Kvinner og klær

Jeg vet jeg er på tvers, – men det får så være. Jeg blir bare så eitrende irritert – igjen! Denne gangen handler det om Kvinner og klær. Jeg så på frokost-TV, nemlig. Du vet et sånt hyggelig program der de to programlederne oppfører seg som om de enten er gift med hverandre eller i det minste gamle venner. De kommenterer alt fra den politiske verdenssituasjonen til eventuelle lettvinte middagsretter vi kan forberede når vi kommer hjem. Denne gangen handlet det om finanskrisa og verdens fattige. De to satt der i sofaen sin og smilte sammen med Erik Solheim. De smilte, – særlig hun, – mens Erik Solheim var alvorlig, og det passet i grunnen bedre, temaet tatt i betraktning.

Det jeg skal fortelle deg nå, er hva slags klær de to programlederne hadde på seg. Jeg har naturlig nok ikke noe bilde av dem, men jeg regner med at du klarer å visualisere det.

Han: Grå bukser, grå ullgenser med v-hals, – under den en lys skjorte, åpen i halsen. Alvorlig.

Hun: Høyt hår, mye sminke, lilla øyelokk, mange smykker, en kort, lilla kjole med meget dyp utringing, høye støvletter. Smilte mye.

Hvis du ikke skjønner hvorfor jeg ble irritert, så kan du bare slutte å lese nå.

Hva er det med Kvinner og klær? Der sitter hun og er programleder. Hun skal formidle noe, et budskap, en stemning. Det er tidlig på morgenen, men hun er kledd som om hun er på fest i håp om å kapre en mann som kan tenne på hennes dype utringing. Bare 20 % av det vi kommuniserer kommer fra språket som renner ut av munnen vår. Resten, 80%, er nonverbal kommunikasjon. Dette vet en programleder i NRK. Jeg lurer på hva hun tenkte at den lilla øyenskyggen skulle kommunisere, – og hva er det hun vil si med puppene sine?

Som programledere ville jeg tro at de to skal framstå som likeverdige. At to programledere skal ha hver sin rolle og utfylle hverandre, – det forstår jeg. Men må hun sitte der som et overpyntet juletre? Hva vil hun signalisere: Kunnskap, politisk innsikt, intelligens? Neppe! Det var det nemlig han som gjorde. Når du bruker så mye sminke, smykker og klær at påkledningen roper mye høyere enn det du sier, og du i tillegg smiler der du egentlig burde gråte, da blir alt fryktelig galt.

Jeg ser ikke bort fra at jeg er fordomsfull; – jeg har vist tendenser i den retning tidligere. Jeg er fullstendig klar over at superintelligente, kunnskapsrike kvinner ofte kler seg overfeminint. Jeg vet at man kan være feminist med Gucchiveske.

Men jeg liker det ikke!

14 responses to “Kvinner og klær

  1. Fordomsfull – ja helt klart 🙂

    Men jeg er så hjertens enig med deg. En kvinne trenger ikke å se ut som en grå mus for å signalisere kunnskap, politisk innsikt etc, men det finnes mange alternativer til julepynt-utgaven. Hvertfall når vi snakker om Frokost-tv tid.

  2. Smiler til deg – for her har det vært to sjeler og en tanke..

    Tror den kjolen er en favoritt forøvrig….eller kanskje mer en distraksjon..

    Uansett – ikke heldig..

  3. Du har selvfølgelig ret – men det er en diskussion med mange nuancer. Du og jeg kan sikkert heller ikke blive helt enige om, hvad der er i orden og hvornår det er for meget med sminke og nedringede kjoler. Derudover er der ingen tvivl om, at der er nogen kvinder som ser meget billige ud, fordi de egentlig ikke forstår hvordan andre mennesker ser på dem. På den anden side er der jo også mange mennesker som ser alt, alt, alt for kedelige ud.

    I virkeligheden ville jeg bare sige, at det var et godt og spændende indlæg.

  4. Hvis du er fordomsfull, -javel, så er jeg det også. Frustert også, for: det er da for pokker ganske irriterende at man skal oppfattes som mindre seriøs som kvinne fordi man har dolla seg opp litt. Men, det er det som skjer. Kvinner må altså dempe uttrykket for å bli sett og hørt på innhold. Må menn det også, tro? Det som er helt sikkert er at det du så understreker rollemønsteret på fremragende vis; den ansvarlige mannen og lerkefuglen…

  5. Men poenget mitt er jo at menn IKKE doller seg opp, Britt Åse. Når du spør om menn også må dempe uttrykket sitt, så blir jo svaret at det er lite å dempe. Menns kleskode er mye mer nøytral. I vår kultur er det kvinnene som er påfuglene. Jeg vet det finnes kulturer der dette er tvert om. Men dette interesserer meg: Hva er det som får så vanvittig mange kvinner til å starte dagen med å tenke på hva de skal ha på seg? Hvorfor er det så ekstremt viktig? Og hvorfor ender de så ofte opp med noe som viser fram mye kropp? Hvorfor velger de tynne, kroppsnære plagg i syntetiske materialer, til tross for at de klager over at de fryser?

    Det undrer meg.

    Jens: Kan man egentlig se alt, alt for kjedelig ut? Et menneske som ikke er kjedelig, men tvert om spennende, – det mennesket blir vel ikke mer spennende pga sin påkledning.

    Du kjente den kjolen, ja, phenixmum.

    Anne W: Det er vel nettopp det overpyntede jeg reagerer på. Det er viktig å se ren og pen ut, – men jeg gjentar igjen at jeg ikke skjønner at noen som skal snakke om noe viktig lar tekstilene de har på seg snakke høyere enn det de sier. Tenk for eksempel om jeg kom inn i klasserommet med nettingstrømper og dyp nedringing. Elevene ville neppe lære mye om refleksive verb den dagen.

  6. He he – nei de hadde neppe lært mye om refleksive verb. Men det hadde nok vært den timen de husket for resten av livet og som ville bli en gjenganger i mimrestunder 🙂

  7. Vel, vel, vel, sjøl må jeg ta meg sammen for å få stasjet på. Vi er mange som driter i «sånne» – gjør det du og . . .

  8. Jeg vil ikke drite i det, Betty, og det skyldes at jeg vasser i jenter på 13, 14, 15 og 16 år, og det skjærer meg i hjertet når så mange av dem finner ut at de skal bruke mer tid på sitt ytre enn sitt indre, – når det ser ut som om det er viktigere for dem at uringingene er dype enn at tankene er det.

  9. jeg er enig, Hege.
    hver ting til sin tid.
    regel nr 1 for en professionel formidler er ikke at overdøve sit budskab med sin fremtoning. punktum.

    – og så findes der masser af smukke kjolesnit og elegante støvler, der ikke larmer.

  10. Så ikke programmet, men har jo sett lignende ting på tv mange ganger. Det er trist, så jeg synes det er interessant at du tar det opp. Vi kan drite i det, men det har jo faktisk påvirkning på unge jenter (og gutter?).

  11. Akk ja, dette er knapt antrekk som fattige her til lands kan regne med nå som det nærmer seg jul!

  12. Det er derfor jeg har dress og kort hår. Det skal være plass til sånne damer også, for tenk.

  13. Tilbaketråkk: Kvinner nesten uten klær « Livet leker

Legg igjen en kommentar

