Advent? Nå?

Som kjent har jeg vært litt alene hjemme i hodet mitt i det siste. Kalender og datoer har gått meg hus forbi, og jeg var overbevist om at advent starter om en uke. Så feil kan man ta. Det kom litt brått på, men Mannen og jeg kom oss ut i skogen for å flette vår tradisjonelle adventskrans. Den er den tjuefemte i rekka, og det betyr at Marthe blir tjuefem år snart. Jeg var høygravid første gang jeg grynnet meg gjenom snøen for å flette krans. Sånne tradisjoner kødder man ikke med!

Det er mye nostalgi i advent og julefeiring, men nostalgi er assosiasjoner, og de krevet knagger å henge følelsene på. Jeg kjenner en som av forskjellige grunner ikke opplevde noen særlig høytid i forbindelse med jula da han var barn. Selv om han koser seg, vekker ikke jula de sterke følelsene den gjør hos meg og alle oss andre som har gode barndomsminner fra denne årstida.

Kransen ble i hvert fall flettet og hengt opp, og resten av dagen har jeg puslet rundt i heimen og kjent på helgefølelsen. Noe nyttig finner man på innimellom, men mest av alt har jeg hvilt på mine enebær.

7 responses to “Advent? Nå?

  1. For en herlig tradisjon og for en flott krans!

  2. Så kom julen hos jer 🙂

  3. Jepp, litt jul er det, Losarinas mor, -men bare bitte litt.

    Takk, Randi’s tanker.

  4. Flott, da er du også i rute… Så nå kan vi bare slappe, av, for nå etter at startsskuddet har gått, går alt av seg selv, vi setter på autopiloten og alt er gjort en masse ganger før…

  5. Autopiloten er kobla inn, 9na.

  6. Dér er nogle traditioner som jeg savner. Det er en dejlig stor og tyk adventskrans og jeg synes det er nogle flotte bånd 🙂

    Pas godt på den 🙂

  7. Jeg passer på den, men den må skrelles for ener hvert år i januar, – og så må den bygges opp igjen neste år.

Legg igjen en kommentar

