Ta en kikk på ressurssidene

Det er tentamenstid i tiendeklasse, en hektisk og intens tid for både elever og lærere. Til mandag er det engelsk, fredag var det norsk. Eksamen og tentamen har forandret seg enormt de siste årene. Det er ikke lenge siden alle satt på hver sin pult med penn og papir. De fikk noen oppgaver å velge mellom, og så kladdet og førte de inn tekstene. Skulle de på do, måtte de følges ut, og ingen fikk kommunisere på noen måte. Nå får de oppgitt et tema de kan forberede seg på et par dager, og så skriver alle på maskin. Fortsatt skal det være arbeidsro, men siden alle hjelpemidler er tillatt, kan eleven både gå på do og andre steder uten følge. Det er mye jeg ikke liker med de nye eksamensformene, og det skal jeg nok skrive om litt senere på våren. Men både temaforberedelse og PC-bruk er noe jeg applauderer.

3.jpg

Men på grunn av den formidable maskinparken som må opp å gå, bruker jeg mye tid på logistikk og teknikk. Når 62 unger (Vi hadde to gjesteelever fra andre klasser på besøk) skal skrive på hver sin PC – da må alle holde tunga rett i munnen. Når kommunens teknikere ennå ikke har fått opp nok trådløse tilgangspunkter i klasserommet, betyr det at nettverkskabler ligger på kryss og tvers, og ungene må spres utover i et tynt lag. Noen sitter i klasserommet, noen på biblioteket. Noen i sofaen og noen startet dagen på varmekablene foran vinduet. De hadde det riktig hyggelig, men fant fort ut at selv unge rygger trenger en stol.

Vi er to lærere som skal hjelpe dem og holde orden i rekkene. Og jeg vet mange ikke tror meg på mitt ord, men det er faktisk pip stille det meste av tiden. Klokka halv ni er det selvfølgelig det totale kaos. Elever fyker rundt for å finne en plass, hente PC-er på biblioteket, koble opp med kabler og ledninger, logge seg inn. Noe går galt: En sikring ryker, men en strålende vaktmester er det på øyeblikket; noen får ikke logget inn og må ha hjelp. Min oppgave er å adminsistrere det hele, hjelpe dem som ikke får til, dele ut oppgaver og roe nervene.

2.jpg

Så senker roen seg. Klokken er 08.45. og vi blir enige om at vi har startet og tiden løper. Alle må være ferdige etter fem klokketimer. To tekster skal skrives, en på nynorsk og en på bokmål, en skjønnlitterær og en faglitterær. De fleste, men langt fra alle, har forberedt seg hjemme. Ressurssidene i norsk er vel verdt et besøk, og jeg anbefaler dem herved. Her er det bilder, tekster, film og musikk. Oppgaven handlet om reise, og de kunne ta med alle hjelpemidler. Han som ofte klager over sin masete mor, var ganske fornøyd i går. Hun hadde truet på ham en reisehåndbok. Han fikk bruk for den. Det gjorde også alle de som hadde lest og tatt med artikler om tursimens fordeler og ulemper, turisthåndbøker og annet nyttig stoff.

4.jpg

De skriver og skriver, og vi hører bare tastaturene som klaprer. Det spises og drikkes litt, noen får skrivesperre og trenger et klapp på skulderen og en tur ut i frisk luft. Og det er rolig, – lenge. Men altså ikke hele tiden. Når klokka nærmer seg tolv begynner noen å bli rastløse, Det prates litt og så må vi hysje. Magen rumler og ingen kommer med mat. Så åpner vi for et kantinebesøk. Det genererer selvfølgelig litt uro, det hysjes mer, jeg må heve stemmen og så senker roen seg igjen.

6.jpg

Noen ytterst få er ferdige før tolv. Besvarelser som leveres så tidlig er bare unntaksvis veldig gode, men det hender. Det tar tid å lage gode tekster. De aller fleste sitter til i ettida. Og så er det dem som gjerne skulle hatt dobbelt så lang tid. Kanskje jobber de rett og slett sakte, kanskje har de somlet litt i starten eller kanskje er de perfeksjonister og finner stadig noe å forbedre. Men levere må de.

Etter klokka ett er stemningen i klasserommet litt desperat. Fingerene går amok på tastaturet. Det er relativt stille, men plutselig hører man et høylydt bannord nede i en krok. Jeg hører det ikke. De glemmer nesten å puste.

1.jpg

Og så er det over. Tiden er ute og alle må levere. Vi er slitne og det er godt å komme hjem. Hjem for å forberede seg til neste tentamen. På mandag er det engelsk. Her er det også lagt ut ressurssider, og de er en større utfordring enn norsksidene. Det er Undervisningsdirektoratet som legger ut disse prøveeksemplene, og det er ingen hemmelighet at det har vært mye misnøye med eksamensformen i år. Jeg er faktisk ganske fornøyd med norsksidene. Men ta deg en titt på engelsksidene også. Personlig mister jeg pusten der inne, og kontrasten til norsksidene er formidable. Hvis du tar en titt, så tenk på at absolutt alle elever i norsk grunnskole skal nyttegjøre seg dette stoffet. Dette er morsomme, flotte sider for dem som er godt kvalifisert i engelsk. Men hvordan er det for elever som sliter med språket? Hvordan skal de kunne forholde seg til alle denne teksten? Hvis man følger alle lenkene, er det lag på lag med informasjn. Jeg kan ikke legge ut oppgavene, for det er ikke alle som har hatt tentamen ennå, men det er på samme måte med oppgavene. I norsk fyller de en side og de er ryddige og tydelige. Engelskoppgavene fyller derimot mange sider, og de er ikke logisk bygd opp i forhold til ressurssidene. De er fulle av målformuleringer og ord, ord, ord; ord mange av de svakeste elevene vil ha problemer med å få orden på.

Vi hjelper dem så godt vi kan, men det synes vi faktisk ikke at Udir gjør.

5.jpg

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s