En blomsterhandler på Gammel Kongevej

På stuebordet mitt står fire, lubne tulipanløker. De minner meg om ei hyggelig helg i København, og de forteller at det snart er vår. Jeg falt for dem da jeg gikk forbi en liten forretning i Gammel Kongevej nå på lørdag. Utenfor sto de fire tulipanene trengt sammen i en trang potte, og rundt om bugnet det av blomster. De fleste innehavere av slike forretninger arrangerer bomstene i zinkbaljer, på antikke havestoler og i kurver – alt etter tidens mote for denslags. Men ikke her. Her nøyde blomstene seg med bare å stå der, ganske enkelt og ujålete.

Da jeg kom inn kunne jeg se at butikken var akkurat som sist jeg var der: Like ujålete som presentasjonen av blomstene utenfor, liten og trang med disk og hyller fulle av frukt, grønnsaker og blomster. I de gamle, brune reolene står enkelte tørrvarer, buljonterninger som har gått ut på dato for lenge siden og noen poser av ubestemmelig innhold. Der det er ledig plass har innehaveren plassert glasskrukker og vaser, antagelig forsøker han å spe på inntektene med litt ekstra salg.

tulipan

Det er kaldt i butikken, det bør det være der man selger blomster og frukt, og innehaveren er godt kledd. Han humrer og ler og er utsøkt høflig mot kundene. Mens han omhyggelig pakket inn mine tulipaner, banket det på døren. En fast kunde har sitt lille rituale; han banker på døren og kommer ikke inn før han blir invitert. Sånn gjør vi det her i Danmark, sier innehaveren med et smil, og så er de to i gang. Du da, sier kunden – som er fra Polen. Og så får jeg vite at blomsterhandleren er barnefødt i Polen. Kunden har til gjengjeld en mor som er født i Litauen, og det har han fått høre hele sitt liv. Han står der godt innpakket i skjerf og frakk, og det er ingen tvil om at han har levd lenge og mye. De to eldre herrene erter hverandre, og spiller ping-pong med ord over hodet på meg, men det er ingen tvil om at det er meg de kommuniserer med. De flørter med meg ved å henvende seg til hverandre. Hele tiden gliser og ler de, mens de skotter ned på meg for å se om jeg forstår hva de sier. Og jeg forstår.

Da blomstene er pakket inn og jeg har betalt mine 20 kroner, blir jeg ønsket vel hjem til Norge og velkommen tilbake.

Gjett om jeg kommer.

14 responses to “En blomsterhandler på Gammel Kongevej

  1. Så dejligt at læse, at der stadig findes sådanne butikker i Danmark. Alt er efterhånden blevet så strømlinet🙂

  2. Skulle ønske at det var MANGE slike butikker. Bildet ditt bringer håp om VÅR…

    Takk for en koselig fortelling.

  3. Selvfølgelig gør du det🙂

  4. Skøn historie! Tak fordi du ville dele den. bedste hilsner Elisabeth /DK

  5. Hvor er det dejligt at opleve sådan noget. På den måde bliver det en hel oplevelse at købe et par tulipaner.😀

  6. Jeg synes København er full av nettopp sånne butikker, Lene, – men det er nok fordi vi er på ferie når vi er der, og så ser vi etter de stedene hvor de er.

    Selvfølgelig gjør jeg det, Losarinas mor. Butikken ligger nemlig i samme nabolag hvor vi har leid leilighet tidligere, og det skal vi kanskje også i august.

    Velbekomme, Elisabeth Winther.

    Det var en opplevelse, Jensdrejer. De to herrene var en opplevelse!

  7. Nå har jeg lest hele bloggen din. Du skriver fengende og og interesante tema så her vil jeg nok bli å finne innimellom fremover.

    Spesielt godt liker jeg dine blogger fra skolen. Det er interessant å se skolehverdagen fra et annet perspektiv enn man normalt gjør når man har unger i skolen, og jeg vil si at endel av det du skriver får meg til å tenke over situasjonene på en annen måte enn jeg tidligere har gjort.

    Tusen takk for inspirasjon, spennende tema og ikke minst utfordrende nye tanker.
    Jeg gleder meg til å følge bloggen din videre,

  8. Velkommen hit, Bil. Du verden – lest hele bloggen? Ikke for det, – jeg gjør det selv av og til når jeg snubler over en ny blogg. Det kommer en ny skolepost i morgen eller fredag. Håper den har noe å by på.

  9. Det lyder bare så hyggeligt, Hege, og ja selvfølgelig kommer du igen! Og det er vi mange, der sætter pris på – så kan det være, vi kan få en aftale :o)

  10. København er hyggelig, Madame, – og vi kommer tilbake i begynnelsen av august. Nå som vi kjenner noen infødte er det jo ekstra hyggelig å dra dit.

  11. norsk student i kbh

    Hei! Havnet helt tilfeldig inn i bloggen din, vedig trivelig lesning, spesielt morsomt var det å oppdage dette avsnittet, ettersom jeg selv bor til leie på gammel kongevej!🙂 sjarmerende bydel.. du har kanskje oppdaget værnedamsvej også?

  12. Værnedamsvej kjenner jeg ikke, men det kan jo bli en annen gang. Vi kommer antagelig til å bo i Gammel kongevej i august også, og da bor vi like ved siden av den lille blomsterhandleren.

    Velkommen hit.

  13. Værnedamsvej går mellem Frederiksberg Allé, der hvor den begynder ved Vesterbrogade og til Gammel Kongevej, og den er kun to stenkast lang.

    Den er fuld af små special-forretninger, ikke de store supermarkeder.

  14. Da er den satt på listen, dax2.

Legg igjen en kommentar

