas på.

    Men der er sjovere måder end 20 minutter på en trædemølle, hvad med at gå en tur i frokostpausen, eller gå tur om aftenen om sommeren, og om vinteren måske ski – og kun i nødsfald «kondimaskiner».

    I min verden er det sådan at træningscentrenenes største dyd er, at de kan hjælpe selv om man har svært ved at gå. De klarer at finde øvelser, som kan udføres med de led man har lettest ved at bruge. Og så kan man høre god musik eller se fjernsyn samtidig 🙂

  9. De kan nok ikke alt dette, dax2,-og det er ulike grunner til det. Men i motsetning til meg, er akkurat de to elevene jeg snakket om her villige til å gjøre en innsats. Den ene er i gang med Anne Franks dagbok, – den andre med Tusen strålende soler.

    Saken er den, dax2, at jeg faktisk liker å gå på tredemøllen. Jeg har den jo ikke på et treningsstudio. Den gir meg skikkelig tempo og puls, jeg er hjemme, jeg slipper å bli sett, jeg kan se ut som jeg vil, jeg kan høre på radio. Ellers er jeg altså glad i å være ute, gå tur, sykle – men når jeg er sliten etter jobben på hverdagene, så er det altså så mye som trekker.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s