Helvete heller!

Det er helvetesdebatt på radio. Det er påske, så egentlig passer det vel godt, og sånne debatter har vi hatt i alle år. Men jeg burde slå av. Jeg har ikke godt av å høre på det. For meg er det opprørende og trist, og det svekker min tro på det gode i menneskene. Debattantene i dag var Sturla Stålsett fra Kirkens Bymisjon og Finn Jarle Sæle fra Norge IDAG. De er begge kristne, men i denne debatten står de langt fra hverandre.

Stålsett framhever en Gud som elsker alle, også dem som ikke tror på ham. I hans verden er det absurd at mennesker som tar sterk avstand fra tortur her i vårt jordiske liv, skulle synes det er greit at Gud tyr til Helvetes pine for dem som ikke tror. Sæle mener man ikke kan definere seg bort fra Bibelens beskrivelser av Helvete bare fordi det er bekvemt.

Begge snakker de om et valg: Man kan velge å tro, velge å ta imot Jesus. Jeg hører stadig kristne hevde dette: Det handler bare om å ta imot troen. For meg er det et absurd og (ha meg tilgitt) uintelligent resonnement, hvis det over hodet er et resonnement. Noen av oss har faktisk aldri vært i nærheten av å tro. Vi har vokst opp i en humanistisk kultur med respekt for religioner og religiøs kultur, men med fravær og forundring over gudstro.

Jeg som ikke tror kan i følge disse gutta bare velge å tro. Og hvis jeg velger å ikke gjøre det, så havner jeg altså i et eller annen Helvete. Om det blir Sæles eller Stålsetts er kun av akademisk interesse. Jeg havner i Helvete. Det de sier er altså at Gud er en uforsonlig, smålig, hevngjerrig tyrann som straffer alle som ikke velger hans side. Straffeutmålingen kan de diskutere til de blir blå for min del. Ofte koker akkurat det ned til ulike tolkinger og nye eller gamle bibeloversettelser, og det er jo ikke graden av pine det handler om. Det er prinsippet.

Det er veldig godt å ikke være en del av denne debatten. Det er godt å ikke være kristen. Det er godt å være trygg i sin undring og hjelpeløshet over det eneste faktum: Jeg er her i samfunn med mine medmennesker, og jeg har en forpliktelse overfor meg selv og alle de andre. Jeg må streve hvert sekund jeg lever for å være til gavn for jorda, mine medmennesker og meg selv. Vi må holde hverandre i hånda, hjelpe hverandre og forsøke å skape et godt liv.

Nå feirer vi våren og forundrer oss over at naturen våkner til liv ennå en gang. Det er så mye vi ikke forstår og ikke kommer til å forstå. Det gjør ikke noe. Det går an å bruke energien vår på det vi forstår.

Hadde jeg vært kristen hadde jeg sagt: Til Helvete med alt det andre! 

Men jeg ønsker ingen noe vondt.

6 responses to “Helvete heller!

  1. Trist tanke at folk virkelig tror på det når de siger at andre kan «vælge» at tro. Det betyder jo at vi som ikke tror har «valgt» forkert. Og må tage konsekvensen af det. Jeg er sådan set ligeglad med at nogle troende ser ned på mig. Eller… nej, det er jeg nok ikke, fordi det bekymrer mig at nogle mennesker mener de har ret til at se ned på andre som ikke har den samme tro. Det er jo det folk bruger til at bilde sig selv ind at det er i orden at gå i krig med dem der har en anden tro.

  2. Det er nesten fælt å si det, men jeg tror at den som tror på Helvete gjør det fordi han eller hun bærer det i seg her og nå, på jorden. Alle står seg selv nærmest.

  3. Presist formulert kristendomskritikk. Ideen om at menneskeheten sorteres etter hvem som tror rett og hvem som dessverre har tatt feil, er det som har sendt meg på vandring bort fra en kristen-dogmatisk bekjennelse.

    I motsetning til deg har jeg behov for en slags tro og religiøsitet. Derfor må jeg gå noen flere runder enn deg.

    Sæle er hardcore og mister ikke et minutts nattesøvn ved tanken på at majoriteten av menneskeheten skal pines i all evighet fordi de tror på noe annet enn ham selv.

    Men jeg tror du misforstår og/eller forenkler Sturla Stålsett. Uten at jeg selv har hørt debatten du refererer, har jeg vanskelig for å tro at han kjenner seg igjen i ideen om at man «bare» kan velge å tro eller «ta imot Jesus», og at man i motsatt fall «går fortapt».

    Hilsen Ivar

  4. Det er kanskje litt urettferdig å stille Stålsett og Sæle i samme båt sånn som jeg til en viss grad gjør her, Ivar. I denne debatten sto de nemlig langt fra hverandre, og det vet jeg jo at de gjør ellers også. Men likevel mener de vel begge at det finnes en eller annen form for helvete for den som «velger» å tro noe annet enn dem selv. Om Helvete er søpleplassen Gehenna utenfor Jerusalem, en pøl av ild og pine eller rett og slett utestengelse og fravær av Gud, – så er jo prinsippet det samme: De vantro tok feil, og nå skal de straffes! Jeg er fristet til å si noe veldig flåsete om dette, men jeg skal la det være.

    Skulle du ha lyst til å høre debatten, så ligger den sikkert på NRKs webradio. Det var på Ukeslutt i dag.

  5. Heia! Stort og viktig tema…… Da blir det lksom litt lite å bare komme innom med en kommentar om tekststørrelse ;-}…., men jeg gjør det nå likevel. Mine år her på jorda begynner også å dra seg mot ditt antall år, og jeg har stor forståelse for dette med briller….Det går den veien for meg også, og jeg har til og med måttet skaffe meg et par Nille-briller på jobben….;-} Det går an å øke tekststørrelsen i nettleseren,men jeg skal jammen ha et Påske-forsett i år, nemlig å øke tekststørrelsen på bloggen min!!!
    Har tatt en titt på innlegget under….og jeg angrer bittert at jeg ikke tok en tur innom Rörstrand da vi var på de kanter i sommer….,men det var ikke førstevalget til ungene, og da ble mor nedstemt(kan ikke skjønne hvorfor)Ønsker deg en god fortsettelse på påsken. To dager igjen enda,…og noe av de skal kanskje brukes til retting…?
    Er stadig innom og leser bloggen din,selv om jeg ikke alltid er så flink til å legge igjen spor.Skulle gjerne ha vært like flink til å ha innlegg medmye tekst sånn som du….,men der strekker ikke tida til,så jeg velger å si det med bilder i stedet. Drømmer om å reise til noen spennende steder i sommer for å fotografere. En begynner liksom å bli litt lei av nærområdene. ha en fin dag!

  6. Hyggelig at du kommenterer, Sol. Jeg skulle ønske alle som leste her kommenterte i hvert fall en gang, for da hadde jeg fått et bilde av hvem som leser. Jeg regner med at grunnen til at bloggen din har så liten skrift er motivet du har valgt, – men dette vet jeg lite om. Uansett er den for liten for meg.

    Jeg vet ikke hvor du bor, men for oss som bor i Fredrikstad er Rørstrandfabrikken bare 2 1/2 time unna, så vi skal tilbake, muligens allerede 17. mai. Området sør for Vänern er spekka fullt av hyggelige byer, bygder, slott og natur. Det er virkelig mange reiser verdt.

    Jepp – nå skal jeg sette meg med rettebunken.

Legg igjen en kommentar

