En uskyldig jul?

Da vi var i Haga i går, reflekterte jeg litt over hvorfor vi higer sånn etter den gammeldagse, romantiske julen. Mange kan sikkert legge fram klokere tanker enn jeg om dette temaet, men jeg undrer meg altså over det hvert år. Ellers i året dyrker vi det moderne, det nye, det minimalistiske, det lekre. I julen putter vi alt dette i en skuff, og i stedet skaper vi tablåer av gamle dagers jul, så overlesset og svulstig som vi innbiller oss at det var, – og så går vi inn i disse tablåene med liv og lyst.

Det kan være flere grunner til det. Kanskje handler det bare om urmenneskets lengsel etter varme, lys og trygghet i en mørk tid. Men hvorfor søker vi denne tryggheten i det som en gang var? Hvorfor duger ikke nåtiden når vi feirer jul?

car1l

For min generasjon handler det nok om at vi er sterkt påvirket av den kulturen vi vokste opp med: Larsson, Lindgren og Bergmann. Vi prøver å gjenskape julefeiringen i Fanny og Alexander, – og det til tross for at filmen skildrer både barnemishandling, seksuelle overgrep og religiøs fanatisme. Den tilsynelatende lykkelige familien til Alexander skjuler den ene hemmeligheten verre enn den andre. Alt det velger vi å glemme. I stedet fokuserer vi på det overdådige julebordet, alle lysene, de glitrende barneøynene og Reven rasker over isen,- og så klamrer vi oss til det.

Det er merkelig og inderlig naivt at det er sånn. Vi overser alle familiehemmelighetene, all volden for å holde oss krampaktig fast i det andre bildet: En uskyldig og romantisk jul.

Og sånn overfører vi det til våre egne liv og våre egne juleforberedelser. I julen forsøker vi å ta vare på det som var, det vi tror var, –  og alt det vi ønsker å ha: det trygge, det uskyldige, – den lykkelige familien.

Skjelettene i skapet får stå der til utpå nyåret en gang. Der står de forøvrig godt.

De skrangler høyt nok ellers i året.

carl21

11 responses to “En uskyldig jul?

  1. Jeg er så enig med deg i dine betraktninger om en gammeldags romantisk jul. Det er nesten blitt to streker under svaret på hva en vellykket julefeiring inneholder.

    Jeg skulle ønske at vi ikke er så snevertsynte og skeptiske til alternative feiringer, og ha lettere for å akseptere de som ønsker å hopp bukk over hele feiringen. Jeg føler at de som ikke vil ha en TRADISJONELL FAMILIEJUL er oppfattet som ensomme eller på annen møte utenfor det gode selskap. Det er nok ikke tilfelle bestandig.
    For det er nemmelig slik at alle disse skjelettene som du skriver om ikke nødvendigvis er gjemt inne i skap og skuffer. De kan godt henge midt i fleisen på noen og enhver jula igjennom og lar seg først stue bort når alle drar hver til sitt. Barndommens jul er ikke nødvendigvis full av gode minner og ribbelukt og julepakker gir alt annet enn hyggelige assosiasjoner.

    Da kan det være fristende å finne alternative feiring, men så er det å tørre være tøff nok til å si «Nei, jeg skal ikke feire jul i år»

  2. Det er spændene at læse, hvad du skriver, Hege. Jeg har tit haft lyst til at prøve noget helt andet juleaften som fx de hjemløses jul på Christiania – det skulle være meget spændende. Men at vi mindes vores afdøde og deres skikke ved højtiderne ser jeg ikke noget forkert i – og det er da bedre at huske det gode end alt det, der var skidt.

  3. For noen er julen forbundet med så mange vonde tanker at de rett og slett hopper over, Anne. Heldigvis har de fleste av oss ganske gode minner fra julen.

    Det er jeg helt enig med deg i, Madame. Jeg bare undrer meg, jeg. Og samtidig som jeg undrer meg, skal du lete lenge etter en som juler mer enn jeg gjør. Her både bakes og rulles det hele desember til ende.

