Mattedagen

En gang i året omtrent på denne tida feirer vi matematikkfaget og har matematikkens dag. Hele skolen, nesten 500 elever og 50 lærere deltar. I forkant har matematikklærerne gjort en formidabel jobb med å forberede det hele, og derfor kan alle vi andre, både store og små, hygge oss med en pusledag der vi går fra post til post og jobber med matematikkrelaterte problemer. Målet er å vise at matematikk er gøy!

I tiendeklasses del av skolen åpnet vi opp alle vegger som kunne åpnes, og resultatet ble et klasserom på rundt 240 kvadratmeter. Det er et meget stort rom!

stortrom.jpg

Hver fløy av skolen kunne by på sitt problemområde: Problemløsningsoppgaver, sannsynlighetsppgaver, kombinatorikkoppgaver og bygging av et fraktaltetraeder. Det siste fikk jeg være med på. Sannheten er at jeg ikke gjorde et slag. Det var elevene som sto for byggingen, og vi voksne kunne nøye oss med å vandre rundt og komme med oppmuntrende kommentarer og beundrende tilrop. Det siste hadde de lite behov for, for her var motivasjonen god fra før.

tetra1.jpg tetra2.jpg

Tetraederet bygges altså av sugerør bundet sammen med fiskesene. Noen kunne selvfølgelig ikke dy seg, men måtte finne alternative bruksområder for sugerørene. Sånt blir det ikke større matematikkunnskaper av, men man skal heller aldri undervurdere en god latter.

alt2.jpg alt1.jpg

Elevene var organiserte i grupper på tvers av trinnene. Tiendeklassingene har vært med på dette før, og de fungerer som instruktører for de yngre elevene. Det er ikke ofte vi blander elevene på denne måten, men det har mange positive sider. Blant annet fungerer sjenansen for nye og eldre elever som en liten lyddemper på de yngste. Det var derfor en rimelig rolig forsamling vi hadde i dag.

Lunsjmenyen var også spesiell, og jeg klarte ikke dy meg. Planen var at jeg skulle holde meg unna matserveringen på skolen nå etter vinterferien, men så sprakk jeg altså – igjen. Og det var mange som lot seg friste av en deilig lasagneporsjon med salat og rundstykke til den nette sum av 17 kroner.

mat1.jpg mat2.jpg

Etter mat og drikke, var vi i gang igjen. Når man står utenfor og kikker inn i klasserommet, ser det ganske hyggelig ut.

vindu.jpg

Inne er det imidlertid dyp konsentrasjon. De fleste oppgavene krevde eller hadde fordel av at elevene samarbeidet.

figur2.jpg figur1.jpg hoder.jpg farge2.jpg farge1.jpg

Vanligvis handler matematikkundervisning om å sitte bøyd over bøker for å løse ligninger og andre matematikkoppgaver. I dag var de fleste oppgavene praktiske. Men noen oppgaver krevde også et skarpt hode og litt hjelp fra en kalkulator.

kalkis.jpg

På slutten av dagen var tetraederet ferdig, og det tok seg flott ut. Det er såpass stort at det måtte ferdigmonteres der det skulle henges opp. Til det arbeidet hadde en av mattelærerne alliert seg med et par ivrige elever som gjerne ble igjen lenge etter skoletid.

ferdigstort.jpg ferdig1.jpg ferdig2.jpg

Fargene og de geometriske figurene gir en flott form.

formen.jpg sprek.jpg

Og så skulle det heises på plass. En fiskesene bundet i en kulepenn ble kastet over et rør høyt der oppe, og så var det bare å heise hele konstruksjonen på plass.

opp1.jpg opp2.jpg opp3.jpg opp5.jpg

Nå henger det der oppunder taket i skolens inngangsparti. Det kan betraktes både utenfra og innenfra, men aller vakrest er det om kvelden når det er opplyst av alle lyskasterne.

Om denne dagen gir oss flere Pisapoeng, vet jeg ikke, – men at den ikke er poengløs, – det vet jeg!

hengkveld.jpg heng2.jpg heng1.jpg

14 responses to “Mattedagen

  1. the sailor

    FANTASTISK!! (er kanske litt partisk jeg da men..) dette er vel skole som har vaska seg eller..?? Ja, med dagens «udugelige lærere og lekeskole» kan de jo ikke lære mye.. men vi vet bedre! Det er dette som er livets skole og de ikke bare lærer de, men de trives i tillegg se og det er heller ikke skadelig for læringen.. Takk for flotte bilder og så så moro å se snurten av noen av lærerne da.. for meg ialle fall.. Prekææs..

