Elingaard

glassverandastort.jpg

Ute på landet, i Onsøy, ligger Elingaard – en gammel herregård fra 1300-tallet. Alle elever kan komme dit tre ganger i løpet av skoletiden. I dag var det vår tur å reise ut på besøk. Den hovedbygningen som ligger der nå ble bygget på 1700-tallet på en grunnmur fra 1600-tallet. 

En periode ble huset eid av Jens Bjelke, – en meget, meget rik mann. Den mest lokalt kjente beboeren er fru Birgitte Kaas. Hun var en talefør dame som ikke stilte sitt lys under en skjeppe, – hun ble visstnok kalt Generalen.

Vi har ikke mange sånne gårder i Norge, – og den er et imponerede skue.

elingaardstor.jpg

Alle våre 59 små reiste ut til gården, og med i bagasjen hadde de oss tre lærerne.  Vi ble ønsket velkomne av to museumspedagoger inne i borggården, og etter litt informasjon bar det ut på natursti i det grønne. 

murliten.jpg bekkliten.jpg timber.jpg

Landskapet rundt Elingaard er akkurat etter mitt hjerte. Jeg er ikke noe fjellmenneske, og gamle trær og flate jorder passer bedre for meg.

blomsterbakkeliten.jpg trestor.jpg stenliten.jpg

Når man drar på tur i skog og mark med femtenåringer, er skotøyet alltid av varierende type.

sko3.jpg sko1.jpg sko2.jpg

Det er deilig å være lærer på en sånn dag. Våre elever er så gamle at de ikke må gjetes lenger. De kan gå alene de fleste steder, og vi lærerne ble plassert ved post 17 og 18 som lå ved den gamle mølledammen. Der skulle elevene studere ruinene av mølla, måle ph og reflektere over næringsinnholdet i vann som ligger i kanten av jordbruksland. Så satt vi der i solskinnet hele formiddagen.

post18liten.jpg jobber.jpg barndamliten.jpg

Elevene kom i små grupper, og vi pratet med dem og hjalp dem med oppgavene. Sånne dager gir god anledning til hyggelig prat. Når ungene forsvant, kunne vi voksne skravle om våre ting, og det er heller ikke å forakte. Og fullt betalt har vi. Jo, da – det kan være et tøft yrke, men det har sine gode sider også 🙂

Ved mølledammen var det mye å se: vakre murer og stener, masse planter og et yrende dyreliv.

gulveisliten.jpg hvitveisliten.jpg gulstjeliten.jpg

Dammen kokte av rumpetroll, men den morsomste lille skapningen var denne salamanderen. Jeg skulle ønske jeg hadde tenkt på å få tatt et skikkelig portrett av henne, – men det får bli neste gang vi treffes. 

salamanderstor.jpg

Blodigler ser jeg ikke så ofte, og de minner meg alltid med et grøss om Steven King-filmen Stand by me – alle som har sett den, skjønner hva jeg mener.

iglestor.jpg

Tilbake på herregården fikk ungene en omvisning innendørs, og fortsatt er det noen av våre drama-queens som klarer å lage noen langtrukne hyl når de er nede i kjelleren og er overbeviste om at de ser fru Birgitte Kaas som visstnok spøker der nede.

godstor.jpg

Lunsjen ble spist i sola, og så var det tid for lek og mye ungdommelig energi.

guttstor.jpg

 

Og så var skoledagen over og vi kunne gå ned den vakre veien og reise hjem til skolen.

readhouse.jpg

13 responses to “Elingaard

  1. Tilbaketråkk: Bildeetikk og et lite rop om hjelp « Livet leker

  2. leser du denne bloggen?

    http://tonem.net/index.php?paged=2

    kom over ved en tilfeldighet og siden hu skriver om strikking og slikt…

  3. Marthe – jeg leste den ikke, men nå leser jeg den. Har lagt den i blogmappa mi. Jeg leser flere andre strikkedamer. Strikkemenn finner jeg ikke.

  4. For noen vakre omgivelser dere har brukt dagen på. Det ser helt skjønt ut, og et lite streif av misundelse må jeg si.

  5. Vi hadde det helt skjønt. Jeg kjenner at jeg blir full av energi av alle disse gærne ungene. Men for dansker må jo denne gården se ut som en husmannsplass 🙂 I Danmark mymler det jo av flotte, store herregårder. Men som du vet, er det ikke mange av dem her hos oss.

  6. Hvor ser det yggeligt ud og du har taget nogle helt fantastiske stemningsbilleder… flot.

    Jeg kan se at du har fået styr på billederne, så de ikke klistre op af teksten.. super 🙂

  7. Jeg kom plutselig på at en av mine kolleger har jobbet i databransjen, – og da jeg spurte om han hadde en liten, søt html-kode å spandere på meg, så hadde han det. Min sønn har gitt meg en bok som heter noe av typen: Min første html-bok. Jeg forstår prinsippet, grammatikken, – men så skal det jo læres. Mest sannsynlig kommer jeg bare til å spare på de kodene jeg trenger for å få siden min fin. Ungene mine koder sine egne sider fra bunnen, – men jeg velger nok å kjøpe meg mer plass på WordPress når det blir fullt.

    Fint at du likte bildene fra Elingaard. Det er virkelig vakkert der ute, og naturen minner meg faktisk litt om Danmark.

  8. Hvor ser der dejligt ud. Det har været en skøn dag for både børn og voksne 🙂

  9. Det var det, Liselotte. Vi er en heldig gjeng, både voksne og unger. Nå om våren er det mye å gjøre for oss, – men samtidig er dette den perioden hvor vi har flest fridager og alternative aktiviteter som den vi hadde på Elingaard. Den store variasjonen og ikke minst friheten er noe av det jeg setter pris på med jobben min.

  10. Skønne billeder af gård, sko og blomster, man blir nemlig glad af at være sammen med børn og unge mennesker.

  11. Det er nettopp det man gjør, – Lene!

  12. Tilbaketråkk: Bajazzo « Livet leker

  13. Tilbaketråkk: Aprilkald tur til Elingaard « Livet leker

Legg igjen en kommentar

