Dame med hatt

Jeg er glad i å kjøre bil, og det er få ting som slår å kjøre i min lille, røde cabriolet på tørre, fine sommerveier mens håret blafrer i brisen og sola skinner. Nå om dagen er det verken tørre veier eller sol, og jeg synes slett ikke det er noe moro å kjøre. Verst er det om morgenen når jeg skal på jobben. Jeg kjører en rute der det vrimler av skoleunger i alderen 5 til 18 år som er på vei til alle skolene som ligger langs denne veien. Heldigvis er det lav fartsgrense, og de fleste kjører forsiktig. Men det er bek mørkt og alt går i ett. Se selv hvor vanskelig det er å se fotgjengeren på det største bildet?

fotg.jpg 11.jpg 21.jpg

Spørsmålet er om det er nok å være forsiktig. Den mørke, våte asfalten ser ut til å sluke alt lys, og jeg føler at jeg ikke ser det jeg burde se. Jeg er rett og slett livredd for å kjøre på noen. Det hadde vært ille å treffe et menneske uansett, men ekstra ille hvis det var i et fotgjengerfelt. Når jeg nærmer meg de hvite stripene transformeres jeg til en hysterisk gammel dame. Det eneste som mangler er hatten, og man skulle ikke tro jeg hadde kjørt bil i snart tretti år. Selv om jeg ikke ser noen, så bremser jeg ned, lener meg fram og myser både til høyre og venstre. Det har skjedd mer enn en gang at en unge i mørke klær og uten refleks plutselig befant seg i fotgjengerfeltet rett foran bilen min. Skrekk og gru!

Ennå en grunn til å lengte etter sommeren.

5 responses to “Dame med hatt

  1. Dine billede siger alt, man skal være meget forsigtig i mørke og regnvejr. Tænk i morges mødte jeg en dame, der luftede sin hund, mens hun kørte ved siden af. Jeg turde dårligt overhale, for hunden løb på den venstre side af bilen.

  2. Bussemann

    Det største bildet viser helt tydelig hvor skummelt det kan være å ferdes ute. At folk tør å gå ute i slikt vær og mørke klær uten refleks er nesten utrolig. Selv har jeg alltid en liten pose med reflekser liggende i bussen; disse deler jeg ut til nettopp slike som vedkommende på bildet ditt. Det koster meg ikke to kalorier å stanse bussen for å gå ut og dele ut reflekser. 🙂

    Det er forferdelig å komme kjørende i 60-sonen om morgenen og vite at 100 meter framme ligger et fotgjengerfelt. Ute regner det, det er mørkt, og lysene fra den møtende trafikken er blendende. Da stopper jeg nesten helt opp foran overgangen for å være helt, helt sikker på at ingen befinner seg midt i veien når jeg kommer kjørende med mange tonn buss…

  3. Tilbaketråkk: Ser du fotgjengeren? « Bussbloggen

  4. Hyggelig at du linker til meg, Bussemann. Jeg innrømmer at en del av redselen min for å kjøre på noen i fotgjengerfeltet er egoistisk motivert. Man SKAL bare ikke kjøre på noen i et fotgjengerfelt. Fyllekjøring er verst, deretter kommer å kjøre på noen i fotgjengerfeltet. Bare tanken på å måtte gå ut av bilen for å se hva man traff kan få det til å gå kaldt nedover ryggen min.

  5. Helt enig med dere begge, og må legge til at jeg er aktiv leser av «Bussemann» sine innlegg. Værst av alt er vel langs dårlige, smale veier med dårlig belysning (eks: salhusveien i åsane/bergen), der enkelte har en tendens til å gå uten noen som helst refleks, og går MED kjøreretningen, istedetfor MOT, noe som er litt mer fornuftig. Helst tar de innersvingen også, sparer tid da må vite.

    En natt i fjor da jeg var på jobb om natten traff jeg på to svarte, ja, svarte fra topp til tå (svarte klær og utenlands opprinnelse) uten refleks langsgående dårlige opplyste Hadangerveien fra Arna til Nesttun i Bergen. De gikk på samme måte som beskrevet tidligere, og jeg oppdaget dem ikke før de var ved siden av bilen min. Må vite dette er en 80-sone, og klokken 03:03 forventer man virkelig ikke å treffe mennesker, en vanlig natt til onsdag, og især ikke på det strekket. Heldigvis kjørte jeg motsatt retning, og hadde god avstand da jeg passerte, men likevel fikk jeg hjertet i halsen…

Legg igjen en kommentar

