Hva jeg hørte

Dere var ikke der, og kanskje er det ikke noe poeng å fortelle noe som egentlig må oppleves med egne ører og egne øyne. Jeg prøver likevel, og så får dere prøve å leve dere inn i det som best dere kan.

Jeg kommer altså inn i kantina, et stort, mørkt rom med digre granittblokker og en fiskedam. I den ene enden er det en scene, og foran scenen sitter omkring 160 åttendeklassinger. De har kulturtime. Vi har det av og til på skolen vår. Det foregår sånn at de elevene som har lyst opptrer med et eller annet nummer kommer opp på scenen. Noen synger og spiller, men mest går det i karaoke av det flirfulle slaget.

Det var altså kulturtime, og jeg skulle bare gå gjennom rommet på vei opp til min egen klasse. Da jeg åpnet døra ut i kantina, merket jeg med en gang at det var noe spesielt på gang. Det var helt, helt stille, – aldeles stille i nesten hele rommet. Men midt i stillheten hørte jeg en høy, klar, vakker guttestemme som sang Pie Jesu.

Og for å få den rette stemningen, kan du trykke her før du leser videre, men merk deg at vår lille sanger gjorde stuntet helt uten akkompagnement.

Kulturtime, tenkte jeg, og da jeg så en TV-skjerm borte ved scenen, regnet jeg med at sangen kom ut av fjernsynsapparatet.

Da så jeg ham. Midt på scenen med armene hengende fritt ned langs siden sto en gutt i t-skjorte og blå bukser og sang Pie Jesu. Han sto der helt alene, midt på scenen og sang for elever og lærere. Jeg gikk nærmere, og da merket jeg igjen hvor stille det var, bortsett fra den lyse guttestemmen. Elevpublikumet satt på stolene sine og lyttet med åpen munn. Noen få enkeltelever hvisket litt, og smilte, – de lurte visst på hva dette var for noe merkelig.

Og lærerne? De gråt selvfølgelig. Vi sto der med tårer i øynene alle sammen og hørte hvordan han elegant arbeidet seg gjennom hele stykket helt uten akkompagnement. Ingen snarveier ble tatt, – han fullførte sikkert og fint.

Så braket applausen løs.

Musikk er ikke bare musikk. Det handler også om kontekst. Uansett hvor vakkert det var, – for oss voksne handlet det også om sammenhengen sangen ble framført i. Bare tenk deg alle assosiasjoner ordet ungdomsskoleelever gir deg, – jeg tror ikke Pie Jesu er en av dem. Vi ser disse ungene i alle fasetter, og det er ikke alltid situasjonene er like vare og fine. Ofte handler det om skarpe kanter og harde tak. Da blir det ekstra sterkt at en ung gutt kan skape en sånn kontrast, og ikke minst at han har mot til å gjennomføre noe så til de grader på siden av det som er forventet av en representant for hans aldersgruppe. Det er sjelden.

Dere skulle vært der.

15 responses to “Hva jeg hørte

  1. Jeg kunne godt ha vært der! Pie Jesus er bare SÅ nydelig og dette var nok en helt spesiell opplevelse. Ikke rart at tårene kom…

    God helg!

  2. Det skulle vi, sådan et øjeblik glemmer I ikke. havde det været på film, ville vi have sagt, nu overdriver de vist 🙂

  3. Takk det samme til deg, Randi’s tanker.

    Det er faktisk sant, Lene. Man må se og høre det for å tro det. Det er så uvanlig.

  4. Jeg sitter her med tårer i øynene, og klarer levende å tenke meg hvordan stemningen var…..sart, rørende og overraskende. Må ha vært en vakker opplevelse. Pie Jesu er jo spesielt vakker……
    Fredagsklem.

  5. For en vakker hendelse. Jeg forstår at det må ha vært magisk, og at det er et slikt øyeblikk du alltid vil minnes med glede.

  6. Ja, det er fint med elever som får vist fram sine (skjulte?) talenter. Han gutten er sikkert ikke den mest populære på skolen, hvis han lefler med denne typen synging, men han har nok klatret et stykke opp på stigen nå. Artig for ham.

  7. Det var det det var, TehmeMelch: Nydelig.

    God helg til deg også, Sol. Selv om det er sjelden vi hører sånt på skolen, så hender det. Du vet med 500 unger der 1/3 går ut og nye kommer inn hvert år, så dukker talentene også opp innimellom. Det er et statistisk faktum.

    Det var nydelig, KirsitCath.

    Talentet var nok bare skjult for oss lærerne på ungdomsskolen, Krakelen. De som gikk i klassen hans på barneskolen, men det er bare noen få, hadde hørt ham før. Og heldigvis er det ikke som du tror. Ettersom jeg forsto på lærerne hans er han en helt vanlig og populær gutt i klassen. Han har ingen behov for å klatre opp på stigen. Men han fikk nok noen flere beundrere etter dette her.

  8. Din fortælling åbner med at beskrive et rum, som bliver levende med få ord, og så får du læseren med så man hører det for sit indre øre.

    Det er meget smukt. Jeg forstår godt hændelsen, og nu får jeg lyst til at slå opp og se, hvad en Norsk ungdomsskole er for en, eller endog at køre til den norske Kattegatkysten.

    Hvor gammel er drengen, der åbenbart stadig synger sopran? Ikke fordi det betyder så meget, men jeg tror at det for en musikalsk dreng kan være en oplevelse at kunne synge sopran og så pludselig «miste» stemmen.

  9. En gang, Dax2, – en gang kommer du hit en sving, og så viser jeg deg rundt på skolen vår. Men da må du komme en hverdag når det er elever og liv og røre. Det er det som er skole. Bygningen betyr ingen ting, selv om vår er meget spesiell.

    Gutten som sang er 13 år, vil jeg tro. Og jeg tror mange tenker at en gutt som synger Pie Jesu er en litt sær fyr. Det er han altså absolutt ikke. Den høyre stemmen vil selvfølgelig ikke vare med mindre han gjør et for lengst avskaffet kirurgisk inngrep. Det skal bli spennende å se om han får en fin voksenstemme også. Det vet vi antagelig ca 20 juni 2012. Da har vi nemlig en stor avslutning for hans kull tiendeklassinger. Om han synger da også, gjenstår å se. Men han har så vidt jeg forsto flere ben å stå på enn denne vakre stemmen.

  10. Å, for en fantastisk opplevelse! 😀

  11. Mm,- Britt Åse. Det var det.

  12. Jeg fikk gåsehud av å lese denne historien – nydelig! 🙂

  13. Det var fint, skjønner du.

  14. Tilbaketråkk: Jeg lo så jeg gråt « Livet leker

Legg igjen en kommentar

