De trodde de skulle kjede seg

For oss som ikke er vant til all denne varmen blir det etter hvert nok. Etter hvert kom i dag. Vi har vært fire dager på stranda med to overivrige unger, og da jeg våknet i dag, kjente jeg at jeg ikke ville mer. Det jeg ville var å pusse opp annekset. Marthe og Henrik har blitt voksne, og når de kommer på besøk, har de med seg kjæreste. Nå vil jeg pusse opp annekset og gjøre det om til et lite, lekkert soverom for to.

hoppe

Da vi sto opp, skinte sola som den gjorde i går og dagen før der og dagen før der, og C og M lå raskt i startgropa for å komme seg på stranda. De så på meg med et stort og skuffet blikk da jeg sa at det ikke ble noen strand i dag, – jeg skulle jobbe. Dere har to valg, sa jeg. Enten kan dere kjede dere, eller så kan dere finne på noe morsomt selv.

De ble pottesure!

Men det gikk over!

vinke

I annekset var det minst 35 grader varmt, og jeg svingte penselen så svetten rant. To, små sure unger ble ganske raskt forvandlet til to unge mennesker som het Linda og Thomas. De bodde i annekset fikk jeg vite, og de hadde mye rart å ordne med. At jeg var der, glemte de fort, og rolleleken foregikk uten hemninger. Plutselig måtte Linda fortelle Thomas at både mor og far var døde, – og så sang hun en selvkomponert sang om den snille, døde mor, mens hun hulket og gråt. Jeg lot som ingen ting og beiset videre. Da den verste sorgen over den døde mor og far hadde lagt seg, fikk Linda plutselig besøk av en venninne. Jeg kunne ikke se henne, men det kunne visst M. Hun ønsket henne velkommen inn, og i samtalen mellom de to, fikk jeg vite at venninnen hadde med seg sine 29 barn. Da kunne jeg ikke dy meg: Hjelpes meg, – nå blir det trangt her, sa jeg. Ja, jeg skal ikke ha så mange barn, altså, sa M litt lavt, så ikke venninnen skulle høre henne.

Etter en stund skulle den synlige og den usynlige venninnen ut en tur. Thomas, vi bare går ut og tar en røk og prater litt, vi, sa den synlige. Men da måtte C gå ut av rolleleken, – noen grenser må det være: Nei, M, – du må ikke si at dere skal røke. Det er FARLIG!

tåte

Etter en stund ble de lei av Thomas og Linda. C oppdaget en pakke med store Liberobleier, en rest fra Ms siste sommer med bleier for tre år siden. De dukket opp da vi ryddet i annekset før vi begynte oppussingen. Ny rollelek! M var baby, og fikk fort på seg en bleie. C nektet, men han kunne godt være far. I skapet på kjøkkenet fant de fram gamle tåteflasker, og så var det bare å holde på.

Og sånn gikk dagen. Jeg fikk beiset annekset, og ingen barn kjedet seg. Om ettermiddagen var det fortsatt veldig, veldig varmt, og vi gikk en tur ned for å bade. C hoppet fra brygga, og M øvde på å svømme uten armringer.

Det kan være ganske morsomt å måtte kjede seg.

c

3 responses to “De trodde de skulle kjede seg

  1. Hmm her oser det av sommer og enda er vi bare i begynnelsen av juni… Herlig.

  2. Ja, og ikke har jeg fått noen anfall av sommerferieblues heller. Jeg har bestemt meg for å holde det fra livet ved å ha prosjekter på gang så jeg slipper å kjede meg. Er dere på hytta?

  3. JuLi mente jeg selvsagt. 🙂 Jada vi er på hytta og «vi» er mine to yngste og jeg.. Den aller yngste (13) tenderer til å kjede seg litt men det må han tåle, han også…

Legg igjen en kommentar

