Benarolje

Her på hytta har vi tretten vinduer, alle kobla, – altså doble. De er satt sammen av tre ruter i hvert fag, og du kan bare tenke deg når så mange flater skal pusses eller vedlikeholdes. Hjemme er vinduene våre malt, og vi vet hva det betyr når de skal skrapes, pusses og males. I fjor måtte jeg pusse opp vinduene i stua, og det tok halve høsten.

Da vi bygde hytta, foreslo pappa at jeg skulle olje vinduene med Benarolje. Benarolje er en slags alkydolje, og den brukes ofte på båter. Olja legger seg på treverket på samme måte som lakk. Den forsvinner altså ikke inn. Benarolja tørker veldig sakte, og den er litt seig, – noe som betyr at den heller ikke er særlig slitesterk. På vinduene mine har den fungert perfekt.

Det jeg liker aller best med benarolja er fargen. Den olja jeg bruker er tilsatt litt fargepigment, og så er den helblank. Bildet over her ble tatt fredag natt, rett etter at gjestene våre hadde forlatt bordet; derfor rotet. Men se på den vakre fargen vinduene har, honningfarge! Disse vinduene fikk to nye strøk olje for to år siden.

Det var da jeg oppdaget at vinduene var tørre. Det er noe annet som er vel så viktig som fargen og glansen. Benarolje har større diffusjonsåpenhet for vanndamp enn lakk, og det forhindrer flassing. Jeg sier ikke at Benarolje ikke kan flasse, for det kan den. Blir det for tett på to sider, slik at fuktigheten ikke slipper ut, vil man kunne få flassing. Vinduene mine flasser over hodet ikke. Jeg ga dem altså to strøk Benarolje da vi bygde for 20 år siden, og etter den tid har jeg ikke ofret dem en tanke. Ikke før for to år siden. Da oppdaget jeg plutselig at vinduene var veldig tørre og matte, og tenkte at det var tid for ny oljing. Jeg tok noen vinduer det året, et par i fjor og nå i år har tre til fått sine to strøk med ny olje. Ikke har jeg skrapet, ikke har jeg pusset – bare lagt på ny, blank olje i to, tynne strøk.

Jeg håper bildene over og under her fanger opp forskjellen mellom vinduet med gammel olje og det som har fått ny behandling nettopp nå.

9 responses to “Benarolje

  1. Heisann så vakre vinduer! Lekre. Og flink er du til vedlikehold.

    • Takk for det,9na. De er pene, men akkurat nå synes jeg det henger litt for mye over meg. Jeg er nok ikke flink, men det er altså en dyd av nødvendighet å vedlikeholde. Det vet du sikkert alt om.

  2. Så heldig du er som lykkes med benarolje. Har brukt det på utebenk og utebord på hytta. Totalt mislykket! Treverket har blitt svart langt ned i veden og vi diskuterer hvert år hvordan vi skal få det pent igjen. Foreløpig har det blitt med diskusjonen……..

    • Jeg lurer på om benarolje bare egner seg der den får bli på en flate, – altså på vinduer, båtdekk osv. Vi har også prøvd oss på hagemøbler, og det funka ikke. Hvis du følger lenken under, ser du to stoler jeg satte inn med benar i fjor, – og de er svartflekkete og fæle i år. Nå må du også huske på at mine vinduer bare får benarolje på innsiden. Ute er de malt. De blir altså ikke utsatt for fukt inne.

      http://livetleker.wordpress.com/2011/08/08/en-minnestol/

    • Ikke så himla vanskelig. Vask godt med klorin, og kjøp en liten slipemaskin, en slik med «strykejernsform». Svært enkelt å fikse det. Den koster bare et par hundre kroner.

      • Nå vet jeg ikke helt hvem du sier dette til, John. Jeg har selvfølgelig en Mouse, – jeg er faktisk på min andre. Den første slet jeg fort ut. Her pusses, oljes og males det på to hus og en båt gjennom en lang sommersesong.

  3. Vi har benarolje med tjærebrun pigment på hele hytta, veldig flott og holdbart!

  4. På ei hel hytte, Ole? Du verden! Jeg tviler ikke på at det er pent og holdbart.

  5. Tilbaketråkk: Det er ikke alltid den som sparer har | Livet leker

Legg igjen en kommentar

