Daglig arkiv: 05.05.09

Pusestaden

I dag lignet Oslo mer Pusestaden enn Tigerstaden. Det kan selvfølgelig hende det skyldtes min innstilling. Jeg hadde nemlig stevnemøte med min datter i dag, og da blir jeg så myk i pelsen.

tigertiger

Planen var å være sammen, og så skulle vi på museum. Jeg kjøpte meg et kollektivdagskort til 65 kroner, og det fikk jeg utnyttet til fulle. Vi startet med å rusle ned til Bygdøybåtene. Østbanestasjonen, slottet, Akershus festning og Rådhuset fikk bare et skrått blikk fra oss i dag.

bygninger

Bygdøy lever sitt eget landlige liv midt i Oslo. De første vi møtte var en lang rekke eldre herrer i en båt. De så ut til å være eldre enn de eldste, men formen var det ingen ting å si på, – så får de ikke hjerteinfarkt i dag. Vi gikk en lang tur i det fine været. Det koster penger å bo på Bygdøy, – mange penger, og det kan man forstå. Her er det landlig, rent og pent, – og husene er ikke akkurat noe å klage på.

husa

Målet vårt var egentlig Sjøfartsmuseet, og dit kom vi. De siste mange årene har det blitt gravd og bygd i Oslos havnebasseng, ikke minst for å få plass til en viss opera. All denne gravingen har vært gefundenes fressen for arkeologene, og i dag skulle vi se på noe av det de har funnet: Potteskår og krittpiper, ballast av ymse slag, båter og prammer. Kanskje hadde jeg tenkt meg at utstillingen skulle vært mer omfattende enn den faktisk var, men det er mulig de ikke er ferdige med å preparere alle funnene ennå. Dessuten har Sjøfartsmuseet mer å by på. Vi tok oss en tur inn for å se på kystkulturutstillingen. Der lå den ene smekre båten inntil den andre, og jammen luktet det deilig tørrfisk. Jeg fikk så lyst til å pelle ned et par fra veggen, banke dem og hive innpå. Men sånn gjør man vel ikke på et museum.

fisken

Da hadde jeg brukt kollektivdagskortet mitt på tog og båt, – nå tok vi bussen inn til byen. Vi var sultne. På vår vei gjennom byen gikk vi over Universitetsplassen og nikket til Marthes tip-tippoldefar som står på sokkel der.

Han nikker aldri tilbake.

Han om det!

munch

Maten skulle vi innta på et sted som het Apoteket eller noe sånt. Apotek eller ikke apotek, – maten var ikke bitter. Vi fikk lekker salat med honninggrillet chevre, – og det er noe av det beste jeg vet.

ete

Etterpå ble vi sittende i solen og prate. Tenk at det kan være så varmt så tidlig på året. April i år var den varmeste april som noen gang er registrert i Norge. La oss håpe mai også slår rekorden. Jeg kjenner at vinterkulda er i ferd med å trekke ut av margen min.

hege

Da jeg ringte for å avtale denne dagen med Marthe, hørtes jeg et øyeblikk ut som min egen mor – og alle andres mødre: Er du sikker på at du har tid da? Hvis jeg kommer inn til deg midt i uka, så får du jo ikke studert? Men jeg lot meg overbevise. Likevel kjenner jeg den lille engstelsen for at hun egentlig ikke har tid til å loke rundt med mora si en hel formiddag, – for det har hun jo strengt tatt ikke. Nå har jeg i hvert fall fått fyllt opp mamma-reservene mine igjen.

parkmarthe

Tog, båt, buss – det var tid for trikk. Jeg elsker å kjøre trikk, og i dag har jeg fått kjøre på kryss og tvers. Vi hoppet av på Grünerløkka og gikk oppover Markveien. Til slutt befant vi oss på magen i gresset med hver vår iskrem.

iskrem

Det var varmt og godt i gresset, og over meg var det blått, blått, blått – og litt lysegrønt. Jeg kjente at jeg godt kunne ha sovet en liten lur der i gresset.

blue

Vi lå så lenge vi gadd, og så fikk Marthe meg på bena igjen. På veien bort til trikken fant vi denne etterlysningen. Det er utrolig hva folk mister, – i Kengurustaden.

kenguru

Det var tid for mere trikk. Jeg har aldri vært oppe i Ekebergåsen, så vi hev oss på en lyseblå og ble med nesten til topps. Vi gikk en liten tur inn i parken foran Ekebergrestauranten. Framme på en benk med panoramautsikt over byen satt denne karen. Han hadde kledd av seg på overkroppen og rigget seg til med øl og kos på en benk. Det er faktisk sommer i Oslo i mai.

karen

På veien ned hadde vi panoramautsikt over Oslo. Langt der nede lå Danskebåten og Operaen. Den første var klar for avgang klokka fem, – den andre har ikke tenkt seg noe sted med det første.

operaen

Da vi kom til det nyoppussede Jernbanetorvet var turen over for meg. Jeg hoppet av for å ta toget hjem, og Marthe kjørte videre hjem til kjæresten.

Takk for i dag.

mornda