Bæsj and carry

På hytta bæsjer og tisser vi i to bøtter som står i et rom ved siden av kjøkkenet. Høres ikke det skikkelig udelikat ut? Men det er faktisk både renslig og delikat. Bøttene er nemlig en del av et dosystem som heter Vera, – en aldeles fortreffelig dame hva hyttetoaletter angår. Jeg har visst fortalt om det før.

Når bøtte nummer en er full, tar vi den med den eldste bæsjen og bærer den ned i skogen til biolanbingen vår. Der får det stå til etterkompostering i et helt år. Og det er ikke bæsj i den bøtta vi tømmer, altså. Vera har nemlig varmekabler i bunnen, så før bøtte nummer to har rukket å bli full, er komposeteringsprosessen i bøtte nummer en nærmest ferdig. Det lukter ikke noe av doen vår. Selvfølgelig gjør det ikke det. Da hadde den jo ikke kunnet være inne i hytta.

Med vårt forbruk holder det å tømme plastbingen en gang i året, og det gjør jeg om våren. Da har den stått der og godgjort seg hele vinteren. Det er ikke så mange ukene med kuldegrader her på våre kanter, vet du.

Når jeg åpner dekselet i bunnen av bingen kommer herlighetene for dagen, – brun, fet, porøs, fantastisk kompost. Vanligvis skuffer jeg den over i ei trillebår, og så plasserer jeg den rundt noen bjerker eller sånn. Noen må jo få glede av den, og på hytta har vi ikke særlig mye hage.

Men så var jeg på et hagesenter her om dagen. Jeg skulle kjøpe litt gjødsel til plenen vår. Hakeslepp! Da jeg så prisen på en sånn sekk med gjødsel, trodde jeg at jeg hadde lest feil. Det er styggdyrt, og gjerrig sparsommelig som jeg er, fikk jeg en idé. Trillebåra ble byttet ut med et par bagger fra IKEA, Thv ble hyrt inn som bærehjelp, og vips var komposten båret og kjørt hjem i min hage.

Den gjorde ikke så mye av seg der på plenen, men nytte gjør den. Det lukter litt hønemøkk der ute, men det skyldes ikke bæsj and carry-prosjektet mitt. Resten av plenen måtte jo også få mat, og det ble granulert hønsegjødsel. Dette er det nærmeste jeg kommer gårdsdrift, og naboene får bare tåle lukta et par dager.

Nå har vi bokstavelig talt gjødslet hagen med oss selv, og jeg tenker det skal gjøre underverker på en glissen plen.

Det så ikke så pent ut akkurat i det jeg hadde spredd ut komposten, men fire dager etter og en plenklipp senere, så det sånn ut. Jeg visste det jo, for jeg har gjort det før.

10 responses to “Bæsj and carry

  1. lisbeth58bula

    Dette var faktisk både informativt og interessant drittprat! Ha en god uke!:-)

    • Takk i lige måde, Lisebeth. Og informativt er det jo. Jeg lurer på om vi kunne hatt en sånn do hjemme også. Masse gjødsel til hagen, og lite vannforbruk.

  2. Anita Amundsen

    …og jeg leste det til og med mens jeg spiste matpakka mi! Kompost er jo bare renslige greier! Og apropos kompost og gjødsel; jeg gjorde et lite eksperiment i går. I hagen vår popper det opp utrolige mengder brennesle, som jeg i alle år har bannet over (på min måte!). Men nå er den blitt en nyttevekst. Jeg plukker den, stapper den i en tilitersbøtte, fyller opp med vann og trekker en plastpose over. Når det har stått og godgjort seg en ukes tid, tar jeg plastposen av, og blandingen lukter død, fordervelse og kutiss. En ypperlig gjødsel! Og tenk, lusene på rosene kan ikke fordra det! Jippi! Hjemmelaget gjødsel og lusemiddel!

    • Det der har jeg hørt om, Anita, – men jeg har ikke prøvd det selv. Kanskje jeg skulle. Jeg har nemlig en og annen lus på rosene mine.

  3. Er bare innom for å si at jeg puster og er sånn ca i rute.

  4. Jeg tror at man skal være meget sikker på at man ikke spreder sygdomme, men når komposteringen er så grundig, så er der ikke risiko for smitte.

    Jeg læste engang at gartnerier kan finde på at brænde jord for at få voksemedium, som er garanteret fri for det ene og det andet, det er nok især svamp, som er et problem for planteavlere.

    • Man skal være forsiktig med gjødsel, Donald. Denne komposten er imidlertid helt ferdig. Dessuten går den skikkelig varm mens prosessen pågår, – VELDIG varm. Når jeg tar den ibruk har den vært ferdig i et år. Den er porøs og lukter friskt og godt.

  5. Hurra for dere og selvlaga kompost! :)

Legg igjen en kommentar