  4. Det var et fantastisk indlæg. Jeg tror også at mange bliver påvirket af damebladene og alle deres opskrifter og nisser og alt det andet de skriver om.

    Men jeg tror også, at der er mange som gør det anderledes. Dem hører vi bare ikke så meget om. Jeg skal være alene hjemme i julen, som jeg efterhånden har været det i flere år – jeg er ligefrem ved at vænne mig til det. Det giver mig heldigvis en masse muligheder, for at fejre julen på min måde. 😀

  5. Det er hva jeg kaller å se det fra den lyse side, Jens. Jeg håper det er en selvvalgt alenejul.

  6. I år har vi to barn som ikke har noen gode minner eller spesielt forhold til jul så i år blir det en utfordring. De har blitt innprentet at julen er en tid for familien. Slik har aldri det vært i huset vårt, jeg har blitt oppdratt til at jul er en fin tid hvor man kan samle de som vil samles og være sosiale, ha det hyggelig. Så i år skal vi prøve å lage nye julefølelser for de to små. Vi har tatt i mot juleflyktninger ved flere anledninger og det er de julene som har vært best 🙂
    Jeg blir skeptisk til mennesker som til vanlig er drittsekker plutselig snur om når juletida kommer og da er hyggelig for da skal man jo være snill… :S

    Julen er ikke bare fryd og gammen og det er lett å glemme hverandre for vi stresser sånn å ha det koselig….

  7. Selvvalgt? Tja….det ved jeg ikke rigtigt. Både ja og nej! Men det vigtigste er, at min jul bliver med garanti lige så god som alle andres. Jeg bager nogle småkager, køber en masse nødder og laver noget mad som jeg godt kan lide. Det er altså helt ok. Hvis det skal være rigtig festligt køber jeg måske en julegave til mig selv. 🙂

  8. Det høres ut som en hyggelig jul, Ingvild. Jeg er enig med deg i at vi bør spre vennligheten og omtanken vår uover hele året, og ikke gjøre det bare i julen for å tilfredsstille vår egen dårlige samvittighet.

    Jeg tviler ikke på at du får det hyggelig, Jens. Hos oss er vi flere rundt bordet, men jeg hadde ikke lidd noen nød om jeg skulle være alene. Det må de fleste av oss i perioder av livet. Mange gamle mennesker er for eksempel alene de fleste høytider.

  9. Det er vist kun datidens absolutte overklasses jul vi forsøger at genskabe.
    Se blot på pigen med ølkruset i forgrunden på første billede.
    Hun skal arbejde mange timer endnu, inden opvasken fra det overdådige julebord er færdig.

    Min mormor (født her på gården i 1899) var tjenestepige fra 1914 til 1919, og beskrev for mig hendes ungdoms jul.
    I de år var hun hjemme hos forældrene 1 (een) juleaften. Ellers var det ekstra arbejde og intet andet.

    Datidens jul på en lille dansk gård som vores var nu heller ikke noget man i dag ville nøjes med.

    Ingen gaver.
    Hvor skulle de komme fra. Det var 95 procent naturalie-økonomi i lukket kredsløb.
    Eneste menu-ændring var, at byggrøden var skiftet ud med risengrød, og at der i dagens anledning var smør som tilbehør.
    -Og så var der gudstjenesten i en uopvarmet kirke, hvor en indre-missionsk præst lod svovl, død og evig fortabelse i helvede regne ned over de syndige hoveder i en hel klokketime.

    Vi lever i en overflods-verden, hvor det kræver ganske megen fantasi at tilføre hverdagen noget, som gør festdage som julen til noget særligt.
    -Og i sådan en situation kan en forestilling om, hvordan julen engang var være en passende ramme for dette reality-show.

  10. Takk, Farmer, – det var en fin kommentar til min tekst. Du har et poeng med at det er vanskelig å finne noe som topper vår overflodshverdag. Vi er vel ganske matleie alle sammen.

  11. Tilbaketråkk: Oops, we did it again! | Livet leker

Legg igjen en kommentar

