Boksirkel, damer, mat, vin, prat

Det ble brått min tur til å være vert for høstens lesesirkelmøte. Ti av tolv damer møtte, og det kan man ikke klage på i disse tider. Vi ble relativt raskt ferdige med å velge hvilke tolv bøker vi skal lese i 2010. Den ryddige sekretæren stilte med ferdig skjema og fylte inn titler og forfattere ettersom vi meldte oss, og så var jobben gjort og det var tid for det sosiale, mat og vin.

Hvis du skulle ha behov for et tips til en enkel, kald gjestemeny, så skal du få den her:

Hjemmestekt roastbiff i skiver
Potetsalat med blåskimmelost og sukkererter
Kremet potetsalat
Cherrytomater bakt med olivenolje og provencekrydder
Pasternakk-krem
Olivenbrød
Smør
Rødvin

Selv om jeg fortsatt har mye å lære når det gjelder valg av kjøtt til hjemmesteking av roastbiff, smakte det kjempegodt. Og praten gikk og løp og spurtet så det knapt var ørens lyd å få. Vi treffes nok litt for sjelden, for vi har så mye å snakke om, at vi glemmer at vi faktisk er en boksirkel. Jeg kunne egentlig godt tenke meg å også være med i en sånn boksirkel som krever at man faktisk diskuterer bøkene man har lest. Det har det vært lite av hos oss. Vi bare leser.

I går kveld ble vi imidlertid enige om å gjøre noe med nettopp det. Vi bestemte oss for at en av de tolv bøkene vi leser neste år skal være Årets bok. Når vi leser den skal vi samtidig forberede oss, sånn at vi kan gi den litt ekstra oppmerksomhet når vi møtes hos Ragnhild torsdag 25. november 2010. Boka vi valgte er Potensgiverne av Karin Brunk Holmqvist

Rapport følger om nøyaktig ett år.

6 responses to “Boksirkel, damer, mat, vin, prat

  1. Jeg er ikke sikker på at jeg må lese eller si noe om det jeg har lest, men dersom vi gjør alvor av å flytte til hytta vår så håper jeg at jeg får roastbeef hos deg 🙂 Det ser så flott ut og hyggeig ikke minst. Og jeg ser ikke hybelkaninene i hjørnene…

  2. Vurderer dere å flytte til hytta? Ikke om vinteren, vel? Det var hyggelig, men kanskje litt voldsomt skravlete! Hybelkaninene hadde vi jo jaga på dør, så de var ikke tilstede i det hele tatt. Roastbiff kan du nok få uansett, 9na, – vi er jo nesten i slekt gjennom lille røde og lille blå.

  3. Ser ut til at dere hadde en koselig kveld! Jeg har luftet tanker rundt en bokkveld med venninner, men ingen har tent på ideen hittil. Hva skal jeg lokke med? Gode bøker & god mat er liksom ikke nok…

    Takk for tipset om pastinakkrem, lenge siden jeg har laget. Bruker du vanlig fløte eller matfløte? Pastinakken er faktisk rikere på vitaminer og mineraler enn for eksempel gulrot.

    Ha en flott lørdagskveld!

  4. Da vi startet for hundre år siden, fristet vi med at vi ikke skulle møtes for å snakke om bøkene. Det hadde vi nemlig ikke tid til. Vi kjøper hver vår bok, leser en bok i måneden og leverer den i postkassen til en av de andre i sirkelen. Men nå har jeg lyst på noe mer. Je ghar tid til å sette meg ned for åsnakke om bøeken. Det betyr at jeg må finne noen som har lyst til det samme som jeg.

  5. Vi var tre venninner som gjorde akkurat det på 90-tallet, i vår aktive «alternative» periode. Leste bøker, fortalte om innholdet og byttet bøker. Noen ganger tolket vi bøkene forskjellig, på den måten ble det interessante diskusjoner.

    Nå bruker jeg bloggen min til å fortelle om bøker JEG liker og leter etter nye bøker i blogglandia. Ikke så dumt det heller 🙂

    Ha en fin 1.søndag i advent!

  6. Takk for det, Randi’s tanker.

Legg igjen en kommentar

