Feriens siste sprell

Klokka er snart ti. Det er fredagskveld, men jeg er fullstendig utsovet. Vi sto opp klokka sju i dag tidlig for å kjøre nedover svenskekysten. Thv har sittet bak rattet, og jeg har som vanlig sovet en og annen smålur. Det er grunnen til at jeg er uthvilt. Min kjære sitter ved siden av meg og ser ut som om han er klar for puta hvert øyeblikk.

Det har vært en kontrastfyllt dag. De første 25 milene kjørte vi i et skikkelig uvær. Det regnet og blåste så bilen svinget som ei skute i havsnød. Da vi kom fram til København skinte sola, og lufta holdt 22 grader. Vi klager ikke. Og nå sitter vi her i vårt lekre hotellrom. Utenfor henger en liten balkong, og utsikten mot havnebadet på Island Brygge er slett ikke verst.

utsikt

Snur vi hodet mot venstre ser det sånn ut:

andre

Og innenfor denne utsikten sitter vi. Som kjent er vi ikke akkurat noen festløver. På TV er det NRK og Taggert, akkurat som det ville vært hjemme. Vi drikker vin og spiser rundstykker med ost. Men i morgen hiver vi oss på syklene og drar ut på eventyr.

Eventyr har det forresten vært i formiddag også. Vi hadde invitert oss selv på kaffe hos familie som har sommerhus i Halland. Jeg trodde det var i Skåne, men det var visst i overgangen mellom de to lânene. Jeg er visst ikke særlig god i geografi. Halland eller Skåne, – fint var det uansett. To nydelige hus i en stor og vakker hage med stengjerder og malte stakitt. Inne var det hvitt og svalt og veldig, veldig svensk, – og maten smakte.

mat

Hver gang vi tar sånne avstikkere, slår det meg hvor mye av nærområdene våre vi aldri oppdager fordi vi kjører fra A til Å på en motorvei. I dag kjørte vi på små overdekkede grusveier omkranset av flotte stengjerder. Sånne gjerder er noe av det flotteste jeg ser. De forteller historien om nyrydding, slit og strev i gammel tid. Hvem hadde orket å ta fatt i et sånt arbeid i våre dager?

skog

Liker man små, røde, romantiske torp er det bare å se til høyre og venstre. De ligger langs veiene tett som hagl. Litt av en kontrast til et moderne desinghotell. Det er ikke umulig vi drar tilbake til dette området senere. Det så ut til å ha nok å by på for mer enn en formiddag.

Men nå er det København som gjelder.

valmue

6 responses to “Feriens siste sprell

  1. Jeg har oplevet den største landskabelige skønhed ved at køre henover Hallandsåsen en solrig sommermorgen (den må ligge i Halland siger min geografiske fornemmelse:-)

    Men jeg tror også at Halland har dage med gråvejr og tristesse i overgangen fra snevinter til forår.

  2. Sikke en tur og imorgen tidlig er det min tur….Vi skal ikke så langt ned i Tyskland, men vi skal være i naturen og bo i en skov. Er det ikke forunderligt at en Københavner kvinde som jeg søger stilheden og naturen i mine ferie….. Jeg håber at i kommer til at nyde opholdet og at vi næste gang kan mødes og som lovet har jeg sørget for godt vejr🙂

  3. Velkommen til København. I får sikkert nogle gode dage og god fornøjelse med det I skal. Hils omkring jer.

  4. Hallandsåsen har tidligere bare vært en ås med E6 over. Nå vet jeg hva som finnes bak, dax2.

    Været stemmer det, Marianne. Nå sitter jeg på rommet og ser ned på havnebadet. Solen skinner og det er varmt og deilig. Vi tok ikke med badedrakter, – det var kanskje dumt.

    Takk for det Fru Green. Vi er allerede i gang med fornøyelsene.

  5. Sikke nogle smukke billeder, Hege! Ha’ nu et par dejlige dage i København – jeg ved I er gode til at nå at se en hel masse på kort tid. Og så kunne det være hyggeligt at ses til et blogtræf, når I kommer næste gang.

  6. Takk for det, Madame. Det byr seg sikkert en anledning til et bloggreff igjen.

Legg igjen en kommentar