  2. Hvor må det være spændende at gå i skole nu om stunder – sådan fandtes ikke i min tid, desværre. Det er fantastisk dejlige billeder – tak for en fin reportage, Hege.

  3. Velbekomme, Madame og Heidi. Jo, da – de har det ikke så verst disse ungene, men så trives de jo generelt godt på skolen også. Likevel er det skole, og innimellom blir de dritt lei alt sammen. Noen synes til og med at sånne dager som dette ikke er så festlige. De bryter ned rutinene, og de vil heller ha en vanlig dag. Men det er nok et fåtall som tenker sånn. Men skole er skole.

  4. Ikke vet jeg hvor du jobber og ikke vet jeg hvem du er, men jeg tror at du er en gave til elevene. God helg. B

  5. Takk for det, Betty. Jeg jobber på en ungdomsskole i Fredrikstad, og jeg synes jeg er superheldig som har en så spenstig jobb.

  6. sådanne emnedage er bare gode, og så er jeg vild med jeres matematiske figur, hvad mon den heder på dansk?

  7. Den geometriske figuren heter nesten helt sikkert det samme på dansk. Dette er et tetraeder på mange språk, tror jeg. Den består av pyramider der alle sideflatene er likesidede trekanter, og så setter man dem altså sammen utover og utover og utover. Min mann, mattelæreren, hvisker her borte at dette er et av de platonske legemer, – noe som ikke sier meg en tøddel.

  8. Hege, jeg trodde aldri jeg ville si dette, og da mener jeg ALDRI, men jeg savner matte dagen.
    Den var alltid litt mas, litt «slækk», litt vanskelig, men alltid kjempe koslig!
    Husker første matte dagen hvor jeg satt der som en vettskremt 8.klassing og var kjempe redd for «de store, slemme 10.klassingene».
    Dager som matte dagen viste meg som redd 8.klassing at 10.klassingene ikke var så store og skumle som alle skulle ha det til.
    Vi har ikke sånne dager på Cicignon, der er det teoretisk straka vegen! Og det blir kjedelig i lengden (sier jeg som bare har gått der et par måneder :p)

    og til Betty42; alle lærerene på Kvernhuset u.skole er som en gave til elevene!

    Hils de andre kjempe mye fra meg da : )
    – Elin S.

  9. Godt, hvis matematikken i det mindste kan bruges til at bøje sugerør.

    Omkring det fag føler jeg, at langt det meste vi dengang for mange år siden lærte, udelukkende blev lært, for at vi -i fald vi blev matematiklærere- kunne lære det videre til næste generation.
    Et perfekt lukket kredsløb!

    Stort set alt, hvad vi terpede af formler og trænede udregning med kan i dag købes i en regnemaskine til 200,- DKR.

    Men træningen i samarbejde i det store rum med de mange mennesker er bestemt vigtig.

  10. Kjære, lille Elin, – vi savner deg også. Og aller mest savner jeg å diskutere med deg sånn som det bare går an å gjøre med deg, – diskusjoner med skikkelig temperament og glimt i øyet. Men jeg vet at du har det bra der du er nå. At Cicignon ikke har mattedager skyldes nok mest at dere lever en brakketilværelse. Når skolen blir ferdig kommer den til å bli en perle, – også med mattedager og andre aktivitetsdager. Men da er Elin ute av det redet også.

    Ha det godt, jenta mi.

  11. Det kan nok hende du har et poeng der, Farmer. En av min kolleger, som også underviser i matematikk, hevder noe av det samme. Han mener matematikkfaget bør revurderes: Hva trenger alle å kunne? Alt det andre er for spesielt interesserte, – og de kan velge det på videregående skole.

    Men for mange er dette et veldig provoserende utsagn, og protester mottas med takk.

  12. Tilbaketråkk: Hvitt og vakkert « Livet leker

  13. Hei Hege
    Takk for et flott og fargerikt innlegg om mattedagen. Det er godt å se at både lærere og elever trives med slike dager, og at de, med rette, er stolte av resultatet og at skolen velger å vise det frem på sin beste utstillingsplass 🙂

    Mvh
    Carsten

    • Takk for det, Carsten. Men hjelpes meg, – hvordan fant du dette eldgamle innlegget? Hvis du er interessert i skoleposter her på bloggen, er det bare å trykke på temaet skole på venstre side i margen her. Der kommer skoleinnleggene på rekke og rad. Det er øyeblikksbilder fra klassen, raseriutbrudd mot Udir, litt skolepolitikk og flere mattedager og annet temastoff.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s